• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra bevingade skönheter

F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Tack, helt rätt ...... på skrikorna i följd.
200mm f/3.5 1/2000 sek
200mm f/4 1/2000 sek
240mm (1.4 converter) f/5.6 1/2000 sek

Makaon ...... 105mm f/5.6 1/1000 sek

mvh Stig
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra bevingade skönheter

Med andra ord, stor bländaröppning för att få kort skärpedjup och diffus bakgrund vilket i sin tur betyder kort slutartid som fryser bilden.

Även enkla kompaktkameror har möjlighet till manuell inställning idag. Att skjuta med automatik funkar inte om man vill få fram sådana bilder.

Det jag ville säga med detta är att nybörjaren kanske inte förstår sambanden.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Här kommer en annan bevingad skönhet som får den sprödaste och vackraste ros att blekna i skuggan av sin kropp ...... :quest:
En rovfluga, som man ofta kan se knapra på flugor under tidiga mornar på ängar....otroligt skickliga jägare !
Nikon macro-60mm f/10 1/200
DSC_0133.NEF - Kopia.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Med andra ord, stor bländaröppning för att få kort skärpedjup och diffus bakgrund vilket i sin tur betyder kort slutartid som fryser bilden.

Även enkla kompaktkameror har möjlighet till manuell inställning idag. Att skjuta med automatik funkar inte om man vill få fram sådana bilder.

Det jag ville säga med detta är att nybörjaren kanske inte förstår sambanden.

Ja, fast det kan också vara precis tvärtom, beroende på objektiv och avstånd till motivet..... som tex flugbilden. Där närheten kräver en mindre bländare för att få bra skärpa på motivet, men där så beror det även på motivets storlek och hur mycket man vill skall hamna i skärpa.
Och så blir det även en längre slutartid för att kompensera bländarens förlust av ljus.

mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Lika perfekt skärpa som vanligt. Man kan se att det uppstått turbulens på ovansidan vingarna.

Birger
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Tackar så mycket, det glädjer mig....
Den sista bilden har jag fotat med RAW, så nur är den inställd på detta fortsättningsvis.

mvh Stig
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Våra bevingade skönheter

Vet inte om du redan har Lightroom , men om du skaffar Lightroom så kommer du inte att behöva skapa olika kopior av bilden varje gång du ska ha ut en mindre bild t.ex. en JPG för webben.
Gå in på moderskeppet.se och kolla lite videos, skaffa gärna en DVD kurs om Lightroom, dom är inte så dyra, så får du en bra genomgång av programmet innan du köper det!
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Jag fick hem mitt Lightroom för en vecka sedan....men jag får nog fixa lite tid och studera detta, med en burk magnecyl :msn_laugh:

Ett misslyckat knäpp i dag med bl.a ljus, skärpa, bakgrund........ men jag ville ändå visa hur otroligt vackra dessa skater är även i luften, även om jag inte lyckades göra den rättvis denna gång.
som jag mins det .....260mm 2000/sek 1000 ISO f/5
DSC_0030.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen