• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vågar jag åka till Gävle?

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Vågar jag åka till Gävle?

Låter konstigt.
Och jag som först trodde du tänkte på bocken! :wub:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Verkar helgalet. Det skulle jag inte acceptera och jag som ofta är i Gävle.
Man har väl rätt och stanna var man är om man inte ofredar något och det är ett avlyst område. Kanske Gävle är det ???

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är lika illa att hamna bakom motorburen ungdom som demonstrativt hindrar trafiken och vägrar släppa förbi medtrafikanter som att prejas av vägen av fartdårar.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Visst, här handlar det om motorburen ungdom som kör så sakta att man stoppar upp trafiken bakom med följd att det blir långa köer. Så var i alla fall fallet med den som blev dömd tidigare.

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

När man tar körkort lär man sig att maxhastigheten står på skyltarna, enda gången det finns minimihastighet är på motorväg/motortrafikled.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det här är väl ännu ett exempel på när bara ena sidan kommer till tals.
Polisen kan ju knappast ens bemöda sig med att bemöta dessa skitsaker.

De körde omkring i en raggarpråm o spelade för halva stan.
Polisen gjorde det rätta, att avvisa dem från platsen.
Senar kan man ju gissa att någon provocerade fram ett ingripande.

Det handlar ju inte om ngn som trevar sig fram i trafiken för att hitta rätt.
Eller har ngn av oss blivit stoppad med husbilen då spanandes krupit fram? :wideeyed:

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

De körde omkring i en raggarpråm o spelade för halva stan.
:wideeyed:

Kan vara så att den sk raggarpråm är mer värd än dina bilar

Chevrolet Impala SS 409 2d Bubble Top -61

0352394523.jpg

795 000:-

Denna bil är ett samlar objekt!
Chevrolet Impala SS 409 2d Bubble Top -61 | Göteborg

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Kan inte förstå vad mina bilar har med saken att göra eller vad pråmen är värd.?
Men den där ser ut att klara minst 70kmh:)

Edit: Mitt inlägg var INTE ett angrepp på amerikanare, det tror jag de flesta förstod.

Kan vara så att den sk raggarpråm är mer värd än dina bilar

Chevrolet Impala SS 409 2d Bubble Top -61

795 000:-

Denna bil är ett samlar objekt!
Chevrolet Impala SS 409 2d Bubble Top -61 | Göteborg

Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest

När man tar körkort lär man sig att maxhastigheten står på skyltarna, enda gången det finns minimihastighet är på motorväg/motortrafikled.

Det finns ingen minimihastighet på motorväg. Däremot finns det en begränsning på vilka fordon som får köra på motorväg beroende på högsta tillåtna hastighet för fordonet.

Med vänlig hälsning,

Stig

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det blir ju rätt besvärligt för dom ungdomarna som kör EPA/A-traktorer i Gävle för en sådan "hindrar" ju trafiken lika mycket som en raggarbil gör i 30km/h .
Hade hon legat i 50km/h så hade kanske polisen stoppat henne av andra anledningar .
----------
Som Motala kommun skriver på sin sida :
En oskyddad människa tål inte att bli påkörd i högre hastighet än 30 km/h. Sannolikheten att bli dödad vid 30 km/h är cirka 10 procent medan det är 80 procents risk att bli dödad om bilen färdas i 50 km/h! Om bilen kör 70 km/h avlider alla som bli påkörda.

Därför satsar kommunen på att sänka den verkliga hastigheten till högst 30 km/h på platser där människor och bilar måste samsas, till exempel vid övergångsställen.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Som Linden redan skrivit, så är det motorburen ungdom. Men inte vilka som helst, det är en grupp som formligen terroriserar Gävle centrum under helgnätterna. Det är krypkörande och enorma musikanläggningar som körs på högsta volym, som gäller.

Vi läser om det hela tiden i lokaltidningarna, drabbades rop på hjälp. Polisen och kommunen har blivit hårt kritiserade, eftersom det upplevs som om man inte tar problemet på allvar.

Här är bara ett par utav alla insändare som jag sett i frågan:

Buskörningen är en skandal - Insändare - www.gd.se
Stäng centrum nattetid! - Insändare - www.gd.se

Vår egen Mustang cab -66 passerar ibland centrum, men harmlöst både vad gäller hastighet och volymen på P1 som kommer ur originalradion.

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Till Los Suecos !

Vad trevligt att se att ni åker Mustang -66 !

Vi har genom åren haft ett stort antal amerikanare och för många år sedan ägde vi först en vit Mustang GT -68 med en 390 cubiktums V8 och därefter en gul Mustang Mach 1 -73 och även den med V8.

Vilka underbara bilar det var att åka i !

Bosse och Gerd

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Jösses, den ser verkligen ut att vara i "mint condition" och ni är säkert mycket rädda om den !

Ni såg kanske Jill Johnsons TV-program häromkvällen från Nashville ?
Hon åker ju också en Mustang cab - vet ej om det är en -65 eller -66 års modell, men även den såg ju ut att vara mycket välvårdad och i originalutförande !

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Inte i utställningsskick, men renoverad och i väldigt bra bruksskick, bara 3 ägare sedan 1966.

Trevlig leksak, som väcker minnen och nu är det preskriberat och dags att erkänna.

Året var 1965, det var vår och jag hade just fyllt 17 år. På helgerna arbetade jag extra som receptionist på Stora Hotellet i Örnsköldsvik.

En "Stockholmare" checkade in på hotellet en lördag. Skrev in sig och lämnade bilnycklarna på disken, med uppmaningen "parkera bilen". Såg den lilla startnyckeln, som i alla fall sa mig att det var varken en Volvo, SAAB eller Opel.

Mannen som checkat in gav ett mycket världsvant intryck på en 17-årig bonnläpp från Övik, som började förstå att bakom den startnyckeln kan finnas något alldeles extra och ingen vanlig "Öviksbil".

Gick till dörren och tittade ut och där på torget stod den första Mustang som jag sett i verkligheten, en ljusblå och jag hade nycklarna i vänster byxficka!

Den stod bra där den stod, som en prydnad på torget i Övik. Vid den här tiden pryddes torget bara av Taxistation, Sundströms korvkiosk och Kalles korv, som förutom sålde korv även var en allvarlig konkurrent till HEA vad gällde att förse ortens unga män med kondomer. Nu stod det även en ny vacker ljusblå Mustang där och den skulle stå där till klockan 15.00 då jag skulle gå av min vakt.

Klockan 15.00 kom då CW, en äldre gentleman som ville bli tilltalad Portiern och som levde på minnet av Drottning Elizabeths kröning som han hade varit närvarande vid i London 1952.

Nåval, en snabb överlämning av kassan och ut till Mustangen som skulle parkeras. Parkeringen var inne på Shells bakgård, c.a. 40 meter från den plats på torget där nu den vackra bilen stod parkerad.

Inget körkort, bara 40 meter.... Nej, frestelsen blev för stor för den 17-åriga bonnläppen och det blev säkert en omväg på ett par mil innan bilen parkerades säkert på Shells bakgård.

På kvällen tog jag min kompis Rolf ner till Shells bakgård, pekade på den ljusblå Mustangen och ordade stolt; "den dä´bil´n ha je kört!".... Såg i Rolfs ögon en beundran, men samtidigt en viss tveksamhet till det han just fått höra.

Kanske inte så konstigt att det står en Mustang i vårt garage.

Snacka om utvikning från ämnet.... men det finns en koppling, eftersom Mustangen på sin väg från Stockholm upp till Övik, gick via Gävle. På den tiden gick Riks 13 genom Gävles centrum och det var ju en amerikanare.

Toppen