• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar man köpa en Hobby Van?

F

F.d. 4626

Guest
Hej! Vi spekulerar på köp av en Hobby Van Exclusive T500 GFSC -08. När jag söker på nätet hittar jag en del tveksamheter gällande vek karossinfästning, dåligt duschgolv, vattenläckage och karossprickor på Hobby-bilar från just den tidsperiod som bilen vi tittar på. Det är inte så många inlägg på svenska men har hittat några På tyska som inte var alltför uppmuntrande. Är det någon på detta forum som har erfarenhet av dessa bilar? Man blir ju klart skeptisk när man läser negativa inlägg på nätet men det behöver ju inte vara hela sanningen?
 
Lösning
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Vår Hobby Van från -07 har gått drygt 7000 mil på 9 långresor på kontinenten och i Sverige och Norge. Vi har åkt på knaggliga vägar i Slovakien och Grekland, på stenlagda gator, på serpentinvägar i alperna och motorvägar utan problem med bilen (Ford).
Vi har haft några problem med husbilsdelen, duschgolvet sprack ett par dagar innan garantitiden gick ut. Den lilla garagedörren läckte in vatten och det stora takfönstret lossnade, lyckligtvis innan täthetsgarantin gått ut.
Tillverkaren hade fuskat med underarbetet till duschgolvet och man hade nog fel lim till det stora takfönstret. Tråkigt nog fick reparatören fel info om lim vid reparationen så året därpå lossade fönstret igen!
Allt...
F

F.d. 4626

Guest
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej
Jag har en Hobby 08 690 Gelc där duschgolvet sprack .
Om det är samma toa dusch som på min så känn på golvet vid
Golvbrunnarna cirka 10-15 cm ut om det sviktar du har du fel på undergolvet.
Jag fick nytt golv då jag erbjöd mig installera det själv.
Samt jag fixade till undergolvet riktigt samt nya duschgolvet är
Förstärkt det gör svenska Hobby innan dom skickar vidare till kund verkstad
Som skall byta golv.

Lycka till

Jag bli lite nyfiken! Hur mycket jobb fick du lägga ned på detta projekt? Gick det att riva/byta ut utan att ta bort väggar etc?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Intressant inlägg. vad har du emot svensktillverkade bilar, ja eller då påbyggnader?
Vi har ju ont om svenska biltillverkare nu mer.
Jag har ingenting emot svenska Bilar tvärtom så tycker jag om dom men eftersom dom inte är omtyckta av merparten på detta forum så skrev jag det att det var ingen svensktilverkad bil så var det inga problem,

hade det nu varit det så hade du fått andra svar,
att jag sedan blev påhoppad av aake det tar jag som brist å kunskap från hans sida
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Jag har ingenting emot svenska Bilar tvärtom så tycker jag om dom men eftersom dom inte är omtyckta av merparten på detta forum så skrev jag det att det var ingen svensktilverkad bil så var det inga problem,

hade det nu varit det så hade du fått andra svar,
att jag sedan blev påhoppad av aake det tar jag som brist å kunskap från hans sida


Ett otroligt "korkat" inlägg alltså :confused:
Kan ju vara bättre att stå för sin åsikt istället för att vara ironisk, det går inte alltid fram på nätet.
Mycket tveksam om merparten här på forumet tycker så, det verkar taget ur luften.
Men bra att du förklarade, tack.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Ett otroligt "korkat" inlägg alltså :confused:
Kan ju vara bättre att stå för sin åsikt istället för att vara ironisk, det går inte alltid fram på nätet.
Mycket tveksam om merparten här på forumet tycker så, det verkar taget ur luften.
Men bra att du förklarade, tack.
där fins så många bevis på det om man vill söka upp alla trådarna i det ämnet som har diskuterts här så kan man se vilka som står för sin åsikt men så långt vill väl ingen gå för att läsa korkade in lägg.
 
F

F.d. 4626

Guest
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

där fins så många bevis på det om man vill söka upp alla trådarna i det ämnet som har diskuterts här så kan man se vilka som står för sin åsikt men så långt vill väl ingen gå för att läsa korkade in lägg.

Som ny på forumet har jag svårt att förstå varför denna märkliga diskussion framkommit? Jag har startat tråden, ställt en fråga och vill gärna ha sakliga svar där jag själv kan väga för och nackdelar med en tilltänkt bil. Då känns "pajkastning", sarkasm och andra osakliga kommentarer överflödiga. De förstör tråden genom att känslan när man läser densamma blir direkt olustig! Snälla försök låta egna besvikelser bli mer nyanserade så att vi istället kan ta del av erfarenheterna och få nytta av dem!
 

gorpe

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Borås
HBK-Nr
12025
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej läser din tråd. Vi har haft en Hobby Van 2008 i 5 år, underbar lättkörd smidig fin att titta på,
Bra praktiska förvaringsmöjligheter. Vi har kört 10 vändor till medelhavet utan problem.

Det enda problemet har som sagt var duschgolvet som sprack men det bytte Forsbergs. Drog 1 L/ Mil .
Vi har visserligen bytt till en Adria Sonic i år men det berodde på att vi ville ha en integrerad bil
o lite mer lastmöjlighet har med skoter:)
.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej

Kan du vise nogle flere FOTO af dit gulv, jeg har fået det skiftet en gang og nu er
Det revnet. Igen, jeg har modtaget et gulv gratis fra hobby, men skal selv skifte gulvet.
Eller er jeg meget glad for min hobby
Flemming
Danmark
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej

Kan du vise nogle flere FOTO af dit gulv, jeg har fået det skiftet en gang og nu er
Det revnet. Igen, jeg har modtaget et gulv gratis fra hobby, men skal selv skifte gulvet.
Eller er jeg meget glad for min hobby
Flemming
Danmark

Hej
Lägger ut det som ny rubrik för att inte hijacka denna tråd om köpa husbil Hobby van.:)
 
Toppen