• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad anser ni? Växellådsbyte

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Hej, berättade för några veckor sedan om växellådan som uppför sig lite "märkligt"

Det som sker är när man kör på 6:ans växel och släpper gasen helt så flyttar sig växelspaken 10 mm nedåt, när man sedan ger gas igen så går den tillbaka de här 10 mm. (De 10 mm är mätta på växelspaks knoppen).
Inget oljud eller hoppar ur växeln, verkar helt normalt för övrigt. Det har inte varit så här tidigare, utan har börjat nu när bilen gått 1200 mil.

Nu håller Fiat med mig om att så här ska det inte vara, de tänker nu byta växellådan.
Det som jag inte är helt nöjd med, är att man från Fiat inte monterar dit en ny växellåda, utan en utbytes låda. Visserligen är den renoverad och slit delar bytade. Men den kan ju suttit i en transportbil som gått 65000 mil.
Enligt min verkstad så är det så här Fiat agerar när man på garantin behöver byta växellådor.

Vad anser ni, ska man behöva acceptera detta? är en utbytes växellåda att anse som ny?
//Nilhen
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vad anser ni? Växellådsbyte

Fabriksrenoverade utbytesdelar är att jämföra med fabriksnya delar.
Alla slitdelar är nya och inga defekta hus, lagerlägen mm. klarar kontrollerna som sker när den utbytta "stommen" inspekteras.
Livslängden är densamma och en fabriksrenoverad del är för mig samma sak som att delen är helt fabriksny.

Något som kan vara intressant när man funderar på detta är att många motorbyggare som bygger racingmotorer till bilar föredrar motorblock från brukade motorer.
De många uppvärmnings- samt nerkylningscyklerna har normaliserat blocket och det är därför en bättre grund än ett fabriksnytt motorblock.
Givetvis maskinbearbetas alla ytor och blockets alla mått blir så nära perfektion som möjligt innan motorn byggs, men det är ett använt motorblok som kan ha gått tusentals mil.
Det kan alltså vara en fördel att motorblocket är "renoverad" och inte nyproducerat, detta enligt vissa motorbyggare .
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vad anser ni? Växellådsbyte

Är det inte wire mellan V-L och spak ?Jag har bara svårt att tro det hjälper med V-L byte.Flyttar sig spaken i 2 an och 4 an oxå? Är det en erfaren Fiat verkstad?
Ring annars och snacka med Marcos på Auto Campion i Arlöv ,Han är född i en Fiat
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Vad anser ni? Växellådsbyte

Jo, det är wire mellan växellåda och spak. Det sker endast i sexans växel.

Att det är problem i växellådan är det ingen tvekan om. Jag har haft bilen inne på två olika verkstäder för bedömning av problemet, båda säger samma sak.
Jag har dessutom själv haft bilen upphissad och framvagnen lyft, så att fram hjulen snurrar fritt. Kört bilen i sexan, stått under och sett att växelföraren rör sig när man släpper respektive gasar.
//Nilhen
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vad anser ni? Växellådsbyte

Hm.. Spännande! Annars brukar det vara ett tecken på mjuka motorkuddar, men ser man att själva länkaget rör sig utan att lådan gör det (och det dessutom bara är på en växel) är det ju uppenbart nåt fel som är trasigt inne i lådan..
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Vad anser ni? Växellådsbyte

Hej nilhen!
Jag hade exakt samma problem som du beskriver med min 5-växlade 2,5 TD från 1995.
Problemet var att en låsmutter för femmans drev hade lossnat.
Efter åtdragning och låsning av muttern var problemet borta.
Bara en tanke, jag vet att den 6-växlade lådan inte är lik den 5-växlade.

Leif C
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Vad anser ni? Växellådsbyte

Min högst privata uppfattning är att en "byteslåda" inte är lika bra som en ny låda, och med tanke på de låga miltalen på din bil så kan det vara rimligt att du får en helt ny växellåda på garantin.

Den som renoverar en låda gör ju hela tiden bedömningar om en viss detalj är användbar på nytt, om han gör en felbedömning så är det ju sämre ingående delar i din "nya" låda. Med en fabriksny låda så är ju det verkligen helt nya delar.

Men som tidigare skrivet, en högst privat uppfattning.....
 
Toppen