• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Kolla med någon annan ställplats som har extra avgift för el om hur många som använder den service när den kostar extra. De ställen jag varit på under sommaren går alltid elplatserna först. Kolla tex med Bosse i Skutesjön (hoppas det är ok att jag nämner dej Bosse);-)

Sen kan det bero på hur mycket el man har tillgång till, tex har väl alla med Ac i bodelen behov av 10 amp, eller klarar ni er med 6amp?

Ytterligare en faktor som avgör el frågan är väl öppet tiderna/längd på säsongen. Det går fort nu så snart vill alla ha värme på natten


Hej!

Detta tål att forskas lite i, vi har tillgång till 16amp per fas och 20amp om det verkligen skulle behövas...

Tack för infon, detta är både för vår och er skull...
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Ivösjön är en av de bästa sjöarna jag har badat i. Klart och fint vatten, sjön är 50m djup på sina ställen.
Ivösjön har vid flera inventeringar visat sig vara Sveriges artrikaste fisksjö med cirka 25-30 fångade arter.


Vi kommer säkert o besöker er ställplats när den är klar, vi gillar Ivösjön skarpt. För vår del räcker fin utsikt och bärighet under hjulen för att vi ska vara nöjda och glada.


Då är ni hjärtligt välkomna mitten av våren 2014!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Hej!

Detta tål att forskas lite i, vi har tillgång till 16amp per fas och 20amp om det verkligen skulle behövas...

Tack för infon, detta är både för vår och er skull...

Vi vill alla gärna hjälpa till så mycket vi kan för att öka antalet ställplatser och blir du dessutom medlem hittar du en massa mer info som du inte kan se som Intresserad. Du kan även kontakta vår kommun grupp genom att använda kontakta oss. Det är en arbetsgrupp under styrelsen som jobbar med att hjälpa till med nya ställplatser i olika delar av vårt land. Vet att dessa kontakter varit mycket positiva för "nya" ställplats ägare/arrendatorer.
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Mycket bra info!
Detta ska jag klura på!

Väl mött
Kim
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Hoppas många kommer förbi till våren :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Då kommer även en fråga till:

Hur lång slang har ni med er? Är det gardena anslutning, eller hur funkar det?

Någon får gärna förklara hur ni vill ha ert färskvatten levererat?
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Nu undrar jag var har detta kommit ifrån. Ibland räcker det inte med 25 meter och vem påstår att just denna längd är tillåten. Har ofta sett uppemot 50 meter där det krävs och till och med längre!

Säkrare el på våra campingplatser

Det finns klara regler för hur husvagnar och husbilar ska anslutas till elnätet när de står uppställda på campingplatser: kabeln får vara högst 25 m lång, arean på trådarna måste vara minst 2,5 mm2 och kabelns skyddsledare ska vara märkt med grönt och gult.
Dessa regler gäller för alla campingplatser i Sverige, privata såväl som anslutna till SCR eller Caravan Club.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Då kommer även en fråga till:

Hur lång slang har ni med er? Är det gardena anslutning, eller hur funkar det?

Någon får gärna förklara hur ni vill ha ert färskvatten levererat?

Typiska frågor du kan få hjälp med via kommungruppen...
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Pm...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25112

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Kommer absolut att besöka er ställplats när den öppnar. Så pass nära till tömning och vatten så ser inget behov av det. Fin utsikt och trevligt sällskap duger för oss.
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Härligt att höra!

Ni är hjärtligt välkomna !!!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Hur lång slang har ni med er? Är det gardena anslutning, eller hur funkar det?

Nu kör ju inte jag en "vanlig" husbil, men vi har i alla fall en 10m slang med Gardenakoppling med oss. Vi behöver dock inte fylla på särskilt ofta då vi fyller upp 700 liter hemma innan vi kör.

Jag skulle tro att de flesta är väldigt nöjda med en Gardenakoppling. Kanske några meter slang vid tappstället uppskattas ifall någon har glömt slangen hemma.
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Kanon!

Tack då vet vi...
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

En liten fråga bara , finns det toa i närheten (torrdas duger) vi gör inte nr2 i bilen om det inte är nödvändigt. Bra initiativ.
 
F

F.d. 55811

Guest
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Grannen Håkan (Wetlandi kanotuthyrning) har toalett för sina kunder, Håkan säljer även glass och dryck......
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Säkrare el på våra campingplatser

Det finns klara regler för hur husvagnar och husbilar ska anslutas till elnätet när de står uppställda på campingplatser: kabeln får vara högst 25 m lång, arean på trådarna måste vara minst 2,5 mm2 och kabelns skyddsledare ska vara märkt med grönt och gult.
Dessa regler gäller för alla campingplatser i Sverige, privata såväl som anslutna till SCR eller Caravan Club.


Vart har du fått dessa uppgifter från? SCR Caravan Club kan väl inte ha befogenheten att stifta lagar.Möjligtvis kan dom ha dessa regler på sina campingar.Ursäkta att detta inte hör till tråden.
HaDe Hasse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Tömning finns längs E22 bl.a. i Sölvesborg, inte så långt från Axeltorp.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?

Nu undrar jag var har detta kommit ifrån. Ibland räcker det inte med 25 meter och vem påstår att just denna längd är tillåten. Har ofta sett uppemot 50 meter där det krävs och till och med längre!

Längden på skarvsladden påverkar hur snabbt en säkring löser ut vid kortslutning, det så kallade utlösningsvillkoret. Har du för lång sladd innebär detta livsfara. Hur lång sladd man kan använda beror också på förimpedansen, alltså hur långt det är mellan din central och transformatorn samt arean på denna ledare.

För att vara på den säkra sidan så använd max 25 meter och 2,5 kvadrat.

Finns mer att läsa om detta både på HBK samt på nätet

/Håkan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen