• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar man köpa en Hobby Van?

F

F.d. 4626

Guest
Hej! Vi spekulerar på köp av en Hobby Van Exclusive T500 GFSC -08. När jag söker på nätet hittar jag en del tveksamheter gällande vek karossinfästning, dåligt duschgolv, vattenläckage och karossprickor på Hobby-bilar från just den tidsperiod som bilen vi tittar på. Det är inte så många inlägg på svenska men har hittat några På tyska som inte var alltför uppmuntrande. Är det någon på detta forum som har erfarenhet av dessa bilar? Man blir ju klart skeptisk när man läser negativa inlägg på nätet men det behöver ju inte vara hela sanningen?
 
Lösning
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Vår Hobby Van från -07 har gått drygt 7000 mil på 9 långresor på kontinenten och i Sverige och Norge. Vi har åkt på knaggliga vägar i Slovakien och Grekland, på stenlagda gator, på serpentinvägar i alperna och motorvägar utan problem med bilen (Ford).
Vi har haft några problem med husbilsdelen, duschgolvet sprack ett par dagar innan garantitiden gick ut. Den lilla garagedörren läckte in vatten och det stora takfönstret lossnade, lyckligtvis innan täthetsgarantin gått ut.
Tillverkaren hade fuskat med underarbetet till duschgolvet och man hade nog fel lim till det stora takfönstret. Tråkigt nog fick reparatören fel info om lim vid reparationen så året därpå lossade fönstret igen!
Allt...
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej
Vi har inte en Hobby van men väl en Hobby FS 555-08 som inköptes i april i år. Vi har sedan dess kört 1100 mil, spenderat 5 veckor i södra Frankrike, kört via små vägar över alperna hem i slutet av oktober. Vi har använt alla faciliteter i den inklusive duschen och vi är oerhört nöjda med den. Den har gått som en klocka, inget läckage någonstans, fantastisk last kapacitet på den lilla bilen och vi sover oerhört gott i den franska sängen. Om vi haft tur vet inte jag men vi kan verkligen rekommendera en Hobby bil.

Sylvia
 

thogre

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4931
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej! Vi spekulerar på köp av en Hobby Van Exclusive T500 GFSC -08. När jag söker på nätet hittar jag en del tveksamheter gällande vek karossinfästning, dåligt duschgolv, vattenläckage och karossprickor på Hobby-bilar från just den tidsperiod som bilen vi tittar på. Det är inte så många inlägg på svenska men har hittat några På tyska som inte var alltför uppmuntrande. Är det någon på detta forum som har erfarenhet av dessa bilar? Man blir ju klart skeptisk när man läser negativa inlägg på nätet men det behöver ju inte vara hela sanningen?
Vi har en hobby van 2008. Kört den 5500 mil . Tre svängar till kontinenten, lofoten samt ytterligare resor till Norge.
Bilen går som en klocka, har inte upptäckt några fel ännu.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej
Det finns en utmärkt sökfunktion i detta forum. Om du söker där finner du en tråd om fuktskador på en Hobby. Inte samma model eller årgång men konstruktionen är troligen ganska lika. Muskatten är användarnamnet och han är inte så positiv om kvaliten.
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej. Vad det gäller läckande duschgolv har jag förstått att fler tillverkare har problem, men vår Hobby 690 -09 hade det definitivt.
Det beror på att underlaget under den mycket tunna baljan är för vekt, i alla fall på vissa.
Att vi dessutom hade en läckande taklucka, (upptäcktes när vi satte in en takfläkt) taket läckte längst bak, (varför gör man ett platt tak som bildar en bassäng där skarvana står under vatten??) och en garagedörr som släpper in fukt gör att om vi nå'n gång byter så har vi en del kunskap numera vad vi skall titta extra noga på.
Jag tror dock att det finns problem med dom flesta bilar, och precis som Muskatten skriver så undrar jag hur (om) dom tänkte när dom byggde.
Vi har dock kört 4000 mil på 2 1/2 år, varit på vägar med i högsta grad varierande kvalitet från Ukraina i öst till södra Spanien (där vi är nu), och vi har inga fuderingar på att byta bil nu. Förhoppningsvis är vår del av problem ett passerat stadium, för nu känns allt bra.
Svarar gärna om du har fler frågor runt detta som vi upplevt.

Uno
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Kerthe

Lägg inte för stor vikt vid vad BeRoka skriver. Han har endast en punkt på sin agenda och det är att göra reklam för det enda husbilsfabrikat han råkat köpa.

Jag tycker att fabrikanter och återförsäljare kan få sköta marknadsföringen.

aake
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Kerthe

Lägg inte för stor vikt vid vad BeRoka skriver. Han har endast en punkt på sin agenda och det är att göra reklam för det enda husbilsfabrikat han råkat köpa.

Jag tycker att fabrikanter och återförsäljare kan få sköta marknadsföringen.

aake

tror du verkligen det, då får jag be om ursäkt för jag trodde du hade mer om sakerna jag nämde väl inget fabrikat efter vad jag kann förstå.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej Kerthe
Du frågar om du vågar köpa en Hobby Van och jag svarar dig bara: Det spelar ingen roll vilket fabrikat du köper. Det finns fel på alla bilar oavsett fabrikat och pris. Det som du skall fråga efter det är vilken återförsäljare det är. Denna branschen har ersatt den gamla hästhandlarbranschen och det gäller att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att fullgöra sina skyldigheter och avtalade köpekontrakt.
Vi har haft Frankia och numera har vi en Hobby och hade vi inte haft den återförsäljaren som vi har så hade vi haft stora problem. Att stora tyska tillverkare, som skall ha bra material och kvalitet, kunde leverera bilar i det skicket dom gör trodde vi aldrig. Men det är ju så att det är "förtjänsten man lever på" och det har dom visat. Tack vare denna återförsäljaren så har vi fått bilen i det skick den är nu.
KONTROLLERA VEM SOM ÄR LEVERANTOR OCH SERVICEN DOM HAR.

Lycka till
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej Kerthe
Du frågar om du vågar köpa en Hobby Van och jag svarar dig bara: Det spelar ingen roll vilket fabrikat du köper. Det finns fel på alla bilar oavsett fabrikat och pris. Det som du skall fråga efter det är vilken återförsäljare det är. Denna branschen har ersatt den gamla hästhandlarbranschen och det gäller att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att fullgöra sina skyldigheter och avtalade köpekontrakt.
Vi har haft Frankia och numera har vi en Hobby och hade vi inte haft den återförsäljaren som vi har så hade vi haft stora problem. Att stora tyska tillverkare, som skall ha bra material och kvalitet, kunde leverera bilar i det skicket dom gör trodde vi aldrig. Men det är ju så att det är "förtjänsten man lever på" och det har dom visat. Tack vare denna återförsäljaren så har vi fått bilen i det skick den är nu.
KONTROLLERA VEM SOM ÄR LEVERANTOR OCH SERVICEN DOM HAR.

Lycka till
Mycket kloka ord från Vilgot. Det är mycket viktigt att ha rätt handlare bakom ryggen när det händer något med bilen. Husbilar har ofta mycket utrustning och är komplexa saker att hålla felfria. De körs sällan regelbundet utan står tidvis stilla för att sedan brukas igen.
Allt detta leder till att man ibland får bekymmer vilket händer de flesta. Då gäller att ha en bra åf att få hjälp från varesig man köpt i Sverige eller på kontinenten.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej
Jag har en Hobby 08 690 Gelc där duschgolvet sprack .
Om det är samma toa dusch som på min så känn på golvet vid
Golvbrunnarna cirka 10-15 cm ut om det sviktar du har du fel på undergolvet.
Jag fick nytt golv då jag erbjöd mig installera det själv.
Samt jag fixade till undergolvet riktigt samt nya duschgolvet är
Förstärkt det gör svenska Hobby innan dom skickar vidare till kund verkstad
Som skall byta golv.

Lycka till
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    879,9 KB · Visningar: 25

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Vår Hobby Van från -07 har gått drygt 7000 mil på 9 långresor på kontinenten och i Sverige och Norge. Vi har åkt på knaggliga vägar i Slovakien och Grekland, på stenlagda gator, på serpentinvägar i alperna och motorvägar utan problem med bilen (Ford).
Vi har haft några problem med husbilsdelen, duschgolvet sprack ett par dagar innan garantitiden gick ut. Den lilla garagedörren läckte in vatten och det stora takfönstret lossnade, lyckligtvis innan täthetsgarantin gått ut.
Tillverkaren hade fuskat med underarbetet till duschgolvet och man hade nog fel lim till det stora takfönstret. Tråkigt nog fick reparatören fel info om lim vid reparationen så året därpå lossade fönstret igen!
Allt åtgärdades snabbt och utan knot av Forsbergs i Hyssna. Som plåster på såren åtgärdade de även några förslitningsskavanker i samband med detta och de kallade in en annan husbil vars reparerade fönster ännu inte hade lossat för andra gången.
Forsbergs visade tydligt att de insåg att vi hade haft olägenheter av fönsterhändelsen, vi behövde inte ens beklaga oss. Vi är väldigt nöjda med dem!

Den lilla husbilen passar oss i formatet. Vi är mest intresserade av att resa runt på kontinenten och vill kunna ta oss fram samt parkera i små och stora städer.
 
Lösning

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Har haft en Hobby Van - 07
Vi fick också problem med golvet i duschen, fick en spricka med läckage som följd. Dåligt underarbete kolla om golvet sviktar.
Annars var vi mycket nöjda med bilen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Ja det är klart man vågar köpa en Hobby det är ju ingen svensktillverkad bil så det går säkert bra, lycka till med köpet

mvh Bertil
Intressant inlägg. vad har du emot svensktillverkade bilar, ja eller då påbyggnader?
Vi har ju ont om svenska biltillverkare nu mer.
 
F

F.d. 4626

Guest
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Tack för alla inlägg! (Även om några av dessa inte tillför så mycket gällande min frågeställning...) Duschgolvet verkar vara något man ska kontrollera väl. Bilen verkar i övrigt i bra skick om än att några detaljer känns märkliga. Vissa prydnadslister/tejper verkar släppa i hörnen, hittade en silikonfog som släppt i en skarv mellan duschgolv och panelen för duschkranen, en allmänt skranglig konstruktion av duschdörrar (om nu någon konstruktion verkligen är bra för dusch i husvagn/husbil?). Hann inte provköra idag men motorn lät bra. Hittade däremot något märkligt i motorutrymmet där del av isoleringen på torpedväggen var borta? Jag fick en känsla av att det var bortryckt. Fick en flashback om fåglar som "snott" isolering till sitt bo vilket jag sett tidigare vid husbyggnationer. Kolla min dåliga bild från mobilen (Det är på var sida bakom bränslefiltret).
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    999,7 KB · Visningar: 27
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Och se till att det är en ordentligt gjort fuktkontroll, gjord av någon som kan bilen, eller åk till en Hobbyverkstad och be dom göra en.

Uno
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Vågar man köpa en Hobby Van?

Hej, vi hade en Hobby Van 2008 (med tvärbädden bak) i ett par år som vår första husbil att prova på, inga problem med den under denna tid, en trevlig liten husbil, smidig att parkera. Gillade också Ford vilken den var bygg på. Så jag tror den är lika bra som något annat val om man vill ha en liten bil som man kanske avser att köra mera än stå stilla med .. Vi kom till insikt om att det var trångt i bodelen beronde på att det är en Van och därmed en smalare bil. Och ytterst om man köper begagnat, kolla servicar, fuktester och allmänt skick så långt möjligt. /Rolf
 
Toppen