• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra bevingade skönheter

F

F.d. 8325

Guest
Denna bild är fotad i jpeg med tålamod och tur..... den är inte manipulerad i efterhand och jag andvänder Picasa 3 som redigeringsprogram till min Nikon D90.
Här skulle jag försöka fånga fåglarna i strid, eftersom klimatet var så mellan denna grupp av nötskrikor dessa dagar.

Och eftersom jag som oftast arbetar med väldigt korta skärpedjup, så fick jag noga försöka räkna ut var de skulle hamna i luften.....och sedan låsa focus och fixera huset. De flesta misslyckade knäppen berodde mest på det korta skärpedjupet..... för det går fort och oberäknat

Jag fick dem placerade där jag ville till slut och hadde turen att posen blev som den blev.......så det tog nästan en vecka att få detta knäpp.
För mig ligger den största tillfredställda glädjen i ett "lyckat" knäpp..... med tiden före knäppet, av förberedelse och väntan. Än tiden efter, med redigerande förändringar.
Ungefär lite som att fiska, men där höjdpunkten förstårs är när man känner att gammelgäddan sitter där ..... som fotot :msn_laugh:

Och nu med duktiga fotografer här som inspirerat mig till att fota i RAW och tipps om ett nytt och underlättande bildprogram, ett verktyg som jag kanske är mogen för i dag.
Men även insperationen jag fått att fota i HDR, som kommer bli spännande och kreativt stimulerande......Tack :bock:
50734d1328359569-027-2-.jpg
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Våra bevingade skönheter

Har nu begripit att jag måste mata fåglarna nära och ha stativ jättefina bilder./sus
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Härliga bilder på blåmesen, som är en riktig tuffing vid matbordet...... trots sin storlek.
Sköna naturtrogna färger på denna vackra fågel och som du har lyckats få i en bra skärpa.
mvh Stig
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Har nu begripit att jag måste mata fåglarna nära och ha stativ jättefina bilder./sus

Här omkring så är nötskrikan väldigt skygg, och har en "riskgräns" till människan ungefär som den vackra skatan. Själv så sitter jag i ett gömsle...och även om de vet att jag sitter där, så verkar det ge dem själva en aning trygghet med detta gömsle......
mvh Stig
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Våra bevingade skönheter

Stig.K
Jösse vilka bilder!

Hatten av!
Jag få ge Mia en blänkare om denna tråd!

Hon har ju tagit våra bilder på maija, + en hel del annat,
men jag övertygad om att man alltid kan ta till sig nya erfarenheter & tips!
(K20 + 2st Original objektiv, hmm.. har inhandlat dem, men jag kan inte benämningarna) :msn_embarrassed:
 

Bilagor

  • _IGP9773.jpg
    _IGP9773.jpg
    479,1 KB · Visningar: 9
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Tackar "Stollen" ....... glädjande att du uppskattar bilderna !
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Våra bevingade skönheter

Skönhet? Javisst, men inga vingar!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Hej Stig!

Har varit inne och tittat på dina bilder flera gånger och jag blir lika förundrad varje gång. Vilket skärpedjup. En fågel som sitter på en stubbe och hela stubben är skarp. Vilka klara färger. Själv får jag kassera säkert 90 - 95 % av bilderna och ändå är det någon detalj som blir suddig. Några bilder måste man ju trots allt behålla. Jag förstår att du lägger ner mycket tid på att planera dina bilder i detalj.

Hälsningar
Birger
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Hej Stig!

Har varit inne och tittat på dina bilder flera gånger och jag blir lika förundrad varje gång. Vilket skärpedjup. En fågel som sitter på en stubbe och hela stubben är skarp. Vilka klara färger. Själv får jag kassera säkert 90 - 95 % av bilderna och ändå är det någon detalj som blir suddig. Några bilder måste man ju trots allt behålla. Jag förstår att du lägger ner mycket tid på att planera dina bilder i detalj.

Hälsningar
Birger

Hej Birger och tackar så mycket för dina rader..... roligt att bilderna kunde skänka lite glädje.
Vad roligt att det är så många i klubben som fotar, och jag förstår att ni har många härliga bilder från era äventyr med husbil... ser fram själv fram emot detta nu när jag skaffat en husbil.
Ja, dessa korta skärpedjup kan bli riktigt spännande...... fast det kan bli lite misstolkat ibland med avståndet, eftersom jag ofta ligger på marginalen. Men det blir en utmaningen det också :msn_laugh:

mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Alltid ett nöje att få se dina bilder. RAW-formatet kommer du att gilla. Enda gångerna jag kör JPG numera är när jag fotar viss sport och överhuvudtaget när man vill fånga snabba sekvenser. Det går snabbare för våra kameror att lagra JPG. Själv kör jag med D300. Gillar fåglar som äter.
Massa hälsningar
Harry Hymer :msn_photo:
Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -DSC_6653.JPG

DSC_7332.jpg

DSC_7387.jpg

DSC_8054.jpg

PS Klicka på bilderna för förstoring DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Tackar "Harry" och tack det samma, när jag ser dessa bilder....speciellt den sista bilden, som du har fångat i en härligt somrig känsla.
Håller med att det är något speciellt med fåglar som äter, för gråsparven på tallriken blev ett lyckat knäpp tycker jag.
Nu skall jag ta mitt 11-kaffe och sedan skall jag besöka gömslet på tomten för att prova RAW:msn_laugh:.... tar med mig din tanke över jpeg, över snabba och rörliga motiv.
mvh Stig
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Hej Stig !
Låter intressant med ett gömsle på tomten. Får man vara lite nyfiken och fråga om vad för sorts gömsle du har. Nyttjar du ngn befintlig byggnad eller har du ett separat gömsle. Är det inte kallt att vistas där ?

Undrar
Harry Hymer :msn_photo:
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Hej igen Harry !

Ingen fara.... inget avancerat, jag har ett lågtbyggt gömsle av sektionsstaket till dammen(3x4 meter) på tomten, där det är fullt liv på sommaren. Sedan har jag ett annat flyttbart på tomten av tätribbad sektionstaket 1.7 m högt och så ett på loftet i uthuset mot skogskanten. Jag lappar ihop utav vad som finns i min närhet....och nu har jag ju en husbil och då ytterligare ett gömsle :msn_laugh:
Kallt kan det bli ibland, har ibland blivit så stel i fingret att jag knappt orkat trycka av.

Ytterligare en bevingad skönhet, en Makaonfjäril som jag stötte på för 2 år sedan....jag andvände här ett kort skärpedjup på ca 120 mm bränvidd, för att då få bakgrunden difus.
Men för att samtidigt få med en difus förgrund med detta korta skärpedjup, så fick jag vara snabb och krypa ner i en väldigt låg vinkel......så gräset då blev som en difus förgrund, men samtidigt skymde stjälken till maskrosen. Ville att blomman skulle svävs.....
Det är lite så jag "Målar" mina bilder, förutom då att hitta färger och olika ljus i omgivningen.
Bilden är inte manipulerad i efterhand......... 105mm f/5.6 1/1000 sek
093 - Kopia.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Våra bevingade skönheter

Grattis till fjärilsbilden, en riktig "femetta".
Hälsn
Harry Hymer :msn_photo:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Våra bevingade skönheter

Stig, jag är säker på att många vill veta lite mer om vilka bländare och slutartider som du använder när du tar fågel- och fjärilsbilder.

Inställningarna betyder ju en hel för sådana kanonbilder!
 
Toppen