• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

På en ställplats har vi betalat 200kr som mest inkl ström, vatten och toalett.. Vi är inte speciellt beroende av toalett, det har vi i bilen och tömning hade ni i närheten..
Det vi personligen värdesätter högst är en dusch..

På en Camping i Leksand tog dom 95kr bara för elen och inte en enda plats var ledig så vi blev utan, trots att dom har 251 platser!!!!
Likaså blev det på Särna Camping, vi blev utan el...
Känns faktiskt alltid som om elplatserna ryker först.!!!


Nu har ni en fantastisk badplats, speciellt fiska och med kanotuthyrning i anslutning, jag tror att er ställplats kommer vara en toppenplats..

Det kan nog bli lite galet och fråga oss vad ni ska ta betalt av oss, känns liksom som om vi helst vill betala så lite som möjligt, trots att vi har råd..

Jag rekommenderar att ni ska ta BRA betalt..
Skynda långsamt, allt behöver inte finnas första året..

Lycka till...

Ps, hur många Thujor har ni planterat, började räkna men gav upp:swoon:

Här har vi en Herre som ser det från vårt perspektiv!

Jag förstår att alla pratar för sin sak, men med tanke på vi är helt nya i husbilsvärden så tänkte vi att det skulle ge oss en uppfattning om hur tankegångarna går....

Dom kronor som blir över kommer leda till fortsatta investeringar/förbättringar...

Vi planterade 314 thujaplantor i våras vid ställplatsen...

Vi körde 90 Lastbilar med släp med fyllnadmaterial

Vi körde 33 Lastbilar med matjord

Sen sådde vi även X antal skottkärror med gräsfrö :spinny:

Ovanpå det så investerade vi i automatbevattning för 5000M2

Skall man se det rent krasst så kommer det ta en livstid i intäkter av husbilar för att ens räkna hem investeringarna, detta då borträknat köp av tomt.

Som du säger så vill vi ha det enkelt och smidigt, då vi har vanliga 7-16 jobb vardagar....

Väl mött
Kim
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

En erfaring jeg har gjort er at er det en fast pris på el så bruker folk det som er tilgjengelig. Står det 10A så stenger mange gasolen på varmvatnet og varme - da er det el-oppvarming som gjelder. Med dine 3x16A som utgangspunkt så ville jeg merke kontaktene med 5A og ha maks 4 uttak pr fase. Når en er under 6A merke-effekt så skal det mye til at folk bruker el til annet enn ladning og kyl + litt småelektro.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Inte lätt för Kim att veta vad som blir bäst och lagom, så olika är önskemålen...

Vi bryr oss inte om, om det heter camping eller ställplats, bara det är fin gräsmatta utanför, det får inte vara trångt (som de flesta ställplatser är) och det ska framför allt vara lugnt, båda vad gäller gästerna och trafikbuller.
Ligger det vid en ren och fin sjö är det förstås ett stort plus.

Måste inte ha ström, men kan vara bra på våren och hösten.
Vi använder aldrig platsens faciliteter som toa och dusch, men tillgång färskvatten är bra.

Vi betalar gärna 150 utan ström om ovanstående kriterier uppfylls, medan skulle aldrig ta in på en trång camping ens om det vore gratis...

Lycka till Kim! :)
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

En erfaring jeg har gjort er at er det en fast pris på el så bruker folk det som er tilgjengelig. Står det 10A så stenger mange gasolen på varmvatnet og varme - da er det el-oppvarming som gjelder. Med dine 3x16A som utgangspunkt så ville jeg merke kontaktene med 5A og ha maks 4 uttak pr fase. Når en er under 6A merke-effekt så skal det mye til at folk bruker el til annet enn ladning og kyl + litt småelektro.


Tack! Detta är tänkvärt!
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Inte lätt för Kim att veta vad som blir bäst och lagom, så olika är önskemålen...

Vi bryr oss inte om, om det heter camping eller ställplats, bara det är fin gräsmatta utanför, det får inte vara trångt (som de flesta ställplatser är) och det ska framför allt vara lugnt, båda vad gäller gästerna och trafikbuller.
Ligger det vid en ren och fin sjö är det förstås ett stort plus.

Måste inte ha ström, men kan vara bra på våren och hösten.
Vi använder aldrig platsens faciliteter som toa och dusch, men tillgång färskvatten är bra.

Vi betalar gärna 150 utan ström om ovanstående kriterier uppfylls, medan skulle aldrig ta in på en trång camping ens om det vore gratis...

Lycka till Kim! :)

Härligt att höra!

Tack!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Hej!

Vi har inte helt bestämt oss angående el och vatten, men vi tänkte ta:

100Kr/24H + 50Kr för el

Vatten ingår i dygnsavgiften...

Verkar det vettigt?

Mvh
Kim

Helt OK tycker jag!
Den som tycker 150 inkl. el är dyrt kan ju spara genom att avstå el :)
 
F

F.d. 50266

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Bra ide. El o vatten aldrig fel. Lycka till.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Kan bli svårt att ta betalt när platsen saknar tömning för toa och gråvatten!
Det är väl läget man betalar för, helst så nära vatten som möjligt.
Det får vara hur många tömningsstationer som helst om inte
platsen har något bra läge.
Tommy R
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Tycker du att det ska vara gratis??? Då är du verkligen ute cyklar!
Det är ju inte gratis att anlägga en ställplats...

Tänk att man kan missförstå det mesta! Att ta betalt menar jag summor som 100 till 150 kr. För denna summan måste man få service. Betala större summor för att bara stå på en gräsmatta tror jag inte många gör.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Det är väl läget man betalar för, helst så nära vatten som möjligt.
Det får vara hur många tömningsstationer som helst om inte
platsen har något bra läge.
Tommy R

Trådskaparen ställer frågor om vad han kan ta betalt för sin plats. Klubben arbetar aktivt för att få fler tömningstationer. Toatömning är husbilens stora problem. Extra stort i södra Sverige där många rastplatser i Skåne saknar denna möjlighet. Att anlägga och marknadsföra en ställplats utan tömning är ett stort steg bakåt!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Tänk att man kan missförstå det mesta! Att ta betalt menar jag summor som 100 till 150 kr. För denna summan måste man få service. Betala större summor för att bara stå på en gräsmatta tror jag inte många gör.

Ja, jag uppfattar "svårt att ta betalt" som att det borde vara utan kostnad, men du kanske menar att man ska ta mindre betalt?

100:- per dygn anser inte jag vara "en större summa"! Service finns det ju, t.ex.: el, wc, tappvatten, badplats, glasskiosk, kanotuthyrning. Mer service än många andra dyrare ställplatser, nästan i nivå med campingplats ju...
Tömningsplats önskar ju många, men han har ju förklarat att det inte är möjligt förrän 2015 och att det finns en tömningsplats en liten bit därifrån.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Gäller detta även om man har jordfelsbrytare monterad i husbilen, undras?

Tycker inte att " utlösningsvillkoret":twitcy: skulle ha så stor betydelse, om strömmen bryts vid HBn vid ev kortis.

Ställer detta som en fråga, eftersom jag inte kan detta själv, hoppas att ev svar kommer från nån som VET.

Hejs
Claes 105

Ett kort svar för att inte störa för mycket i tråden som har ett annant syfte.

Jordfelsbrytaren och säkringen har inte alls samma funktion, säkringen löser ut vid för hög ström och jordfelsbrytaren löser ut om strömmen tar "fel väg".

Mer och mer används nu personsskyddsautomater som är en enhet som innehåller både säkring och jordfelsbrytare. Men även i denna är utlösningsvillkoret beroende av ledningslängden.
/Håkan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Som jag förstått det finns inget kommunalt avlopp på platsen. Då finns väl 3-kammarbrunn eller sluten tank som det skulle gå att tömma i med en enkel anordning?
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Hej!

Det finns tyvär ingen 3-kammarbrunn i närheten, närmsta ligger cirka 350meter från ställplatsen. Ett alternativ hade varit en sluten tank, men med tanke på att det är ett Natura-2000 område så är det krångligt med ett sådant tillstånd.

Tillståndet kommer troligen ej vara färdigt förän det kommunala avloppet skall grävas. Då man behöver tillstånd för att klippa gräset i ett natura-2000 område kommer vår ansökan om att gräva ner en sådan tank med största sannolikhet avslås.

Med tanke på att gratis tömning finns bara 6Km bort så kommer vi att avakta med tömningsmöjligheten. Skulle det däremot visa sig att platsen blir väldigt populär under 2014 kan man försvara en investering att ansluta sig till det kommunala avloppet som skall grävas under 2015.

Väl mött
Kim
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Tänk att man kan missförstå det mesta! Att ta betalt menar jag summor som 100 till 150 kr. För denna summan måste man få service. Betala större summor för att bara stå på en gräsmatta tror jag inte många gör.

Hej!

Lite mer än bara en gräsmatta finns det allt :spinny:

Som Ice-man nämde så finns det ju, t.ex.: el, wc, tappvatten, badplats, glasskiosk, kanotuthyrning...

Som Ice-man nämde så finns det även goda bad och fiskemöjligheter:

Citat:

Ivösjön är en av de bästa sjöarna jag har badat i. Klart och fint vatten, sjön är 50m djup på sina ställen.
Ivösjön har vid flera inventeringar visat sig vara Sveriges artrikaste fisksjö med cirka 25-30 fångade arter.

Slutcitat:

Det finns även flertalet fina Naturleder både för vandring och cyckel. En väldigt uppskattad och fin möjlighet enligt dom som tagit sig fram där...

Man kan läsa mer här om man vill:

Hem | Humleslingan

Upplevelsen att paddla kanot igenom Holjeån kan jag av egen erfarenhet rekomendera, Kanonkul!

Väl mött
Kim
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Tänk att man kan missförstå det mesta! Att ta betalt menar jag summor som 100 till 150 kr. För denna summan måste man få service. Betala större summor för att bara stå på en gräsmatta tror jag inte många gör.

Detta initiativ kostar ju en hel del i de investeringar som ska till.
Att för detta med ett attraktivt läge, betala 100:- per dygn, samt en avgift för el,
anser jag inte vara speciellt dyrt.

Kanske en idé att ha en differentierad elavgift, beroende på årstid.
Vi förbrukar inte speciellt mycket el under sommaren, och då kanske elpriset ska ligga på 30:-. Kyligare delar på året kanske vi har elpatronen (vi som har) igång, och då är det relevant med en avgift på 50:-
-Bara en tanke.....

100:- med den initiala servicen ser jag som attraktivt alternativ.
Det är naturligtvis upp till var och en att ta beslutet om detta är något som tilltalar mig.

Jag / vi kommer garanterat att besöka er, när vi åker söderut.
Vi har tidigare bott vid Ivösjön, och kan intyga att det är en pärla, både ur natur- och sjöperspektiv.

Lycka till med ert projekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen