• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Roadrunner

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Borås
HBK-Nr
3237
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

har en fiat 07,var inne på sevice för fjorton dagar sedan och verkstaden fann då att tre bultar mellan lådan och motorn saknades så det verkar vara ett vanligt problem, jag tycker fiat skall skicka ut en varning, för det kan få svåra följder om det lossnar.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

i mitt fall hade bulten gängats ut - ramlat ur under färd och studsat upp och fastnat på bladfjäderfästet längst bak där den hängde. Osannolikt men sant.
Såg bilen underifrån genom tvättstugefönstret i huset och noterade att något stack ut från ena fjäderfästet dvs bulten.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Skönt! Alla bultar satt där de skulle och satt ordentligt också...
...fast hade växellådan lossnat....hade jag inte fått automat då???

/Mariarne
 

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hej.
Man blir ju orolig. Vet du om det gäller 3.0 liters motorn på en -08 Iveco?
/Bosse bas
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hei!
Vil bare nevne at for et par år siden når jeg lå under og skulle bytte olje på bilen (2005 mod) oppdaget jeg at en av boltene som festet startmotoren var på vei ut.
Så her er åpenbart ikke bare nyere modeller som har løsa bultar....
mvh Kangas
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Jag lämnade in min bil för oljebyte och bad att dom samtidigt skulle kolla och ev dra åt bultarna. Resultatet: tre bultar kunde man dra ett helt varv och en var borta :mad:

Jag har en -07 tillverkad nov -06. Enl verkstan fanns det en kampanj men det gällde inte mitt chassie. Tror att det var årsmodell -10 det gällde.

Tur att jag vart uppmärksammad (genom forumet... tack för det) på problemet och kunde åtgärda det i tid. Har googlat lite och det är inte ovanligt att bultar har lossnat.
Så alla med X250 chassie borde kolla detta. Kampanjer kan man inte helt lita på.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hej
Man blir ju orolig när man läser om alla lösa bultar. Kollade med Fiat om det fanns någon kampanj(kostnadsfri åtgärd) på min bil. Svaret blev din bil är ok. Pratade med lastblicenter i Uddevalla som sa kom hit så kollar vi. Alla bultar var dragna som dom skulle och det ska inte va någon låsbricka där. Annars verkar det som årsmodeller från 07 och framåt är drabbade. Lurigt detta så det känns säkrast att kolla.
/ Sören
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Tack för att ni berättar om det är något som händer era bilar.

Vi har en 2010, men har inte fått någon kallelse från Fiat.
Lämnade in bilen för service idag och mycket riktigt, lösa bultar och en fattades helt och inte nog med det, dom hade haft en som det såg likadant ut i denna veckan. Hoppas vi kör säkert nu.

Kerstin o Kaj
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Ni som vet, är detta min växellåda som saknar bultar?
 

Bilagor

  • Photo maj 19, 20 09 17.jpg
    Photo maj 19, 20 09 17.jpg
    569,6 KB · Visningar: 13
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Fabrikerna gör inga skriftliga recalls till varje bil om problemet inte innebär en trafikfara, i ett fall som detta går det ut info till verkstäderna att utföra kontroll vid service, och info går ut på FIATsidor - jag förmodar att scenariot annars blir att vibrationer uppstår om v-lådan sitter löst i fästet och att man även då uppsöker hjälp.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Tack för att ni berättar om det är något som händer era bilar.

Vi har en 2010, men har inte fått någon kallelse från Fiat.
Lämnade in bilen för service idag och mycket riktigt, lösa bultar och en fattades helt och inte nog med det, dom hade haft en som det såg likadant ut i denna veckan. Hoppas vi kör säkert nu.

Kerstin o Kaj
Jag har en fiat -10. Det var när jag registrerade mig på på Fiats sida fiatcamper.com som breven om recall började komma. Jag lämnade helt enkelt in den på Fiat verkstaden i Märsta. Dom ägnade en timme åt att dra bultarna med rätt moment. 145 tror jag att han sa. Tipset om fiatcamper hittade jag i en annan tråd här på forumet.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Ni som vet, är detta min växellåda som saknar bultar?

De två tomma hålen som syns ska säkert inte ha några bultar för det ser likadant ut på min.
Inte en endaste bult kunde jag hitta som var lös. :)
 

Bilagor

  • 004.JPG
    004.JPG
    46,9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

De två tomma hålen som syns ska säkert inte ha några bultar för det ser likadant ut på min.
Inte en endaste bult kunde jag hitta som var lös. :)

Då kollade jag på rätt ställe...
Kännde med fingrarna på de jag nådde när jag sträckte mig in under bilen, inga lösa här heller. Men får väl kolla med nyckel ikväll...
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hej kajal!
OBS! ta det inte personligt!
Vi har en Adria 2010 med original plastskydd under "hela" motorn, nu när man är drabbad av Recals 5517 (lösa bultar) kan det vara så att Svenson ser inte själva när bultarna är lösa på grund av plastskyddet utan" dom" försöker att ta poängen, Jag blev väckt av denna (Recalls Ingår din FIAT i en kampanj? - 2011-01-14, 21:32 ).
När jag upplyste Husbils säljaren som är akturiserad fiatvekstad Om att min bil stod uppsatt på listan av Recalls så såg dom på mej som jag var en idiot, vid servic blev det ej åtgärdat!! visade det sig!!!!
Ett tag efter fick jag ett brev från Adria Tenhult om att Recalls 5517 "lösa" bultar bör åtgärdas på närmaste Akturiserade fiat verkstad! vem vet vad som hände där var ingen som sa något, dom är sämmre än Volvoverkstäder.
Jag hade förväntat mej att säljfirman som är akturiserad hade hört av sej då bilen bara var styvt ett halvt år gammal.
Heja heja Tom Mar!
Mvh.



Nu var det så att vi fått besked från Fiat-fabriken om ett sk recall och enligt Bossing är växellådsbultarna åtdragna med fel moment och det är därför de lossnar.
Detta är ett allvarligt problem som inte ska ignoreras.

Skyddet under bilen vi hittade bulten är ett plastskydd vi monterat som ett extra skydd under motorn. Finns som extra tillbehör.

Kaj
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Hej kajal!
OBS! ta det inte personligt!
Vi har en Adria 2010 med original plastskydd under "hela" motorn, nu när man är drabbad av Recals 5517 (lösa bultar) kan det vara så att Svenson ser inte själva när bultarna är lösa på grund av plastskyddet utan" dom" försöker att ta poängen, Jag blev väckt av denna (Recalls Ingår din FIAT i en kampanj? - 2011-01-14, 21:32 ).
När jag upplyste Husbils säljaren som är akturiserad fiatvekstad Om att min bil stod uppsatt på listan av Recalls så såg dom på mej som jag var en idiot, vid servic blev det ej åtgärdat!! visade det sig!!!!
Ett tag efter fick jag ett brev från Adria Tenhult om att Recalls 5517 "lösa" bultar bör åtgärdas på närmaste Akturiserade fiat verkstad! vem vet vad som hände där var ingen som sa något, dom är sämmre än Volvoverkstäder.
Jag hade förväntat mej att säljfirman som är akturiserad hade hört av sej då bilen bara var styvt ett halvt år gammal.
Heja heja Tom Mar!
Mvh.

Hej ! Visst känns det bra att man börjar få ordning på alla recalls. Tyvärr så måste man fortfarande vara vaksam på frågor som ligger utanför området för kampanjerna.

Ex. Enligt instruktionsboken för min FIAT 2,3 2007:a står det att oljemängden ska vara 6,5 l. FEL ! Rätt mängd ska vara 5,7l Enligt det serviceblad som jag erhållit står det att kamremmen ska bytas vart 4:e år. Ställer man frågan på Fiats forum så får man svaret att det är 5 år. Fiaten är en underbar bil att köra men administrationen runt fordonet lämnar en del övrigt att önska. Särskilt som om ansvaret alltför ofta verkar ligga på kunden!!
När det gäller bodelen så har jag åtgärdat en enda recall !
Skruva åt varenda skruv samt sätt in dämpare i såväl skåp som dörrar.
Ämnet var ju lösa bultar så det passar väl in här! Trots det är jag nöjd med husbilen hittills.

En del påstår att det tar flera år att hitta rätt husbil.
För min del så menar jag att det kan ta flera år att få den att sluta knarra under färd. Ska man då då byta bort den när den äntligen tystnat? Nej, inte för min del i alla fall !
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

Ni som vet, är detta min växellåda som saknar bultar?

Jag skickade ett mail med bilden till klasen bil i halmstad, fick detta svaret:

"Hej, i de hål som ser ut att vara tomma - ska det inte vara något.
Men är du osäker så får Ni väl boka en tid"
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Växellådsbultar-kolla att de sitter kvar

De "tomma" hålen är vanligen till för styrstift (dowel pins) som sitter i svänghjulskåpan och håller växellådan i absolut rätt läge eftersom skruvarna och dess hål inte har tillräckligt stor precision.
//W
 
Toppen