• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelspak som rör sig

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en husbil med Fiat drivlina där växelspaken rör sig när man kör på 6:ans växel. När jag kör på 6:an rör sig spaken fram och tillbaka när jag för gasen upp och ner, inga andra växlar beter sig så.

Är detta något man behöver åtgärda eller är det "standard" på Fiat?
Försöker jag hålla emot genom att dra växelspaken bakåt får man nog ta i ordentligt för att den inte skall röra sig men trycker jag växelspaken lätt i riktning mot 5:an så är den helt stilla.

Bilen är från 2011 och det är en tre liters motor med manuell växellåda.

Martin
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Växelspak som rör sig

Jeg har samme. Fiat 2011, 3 liters motor. Og jeg har også dette problem med gearstangen, som du omtaler.

Efter ca 10.000 km kom problemet. Det var der altså ikke, da bilen var ny.

Jeg har været ved 2 autoriserede fiatværksteder, og begge steder siger de: det er helt normalt.

På et andet forum har jeg fået tilbagemelding om, at det ikke kan repareres.

Jeg glæder mig til at høre, om du finder ud af noget med reparation, for det er en kilde til daglig irritation, når jeg kører i bilen.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Växelspak som rör sig

Jag har också fått beskedet att det är normalt från en Fiat verkstad men ville kolla om någon här visste mer.
Självklart skriver jag här om jag får någon lösning på detta.

Martin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växelspak som rör sig

Det høres ut som det er motorens bevegelser som overføres. Motorfestene fjærer litt når du gasser og motoren med hele drivverket vrir seg litt, mer ved større motstand fra driverket. Rå gissning da jeg ikke har sett just denne varianten er at det er en wire-overføring hvor strømpen er litt kort slik den er festet. Ikke uvanlig - spesiellt med største motorvariant, denne har litt mer bevegelse enn de mindre.

Teknisk kunne dette avhjelpes med et par modifikasjoner fra fabrikken - lengre wire og strømpe og hardere motorfester. Begge løsninger har sine problemer og er vanskelig å utføre i ettertid.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Växelspak som rör sig

Det har skrivits en del om detta fenomen .Ett fel var att en av "växelarmarna" på lådan sköts ut och in när man gasade respektive släpet gasen .Detta kollas när bilen är upphissad så hjulen snurrar fritt.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Växelspak som rör sig

Martin, det har skrivits om detta tidigare, se länk nedan
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/481527

Jag hade exakt samma problem som du beskriver med min 5-växlade 2,5 TD från 1995.
Problemet var att en låsmutter för femmans drev hade lossnat.
Efter åtdragning och låsning av muttern var problemet borta.
Bara en tanke, jag vet att den 6-växlade lådan inte är lik den 5-växlade.

Leif C
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Växelspak som rör sig

Hej Vippen
Vad gör man när detta är konstaterat ?
Martin

Jag hade precis samma problem med min tidigare husbil med samma motor och samma årsmodell som din. (Jag ser att man har länkat till mitt inlägg.)
I mitt fall så hände det innan nybilsgarantin gått ut, så Fiat bytte växellådan.
I ditt fall så måste du nog stå på dig och hävda någon form av "goodwill".
Det är trotts allt inte ett helt ovanligt problem.
 
Toppen