Sv: Vågar jag åka till Gävle?
Inte i utställningsskick, men renoverad och i väldigt bra bruksskick, bara 3 ägare sedan 1966.
Trevlig leksak, som väcker minnen och nu är det preskriberat och dags att erkänna.
Året var 1965, det var vår och jag hade just fyllt 17 år. På helgerna arbetade jag extra som receptionist på Stora Hotellet i Örnsköldsvik.
En "Stockholmare" checkade in på hotellet en lördag. Skrev in sig och lämnade bilnycklarna på disken, med uppmaningen "parkera bilen". Såg den lilla startnyckeln, som i alla fall sa mig att det var varken en Volvo, SAAB eller Opel.
Mannen som checkat in gav ett mycket världsvant intryck på en 17-årig bonnläpp från Övik, som började förstå att bakom den startnyckeln kan finnas något alldeles extra och ingen vanlig "Öviksbil".
Gick till dörren och tittade ut och där på torget stod den första Mustang som jag sett i verkligheten, en ljusblå och jag hade nycklarna i vänster byxficka!
Den stod bra där den stod, som en prydnad på torget i Övik. Vid den här tiden pryddes torget bara av Taxistation, Sundströms korvkiosk och Kalles korv, som förutom sålde korv även var en allvarlig konkurrent till HEA vad gällde att förse ortens unga män med kondomer. Nu stod det även en ny vacker ljusblå Mustang där och den skulle stå där till klockan 15.00 då jag skulle gå av min vakt.
Klockan 15.00 kom då CW, en äldre gentleman som ville bli tilltalad Portiern och som levde på minnet av Drottning Elizabeths kröning som han hade varit närvarande vid i London 1952.
Nåval, en snabb överlämning av kassan och ut till Mustangen som skulle parkeras. Parkeringen var inne på Shells bakgård, c.a. 40 meter från den plats på torget där nu den vackra bilen stod parkerad.
Inget körkort, bara 40 meter.... Nej, frestelsen blev för stor för den 17-åriga bonnläppen och det blev säkert en omväg på ett par mil innan bilen parkerades säkert på Shells bakgård.
På kvällen tog jag min kompis Rolf ner till Shells bakgård, pekade på den ljusblå Mustangen och ordade stolt; "den dä´bil´n ha je kört!".... Såg i Rolfs ögon en beundran, men samtidigt en viss tveksamhet till det han just fått höra.
Kanske inte så konstigt att det står en Mustang i vårt garage.
Snacka om utvikning från ämnet.... men det finns en koppling, eftersom Mustangen på sin väg från Stockholm upp till Övik, gick via Gävle. På den tiden gick Riks 13 genom Gävles centrum och det var ju en amerikanare.