• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vacuum i dieseltanken?

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
ibland när det är dags för tankning och jag ska öppna tanklocket är det ett kraftigt undertryck i bränsletanken
någon annan som upplever samma problem och vet vad man kan göra åt det?
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Hej!
Ja jag har också det som du har, men det har aldrig varit några problem med motor gången
Man kan fråga sig om det ska vara så.

Vi får väl se om det är någon som kan svara på detta
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Är tanklocket bytt någon gång till ett lock utan ventilationshål kan de där problemen uppstå.
Försök med ett annat lock eller kontrollera att inte någon gummipackning i locket har glidit eller svällt så att det lilla hålet täcks.

Byter man ut originallocket mot ett låsbart lock är det heller inte helt säkert att ventilationshålet ingår i köpet...
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Vet inte riktigt hur det är på nya dieselbilar men det bör väl vara likadant som på bensinbilar att det är en sluten tankventilation via ett kolkanisterkärl till insuget för miljöns skull. Kan vara igensatt eller frusen ventilation, inget ovanligt på bensinbilar i alla fall.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Har märkt samma sak ibland. Tanklocket är aldrig utbytt (originallocket).
Har hört att det kan vara en avluftning som sitter nere under bilen på tanken som kanske inte fungerar som den ska.
Hade faktiskt tänkt kolla det nu till våren när bilen hämtas ut från förvaring.
Om jag förstått rätt så ska det vara en slangbit som sitter direkt på tanken med en backventil på. Kan då vara backventilen som inte luftar som den ska.

Åtgärden som jag förstått är då att byta slangen till en längre som når upp till motorrummet t.ex. överkant torpedvägg där man har ett nytt avslut på slangen och monterar ett engångs bensinfilter som ersätter backventilen. Detta för att slippa ner under bilen och krypa om problemet uppstår igen.

Mvh Håkan J
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Jag hade samma sak på Hobbyn som var halvintegrerad. Det förekom en del inlägg om den här saken för några år sedan. Bl. annat hade en tank sugits ihop och det gick inte att få i dom 80 liter som Fiattanken skall rymma.
Felet ligger på luftningen till tanken som det blir stopp i.
Håkan J är på rätt spår med den lösningen han beskriver.
hälsningar Gert.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Ja Håkan J är inne både på rätt och fel väg. Att sätta ett filter på slangen finns det inget behov av. Anledningen till backventilen som sitter där är: 1: Det ska inte kunna gå ut gaser från tanken som skadar miljön eller är antändningsbara. 2: Om bilen lägger sig på sidan vid en olycka så ska inte drivmedlet kunna rinna ut genom ventilationsslangen och orsaka brand, inget smart att det rinner ut på torpedväggen ovanför en het motor..
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Jag har också problem, min tank ska enligt instruktionsboken rymma 80 liter inkl. reservtank på 8 - 10 liter.

Under den tid som vi haft bilen har jag aldrig, när tanken är tom enligt mätaren kunnat få i mer än ungefär 60 - 65 liter disel.:confused:

Det kan innebära att min tank också kan ha råkat ut för en krympning eller att mätaren går fel, jag skulle egentligen vilja köra tanken tom någon gång för att kunna avgöra vad det beror på.


Bigge
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Hej!
Jag vet inte om detta är rätt, men förr så sa många att man kunde borra ett litet 1mm. hål i tanklocket för att det inte skulle blir vakum i tanken.
Men det kanske är inte tillåtet numera att göra så.
Har någon några synpunkter på detta vore jag tacksam.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Samma synpunkt om ett borrat hål som att ta bort backventilen, miljö och säkerhet.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Då ligger felet på backventilen, som kärvar. För på dagen expanderar luften i tanken och på natten minskar luftvolymen och då skall backventilen vara så inställd att den släpper ut och in luften, såväl som att släppa in luft när man kör och bränslenivån minskar.
MEN var sitter den Rackaren???
hälsningar Gert
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Okey, filter var nog bara tanken att inte smuts kommer in.
Vad det gäller tändning av bränsle mot varm motor så är det så att det nästan är omöjligt. Men jag håller med om att det bästa är att skaffa en ny backventil och montera den på den förlängda slangen jag beskrev.

Tar tillbaka det om filter och skriver "ny backventil".
Man vill ju inte någon ska råka illa ut, speciellt inte här på forumet.

Vet inte om det skulle fungera med en backventil för rutspolningen. Där sitter det nästan alltid en backventill som säkert är både billig och lätt att få tag på.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Det är inte en ren backventil i dess bemärkelse utan en form av tröghetsventil som släpper genom luft bägge vägarna vid ett visst under eller övertryck. Om man förlänger slangen så bör man tänka på att ha så pass styv slang så den inte sugs ihop vid undertryck. I övrigt så tror jag att man bör hålla sig till originaldel eller likvärdig med avseende på ev försäkringsskada.
Kanske istället undersöka vad som orsakat felet ? Materialet i ventilen kanske inte tål de gaser som RME-bränsle eller likv modernt bränsle avger.
/Lars
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Kunde ha skrivit det själv... *L*
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Varför inte lyfta på luren och ringa , 018-474 70 00, så får du ett rakt besked på vad som gäller, de bör ju veta
Mvh.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Är det ett nummer till Fiat?
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Olle Olsson Bolagen

Verksamhet Generalagent och importör av Mazda, Suzuki, Fiat och Alfa Romeo.KontaktuppgifterBesöksadress
Fyrislundsgatan 80
754 50 UPPSALA
Postadress
Box 57
751 03 UPPSALA Telefon: 018-17 05 00 Fax: 018-15 40 58 makeEmailAddress('torbjorn.lundgren', 'oob.se', 0, 0); torbjorn.lundgren@oob.se
www.fiat.nu
www.alfaromeo.nu
KontaktpersonerBefattning Namn VD/Högst Ansvarig Pontus Olsson Inköpschef Anders Lindén Ekonomichef Leif Eriksson IT-chef Claes Hellberg Marknadschef Bo Björklund Försäljningschef Per Olsson Personalchef Jahn Johnsson Produktionschef Anders Karlsson Företagsinformation
Det är rätta stället , Mvh. :)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Javisst ja, det glömde jag! Dom är visst servicevänliga och tillmötesgående mot sina kunder har jag hört, antagligen inga som helst problem med det hela om det är ett garantifel.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Vacuum i dieseltanken?

Ursäkta mitt innlägg,Husbilsdoktorn, jag tänkte bara försöka hjälpa till , men man lär sig så länge man lever , Vad man får och inte får göra.
Mvh.
 
Toppen