• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vilken sommar, 4 riktigt arbetsintensiva veckor och minst 10 timmar jobb alla 7 dagar i veckan!
Men nu har jag en ledig dag.
Till nästa år har vi plats för vår husbil i det nya garaget och jag har en egen bil-lyft, min dröm blir sann!

Nu packar vi husbilen och far på en kort-tur och träffar några vänner, börjar jobba på måndag igen.
 

Bilagor

  • IMG_1256.JPG
    IMG_1256.JPG
    4 MB · Visningar: 10
  • IMG_1261.JPG
    IMG_1261.JPG
    6,5 MB · Visningar: 13
  • IMG_1262.JPG
    IMG_1262.JPG
    6,6 MB · Visningar: 11
  • IMG_6411.JPG
    IMG_6411.JPG
    2,1 MB · Visningar: 19
  • IMG_6251.JPG
    IMG_6251.JPG
    2,3 MB · Visningar: 15

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Trevligt med ett riktigt garage!
Då är vi i alla fall två i klubben med en 950SE:D
Men någe drag har jag inte....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Och inte vilken motorcykel som helst...
Gillar också ktm SE, lånar ibland grabbens och den går alldeles för fort på grusvägarna!
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Bäckmark.

Så hör ser pumpen ut
 

Bilagor

  • DSCN0189[1].JPG
    DSCN0189[1].JPG
    2,7 MB · Visningar: 29
  • DSCN0190[1].JPG
    DSCN0190[1].JPG
    2,7 MB · Visningar: 21
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Sensommaren och hösten blev ganska intensiv.
Heltidsarbete med minst 11 timmar borta per dag (13 mil pendling per dag), en grabb på 1 år, en hund som gillar promenader 05:00, en kompis som behöver text till sin skotertidning samt mitt livsprojekt där all övrig tid spenderas.
Jag skulle fixa anvisningar till vägkung om hur hans rökgasbegränsare fungerar men har helt glömt bort det, och inte tittat i min tråd på flera månader.
Har bara besökt HBK ett par gånger i sommar/höst och missade då din bild.
Jag ska ta och leta upp info i mina gamla papper.
För att hinna med allt på sistone har jag valt bort att "kolla runt på nätet", svara mail (eller ens läsa min mail) och svara i telefon på andra än de i telefonboken, man sparar otroligt med tid på det.
Man kan säga att jag återgått till tiden före 1990 om man vill, kan rekommenderas starkt för den som tycker sig ha ont om tid.

Men drömgaraget börjar ta form och husbilen är nu parkerad där, det är bara ett skärmtak än så länge men vi får se, snart kommer panel och dörrar.

Husbilen har vi brukat ett antal gånger, kortturer ut i naturen för att få paus från bygget samt till vardags för att den är den bil jag helst kör.
Ska vi och handla eller hälsa på någon väljer jag husbilen om det är sommar men nu är den avställd, på vintern är den inget förstahandsval för mig.
 

Bilagor

  • IMG_0119.JPG
    IMG_0119.JPG
    5,1 MB · Visningar: 23
  • IMG_0118.JPG
    IMG_0118.JPG
    4,7 MB · Visningar: 21
  • IMG_0117.JPG
    IMG_0117.JPG
    5,7 MB · Visningar: 18
  • IMG_0005.JPG
    IMG_0005.JPG
    6,1 MB · Visningar: 16
  • IMG_6653.JPG
    IMG_6653.JPG
    2,7 MB · Visningar: 11
  • IMG_6589.JPG
    IMG_6589.JPG
    2,5 MB · Visningar: 21
  • IMG_0023.JPG
    IMG_0023.JPG
    4,6 MB · Visningar: 18

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Vilket härligt utrymme. Du kan ju vända husbilen där inne.

Hoppas du blir klar före första snön!

Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jäsingen Alf vad fint detta blir.
Passerade dig förra söndagen och tänkte åka förbi mendet får bli vid ett senare tillfälle.
Keep up the good work
Hälsningar
Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Tackar Bror, hoppas ni har tid att komma förbi nästa gång ni passerar så jag får visa upp mitt garage.
Fika finns så klart!

Visst blir det stort Alve, det går nog att vända husbilen där inne nu men det ska dit en toalett/dusch samt en bil-lift innan allt är klart.
Vi får se om det blir ytterpanel innan snön, nu känns det som att något mer tid skulle vikas till familjen än hittills sedan midsommar.

Det var för övrigt min svåger som satte nockplåten i helgen (kallar sig "Svågern" här på forumet), 27 graders takvinkel och en nockhöjd på 6 meter samt extremt halkig plåt....han jobbade bra!
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Uj uj uj vad avundsjuk jag blir, vilket trevligt "litet garage" du fått till, och får du sedan in allt du vill ha in, ja vad mer kan man då begära.
 
M

Mickey

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag undrar var du fick tag på de svarta täcklisterna när du tätade om i skarvarna?

/Micke
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Micke.
Jag köpte en 200m lång list(!) från BLD som då hade en webbshop, den länken fungerar inte nu(?)
Det är en mycket billig plastlist som passade bra till vår bil, jag tror att den finns i reiomo-blädderkatalogen på nätet men jag hittar den inte nu.
Som jag mins det var den svår att få syn på men den fanns där när jag letade och hittade den för två år sedan.
Troligtvis finns denna list att köpa hos många husvagns/husbilsfirmor, någon annan kanske vet?
Med vänlig hälsning Alf
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är bilen åter igång, ett besök hos "besiktningsorganet" i går lördags genomfördes utan anmärkning.
Nästan.
"Bromsen ligger an lite på vänster fram" sa besiktningsmannen så det blev att skruva lite.
Nya ok är inte så dyra, ca 150 euro, men första vill man prova det gamla knepet för att se om oken är bortom räddning eller inte.
Man tar lös oken, lättar lite på dammskyddsdamasken och fyller med bromsvätska för att lösa upp damm/oxid.
Sedan motioneras kolvarna i oken ett par gånger från bottenläge och så långt ut man vågar, i bottenläge far överflödet av bromsvätskan man hällde i dammskyddet ut tillsamman med smutsen.
Man märker genast om det fungerar, i slutet kan man trycka tillbaka kolvarna bara med handkraft!
Infettning av glidpinnarna och sedan hopmontering, allt blev perfekt!

Såg också att bilen har en "gammal bekant" en navmonterad kilometerräknare.
Jösses vad mycket jobb det var med kilometerräknarna när jag var på bilverkstaden för 25 år sedan, synd för verkstäderna att det togs bort.

Kom just hem från första testturen, bilen går riktigt bra!
 

Bilagor

  • IMG_2193.JPG
    IMG_2193.JPG
    2,7 MB · Visningar: 15
  • IMG_2194.JPG
    IMG_2194.JPG
    2,4 MB · Visningar: 15

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En fråga från en novis. Vad fettar du in glidpinnarna med?
Ha det
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag använder alltid "vanligt fett", ett syntetiskt chassifett som fungerar under ett stort temperaturområde.
Vissa föredrar koppapasta och andra är inne på att molybdenfett är det enda rätta.
Jag anser att det är viktigt att glidpinnarna är infettade men att det inte är så kritiskt med vad så länge det är någon form av smörjfett.

Däremot kan man vara försiktig med att "smörja lös" okens kolvar med bra smörja.
Packningarna i bromssystem är ofta känsliga för allt som inte är bromsvätska därför försöker jag alltid att lösgöra/rengöra kärvande kolvar enbart med bromsvätska.
Men ibland går det inte, då fyller man dammskyddet med valfritt dundermedel (t.ex. 5-56) och värmer på med gassvetsen när man trycker kolven in och pumpar den ut.
Ibland går det bra.
Tryckluft är också bra att rensa ur dammet med innan man trycker in kolvarna.
 

Bilagor

  • IMG_2192.JPG
    IMG_2192.JPG
    2,9 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är det dags för årets första övernattning, vi har kört en hel del med husbilen då vi åkt på kortare fisketurer samt ren nöjesåkning (handla, fika o.s.v) men nu är det "på riktigt".
Vi ska fira midsommar under 4 dagar i Gullträsk med badtunna, fiske och nästan total avsaknad av mobiltäckning, härligt!

Men hur var det nu med Truma-värmaren, den som inte riktigt ville vara med för 2-3 veckor sedan......?
Först ville inte "gnistpinnen" vara med (bränd kabel) men sedan tänder den bara på lilla lågan, går aldrig över till effektläget?
Det ska bli +2 i Gullträsk natten mot fredag-lördag och var frost denna morgon så värme vore bra att ha....
Jag kollade upp värmaren förra veckan och "Googlade" under min felsökning som man gör i dag.
Givetvis kom jag genast in på HBK, vad annars?
Jag har jobbat mycket med diesel/bensin-värmare men inte med gasol-värmare så hur är de uppbyggda?
HBK ger svaret!
JANKRO har i flera trådar förklarat hur vår Truma SL3002 fungerar så efter en liten stund beställdes en komplett huvudventil "safety pilote valve" på Ebay.
Nyss monterat den och nu fungerar värmaren som aldrig förr!!
Lite trixit att få dit men klart enklare än att t.ex. montera en bilbarnstol, på köpet fick jag klart för mig hur värmaren ä uppbyggd.
Nu ska det bli en rolig midsommar med vår husbil!

Garaget är inte riktigt färdigt men på gång.....
 

Bilagor

  • IMG_2338.jpg
    IMG_2338.jpg
    1 MB · Visningar: 18
  • IMG_2342.jpg
    IMG_2342.jpg
    2 MB · Visningar: 14
  • IMG_2341.jpg
    IMG_2341.jpg
    1,6 MB · Visningar: 12
  • IMG_2340.jpg
    IMG_2340.jpg
    1,7 MB · Visningar: 16
  • IMG_2339.jpg
    IMG_2339.jpg
    2,1 MB · Visningar: 18
  • IMG_0012.jpg
    IMG_0012.jpg
    6 MB · Visningar: 14
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bra info!
Ska se över min värmare (och kanskenframför allt safety pilote valve), har du något artikel nummer utifall det finns flera att välja på?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Garaget med husbilsplats byggs fortfarande med frustrerande lågt tempo.
Den gamla grundregeln stämmer bra:
-"Räkna ut allt noga i förväg, glöm inget! Ta sedan byggkostnaderna gånger två och planerad byggtid gånger fyra, då kommer man nära sanningen"
Nytt måldatum för att garaget ska vara helt klart är hösten 2018, då jag fyller 50 år.

Vår gamla husbil fungerade mycket bra hela sensommaren, det blev flera fina fisketurer och övernattningar i Gullträsk.
Vi har nu ägt den i (snart) 4 år och vi planerar att äga den i minst 10 år till, den är faktiskt nästan perfekt för oss.
Framhjulsdriften gör den olämplig för att sjösätta båten och den är tyvärr inte alls en lämplig vinterbil men vi gillar den trots de bristerna!
Motorn går helt fantastiskt bra och jag trivs verkligen med att både att köra samt bo i den.
Det är helt enkelt en riktigt bra bil och uppdateringarna gör den precis så modern som jag önskar.

Tyvärr kommer jag inte att besöka HBK den närmaste tiden annat än som ej inloggad då jag har ändrat mitt användande av dator/internet.
Det betyder alltså inte att vi har slutat använda vår husbil, tvärtom, eller att jag slutar att läsa trådar om äldre husbilar här på HBK.
Det finns fortfarande en hel del för mig att lära mig om äldre husbilar och här finns det mesta om dessa.
Man kanske skulle plocka isär växellådan för att kolla upp den nästa vinter?

Ha det bra alla//
Alf
 

Bilagor

  • IMG_2939.JPG
    IMG_2939.JPG
    1,8 MB · Visningar: 5
  • IMG_2736.jpg
    IMG_2736.jpg
    3,1 MB · Visningar: 4
  • IMG_2769.jpg
    IMG_2769.jpg
    2,7 MB · Visningar: 4
  • IMG_2767.jpg
    IMG_2767.jpg
    2,5 MB · Visningar: 3

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Om en tenker på å ta en pause får en også huske på at det fra nyttår koster 150 kr å melde seg inn i tillegg til årsavgiften på 100 kr. Dette var et vedtak på årsmøte 2014. Er en ikke lenger medlem kan en kun lese de åpne sidene og en kan ikke skrive kommentarer. Selv har jeg betalt for noen år fremover selv om jeg nå må selge min husbil og har emigrert til Australia.
 
Toppen