• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellådsplugg

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Hej! Någon som vet vilken hylsa man behöver föravtappningen till växellådan. Bilen är en Ducato 130 2013 ?IMG_1152 kopiera.jpg
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
En sådan.

Det ser ur som om pluggen har rundade kanter - att någon försökt demontera med fel verktyg.
 

Bilagor

  • IMG_0078.jpg
    IMG_0078.jpg
    358,3 KB · Visningar: 42

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har också varit med om att få svetsa fast en mutter på pluggen för att få lös den. En gammal bil jag köpte för många år sedan och den var sönderdragen, bytte plugg och blev aldrig några problem sedan.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
På min DUCATO från 1996, 2.5 TDI, är det en 8 mm fyrkant.
Jag gjorde enkelt ett verktyg av en adapter 1/2 tum till 3/8.
3/8 är 9,52 mm fyrkant, så man slipar lite bara.
Man filar eller slipar då ner 3/8 fyrkanten.
Sen kan man dra med en vanlig 1/2 tum spärrnyckel.

Kontrollera fyrkanthålet med ett skjutmått men med största sannolikhet är det 8 mm

Det är vanligt att oljepluggar dras så hårt att de förstörs, särskilt i oljetråget, i en del fall förstörs gängan i oljetråget.
Oljepluggen för urtappning av vxlåde-oljan är gängad i lådans aluminiumgods, och är lätt att dra sönder gängorna i, vilket inte så så bra.
Oljepluggen på motorns oljetråg skall dras till 30 Nm, det bör vara lämpligt även för oljepluggen på VX lådan, att jämföra med hjulskriuvarna som dras med 180 Nm.
Det är ju inget tryck i vx lådan eller oljetråget så det blir tätt med måttligt åtdrag.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Här kan man räkna om vridmomentet till kg per meter.
Således 30 Nm, skulle bli som att lägga på 3 kg på ett verktyg som är en meter.
Drar man med en spärrnyckel, som är c:a 25 cm blir det 12 kg då. Ungefär som att lyfta en vattenhink.

Bilden på din oljeplugg är avfasad vid ingången, men ser oanvänd ut inne i fyrkanthålet. Dvs den är inte sliten eller nött.

Oljepluggverktygen från BILTEMA som länkades till har ingen 8 mm fyrkant, dvs funkar ej.

Roysan
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
På min DUCATO från 1996, 2.5 TDI, är det en 8 mm fyrkant.
Jag gjorde enkelt ett verktyg av en adapter 1/2 tum till 3/8.
3/8 är 9,52 mm fyrkant, så man slipar lite bara.
Man filar eller slipar då ner 3/8 fyrkanten.
Sen kan man dra med en vanlig 1/2 tum spärrnyckel.

Kontrollera fyrkanthålet med ett skjutmått men med största sannolikhet är det 8 mm

Det är vanligt att oljepluggar dras så hårt att de förstörs, särskilt i oljetråget, i en del fall förstörs gängan i oljetråget.
Oljepluggen för urtappning av vxlåde-oljan är gängad i lådans aluminiumgods, och är lätt att dra sönder gängorna i, vilket inte så så bra.
Oljepluggen på motorns oljetråg skall dras till 30 Nm, det bör vara lämpligt även för oljepluggen på VX lådan, att jämföra med hjulskriuvarna som dras med 180 Nm.
Det är ju inget tryck i vx lådan eller oljetråget så det blir tätt med måttligt åtdrag.

Roysan
Tackar för tipset, jag får se hur det går. 8 mm stämmer.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja det var ju en fin sats från BILTEMA
Där finns ju även 10 mm sexkant till oljepluggen på oljetråget till motorn.
Men det är många delar man inte behöver.....

De grej jag menade finns på BILTEA och heter: Reduceringstapp 1/2" x 3/8" art 10-1993
Det finns oxo 1/2" till 10 mm sexkant, så klarar man sig med två delar.

Svårt att hitta saker på BILTEMAS hemsida, man måste ju veta vad de kallar prylen.
Namn på saker kan de hitta på med god fantasi, så det är svårt....
Det var bättre förr med katalogen.

Roysan
 
Toppen