• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådans drev 5 växel

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hej på er.
jag har en fått förklaring till varför drevet på 5 ans drev går sönder ( vet ej om detta stämer). Föraren håller i växelspaken när man ligger på överväxel. De flästa håller kvar i växelspaken hela tiden när man kör. Detta gör att synkrinen går söndder & då går även drevet sönder. Har en arbetkolega som har skruvat i Iveko & de säger att det är deras problem. Han menar på att om man inte håller i växelspaken så att växellådan får en onormal belastning så skall orginaldreven hålla. Bara ett tipps
MVH
Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Växellådans drev 5 växel

Intressant synpunkt! Jag känner igen fenomenet från den tid som jag jobbade som busschaffis. Verkar vettigt, faktiskt.
Jappe
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Jag har hört en annan förklaring....
Om du kör under 80-90 km/timmen så får 5'ans drev ingen eller bara lite stänk-smörjning och därför får får 5'an inte pressas under den hastigheten. (det är därför en del överfyller växellådan).
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Femman får stänksmörjning och bilen går maxlastad hela tiden, kör man under 70-80 så blir smörjningen av femte drevet inte så bra!
Lådan är något förbättrad efter 02 tror jag men en riktig femte växel kom nog inte förren lång senare, kanske inte före modell bytet som nyss skett!
Det där med att man håller i växelspaken låter lite långsökt!
med tanke på att min bil är av alkov modell så är den lite "ginglig" så jag har båda händerna på ratten!
Har för mig att det finns en tråd i detta ämne som är mer faktabetonat än vad min info är,
det jag hört kommer från i huvudsak verkstaden som servar min bil! en 2.3:a 03!
 
F

F.d. 17348

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

knugrone;
Jeg har ønske om å skifte til en lavere utveksling på 5 .gir på min Tabbert bygget på Ducato 99.mod 2,8 i.d.t.d. Har du en link til dette firmaet i Flensburg? Eventuelt delenummer for drevene og synkroniseringen?

Boye Haugen

Valdres
Norge
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

SegoDeg!
Din förklaring att synkringarna skulle gå sönder pga att man håller i växelspaken tror jag inte på ! Så fungerar ionte ett synkriniseringsnav. Är växeln är ilagd är synkriniseringsnavet som sitter på utgående axel fast ihopkopplad med drevet på ingående axeln, emellan ligger synkringen inklämd utan funktion. Det är bara när man håller på att lägga in växeln som synkringen klämms emellan innan den fasta förbindelsen uppstår. Synkringen är till för att sätta fart på ingående drevet så att synknavet och drevat har samma hastighet innan den fasta förbindelsen etableras (utan skrap).
Blev detta begripligt ? Det är lättare att förstå om man har fått förmånen att riva ner en växellåda. Men det sägs ju amatörer inte ska göra. Alltså gör jag det med förkärlek!
Vad som händer när man har handen på spaken under körning är enligt min mening att der blir en onödig belastning på det kopplingsfinger som petar i växeln.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Växellådans drev 5 växel

Detta ämne har varit uppe i ett flertal trådar med olika förklaringar. Den förklaring jag fått och som jag tror är den riktiga, är att de ursprungliga kugghjulen varit dåligt härdade och därför inte hållit för belastningen.

Läs mer på min hemsida; www.gosoft.se
 
F

F.d. 52971

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

enligt min fiat verkstad så är problemen med 5:an när växeläget är längst ner till höger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växellådans drev 5 växel

knugrone;
Jeg har ønske om å skifte til en lavere utveksling på 5 .gir på min Tabbert bygget på Ducato 99.mod 2,8 i.d.t.d. Har du en link til dette firmaet i Flensburg? Eventuelt delenummer for drevene og synkroniseringen?

Boye Haugen

Valdres
Norge

Ersatzteilversandhandel Axel Augustin Online Shop

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Getriebezahnradkit Super Kit kurz 53 X34[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]3290015
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] 360,00 EUR[/FONT]​

Dette var hva jeg benyttet på min Flair bygget på Ducato 2.8TDI 1999, settet inneholder begge drev + synkroniseringen for 5. gir. Hadde egentlig ikke behøvd å bytte synkringene, men kjøpt er kjøpt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växellådans drev 5 växel

1999 modellen hadde ikke varvreknar, men lyden ved 80 etter byttet var omtrent som mellom 90 og 100 før. Det viktigste var at det ble forsvarlig å kjøre ned mot 65 - 70 på 5. og mer drakraft ved 80 til 90.
 
F

F.d. 25100

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Den enklaste lösningen på detta problem är att överfylla lådan med ca.2Dl olja, OPS, problemet är löst. Har kollat med värkstäder om detta, och så är det. Lådan får problem när man kör i långa uppförsbackar, 5:an går torr.
MVH GIMMA
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Jag repeterar: byt till omegaolja så behöver du inte överfylla, med det skadar inte med ett par dl extra.
Kolla tidigare inlägg finns ett stort antal

gurra
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Har jag förstått rätt att problemet med 5:e växeln enbart berör bilar med FIAT chassie ?

Har FORD inga sådana problem, och har den en annan (lägre) utväxling från början ?

Peter :)
 
F

F.d. 17348

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Ersatzteilversandhandel Axel Augustin Online Shop

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Getriebezahnradkit Super Kit kurz 53 X34[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]3290015[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]360,00 EUR[/FONT]​


Dette var hva jeg benyttet på min Flair bygget på Ducato 2.8TDI 1999, settet inneholder begge drev + synkroniseringen for 5. gir. Hadde egentlig ikke behøvd å bytte synkringene, men kjøpt er kjøpt.

Takk for tipset. Delene er nå for lengst montert i girkassen. Fungerer helt supert. Utvekslingen ble nå "riktig". Gjorde jobben selv på under 1 time. Takk igjen knugrone.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

När jag var hos Hymer i Örebro så sa dom att det var runt 2002-2003 som dom bytte konstruktionen på växellådan för att sätta i mera snedskurna drev på dom lägre växlarna så det skvätte upp mera på 5:te växelns axlar och när man körde sakta så skvätte det inte så mycket och körde man då som ovan skriver för sakta på för hög växel så blev det brist på smörja och det skar då .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hejsan andbjo, tråden är sju/åtta år gammal och mycket fler instruktioner och inlägg har skrivits sedan dess :).

Lådan i filmen stämmer dock inte med hur det ser ut för det mesta under växellådslocket på en bil mellan -95 till -02.
Växelgaffeln sitter med en skruv och inte med en låspinne, och det finns även en mutter för haknyckel på drevet som hålls av gaffeln.

P7220123.JPG

Men svårt är det inte, med lite övning så kan man byta på en kvart :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Det vore intressant att ha måtten på den haknyckel som krävs, dels för att innan jobbet behöver göras, man skall kunna skaffa eller tillverka verktygen som krävs.
Behöver jag öppna överväxellocket för byte av dreven, skall jag givetvis ta alla mått som krävs och redovisa här.

Jag tycker man kunde kalla 5:e växeln för en överväxel.
Den växlar ju upp efter ordinarie VX-låda.
Förr kunde man exvis på en Volvo Amazon montera en överväxel på kardan, samma princip (nästan).

Man diskuterar körningen här, och nog får vi en liknande belastning på överväxeln även vid motorbromsning, dieselmotorn bromsar ju kraftigt, kanske något att tänka på.

"Slagen" som blir när man gasar och släpper gasen borde även de vara skadliga på sikt. Dvs man bör öka resp minska gaspådraget mjukt.


Slutligen: det är viktigt att spara den dokumentation som man får i form av fakturor etc om man gör dyrare reparationer med bilen, som kamremsbyte, drevbyte etc, för att en ev nästa ägare skall veta. Det borde vara ett värde.

Roy
 
F

F.d. 25028

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

hej Du kan se på varvräknaren om det är orginaldrev då skall den visa c:a 1800 varv vid 80 km/tim Lars
 
Toppen