• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellådans drev 5 växel

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner.

Hur vet man om dreven på 5 växeln är utbytta i växellådan på en Hymer byggd på fiat 2,8td -99. Finns ingen dokumentation i servicehandlingarna på detta. Är det lätt att demontera för att kolla? Den har rullat 12300mil

MVH
Lars
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

En egen dyr erfarenhet av en Hymer av den årgången är bästa tipset att be en Fiatverkstad omg. kolla
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hej Lars

Det är nog inte så lätt att se om dreven är utbytta. Jag fick dock lära mig ett knep som fungerar.

Om du kör på femmans växel och håller en jämn hastighet och sedan släpper och ökar gaspådraget växelvis så skall inte spaken röra sig nämnvärt. Gör den det då är dreven slitna. Detta är dock ingen katastrof då det går att åka länge med slitna drev. Detta ger en fingervisning om dreven är bytta. På min bil så rörde sig inte spaken någonting efter det att jag bytt dreven.

Kenneth
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växellådans drev 5 växel

Jeg byttet drevene på 5. i sommer, ville ha den korte utgave. De orginale drevene var ikke slitte etter 125 000 km og kunne godt fortsatt lenge.

Om en ønsker å kontrollere tilstanden på drevene så er det et blikklokk som sitter med noen få skruver på venstre side av girkassen sett bakfra.

En trenger ikke å heise opp bilen for å komme til, men det renner ut noen kopper med olje som en må etterfulle etter jobben.

For en med de riktige vertøy så er det en jobb på under en time å bytte begge drevene pluss synkroniseringen. Kjøpte selv delene fra et firma i Flensburg og fikk de levert på en adresse i Sverige, og gjorde jobben selv - trengte noen store nøkkler og redskap til å slå fri låseblikkene. Brukte ca. en time på jobben og en halv liter gearolje.

Bytte fra standard til kort utveksling har ført til at jeg kan bruke 5. veksel fra 65-70 km pr. time i stedet for bare for 80+ (ikke så rart at drevene ikke var slitt).
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Okay det blir till & kolla detta för man vill inte ha haveri om man åker utomlads nästa år. Man får tacka för era svar.

MVH
Lars
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växellådans drev 5 växel

Felet med 5. er at det ikke får nok smøreolje hvis det er for lavt turtal på bilen. Under 80 på 5. og problemet starter etter en kort strekning.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hej Lars

Har själv bytt drevsatsen på min Husbil KABE -04. På en Halvintergrerad Husbil ökar varvtalet vid byte av drevsats med 300, i en Intergrerad & Alkov ökar varvtalet med 500.

Håller Du 90 km/tim så ser Du om varvmätarn visar c:a 2000 varv så är den ej bytt, visar den 2300 eller 2500 så är med all säkerhet bytt.

PS! FIAT 2,8 kom under andra halvan 2002, om Du har en -99 så är det en 2,5 tdi eller 2,5 td.

mvh /571
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Växellådans drev 5 växel

Fiat 2,8idTD kom 1998 och är en helt mekanisk Bosch insprutare med turbo.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Håkan är Du HELT SÄKER !

Har haft själv en Eura -00 med FIAT och den var 2,5 tdi. För det är FIAT motorer med mekanisk diesel.

Från andra halvan 2002 kom Common Rail 2,8 JTD med IVECO motorer.

:mcride:
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hej på er. Blir lite oroad då jag läser om problemen med femte växeln. Vi har en Fiat 2,3 JTDI 04 och undrar om de problem som drabbat 2,8- motorns växellåda även slår mot 2,3-motorn. Tacksam om någon vet hur det ligger till och kan svara.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Min Fiat verkstad sa att alla bilar med 2,3:an har en något förbättrad växellåda.
(backen ligger till vänster och upp)
Dock rekomenderas det att överfylla växellådan något vilket jag gjorde på sista servicen.
Men fortfarande så är femmans växel en extra påbyggd femma, eller hur man ska uttrycka det!
Jag har inte drevat upp min femma men funderingar finns.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hej Lars

Har själv bytt drevsatsen på min Husbil KABE -04. På en Halvintergrerad Husbil ökar varvtalet vid byte av drevsats med 300, i en Intergrerad & Alkov ökar varvtalet med 500.

Håller Du 90 km/tim så ser Du om varvmätarn visar c:a 2000 varv så är den ej bytt, visar den 2300 eller 2500 så är med all säkerhet bytt.

PS! FIAT 2,8 kom under andra halvan 2002, om Du har en -99 så är det en 2,5 tdi eller 2,5 td.

mvh /571

Detta gäller bara om dreven bytts till andra med annan utväxling än orginaldreven. Vid byte till drev lika orginalet syns ingen skillnad på varvtalet vid en given växel/hastighet.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Det håller jag fullständigt med Dig om, men nu gällde om den var OMDREVAD.

Varför omdrevar man med orginal "Lika många drev som tidigare" ???????

En MYCKET bra fråga ????
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Ett MYCKET bra svar på ovanstående är att frågeställaren undrar hur man kan se om dreven på 5 växeln är utbytta i växellådan. Ofta byts dessa drev när femmans växel har rasat. Då kan du välja mellan orginaldrev eller drev med annan utväxling. Men det är möjligt att frågeställaren menade om dreven var utbytta mot drev med annan utväxling men det framgår dock inte.
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Växellådans drev 5 växel

Jag undrar om jag är fel informerad? jag har hört att Fiats växellådor har byts ut -01 att dom inte har en påsatt 5a på en 4-växlad låda..om inte är en -02 lika skör som en -98 ???
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Växellådans drev 5 växel

Håkan har rett, 2.8 TDI kom 1998 - denne motoren har mekanisk insprøytning på samme vis som 2,5 TDI. Begge motorene ble solgt frem til 2,8 JTD motoren overtok i 2002 - dette er en Common rail elektronisk innsprøytning. Samtidig kom det en litt bedre veksel. Problemene ble helt fjernet med 6-trinns utgaven. Litt overfylling med olje hjelper på alle de gamle kassene
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hej igen.

Har kollat växellådan & denna har locket på sidan av lådan varit bortskruvat. Det mesta tyder på att lådan är åtgärdad. Har även provat de knep ni givit mig för koll om dreven är slitna & även detta är ok. Ville bara tacka så MYCET för hjälpen.:spinny:

MVH
Lars
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Växellådans drev 5 växel

Ville bara klarlägga att 2,8 JTD med commonrail måste ha mommit med årsmodell 2001.
Bombsäker eftersom jag har haft en Hymer B654 som levererades ny i april -01.
Den skulle dessutom vara försedd med den nya växellådan där 5:e växelns drev hade fullgod smörjning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Växellådans drev 5 växel

Hej!
Jag har läst lite om problemen med 5:ans växel och eftersom jag är med i besserwisserklubben, så undrar jag lite försynt om det inte är framförandet av fordonet, som orsakar haverierna.
Man ska nog uppfatta 5:an som en ren "glidarväxel" i hög fart och när farten minskar och motlutet ökar, så gäller det att växla ner. Gör man inte det i tid utan ger mer gas, så ökar ju kraften, som den den stackars 5:an utsätts för alldeles enormt mycket, med åtföljande ras.
Utan att ha några större kunskaper i ämnet, så tror jag ändock inte att det är sämre material i 5:ans drev, än i de övriga.
Ha de gôtt!
F.d bl.a. busschaffisen Jappe
 
Senast ändrad:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Växellådans drev 5 växel

Jag undrar om det inte finns andra lösningar på det här med växellådan. Många oroas och tycker det är jobbigt kanske helt i onödan.
Kan man inte byta till en annan däckstorlek. Ändras inte varvtalet om man byter till en mindre dimension på däcken.

Fick också rådet att aldrig köra på 5:an under 70 km/tim. (Då kanske man också skall kolla hastighetsmätarn för oftast visar den för mycket. Kör man enligt mätarn i 70 km kanske verkligheten är 60 km/tim.).
Ett annat alternativ är att installera en KCR box vilket gör att motorn blir starkare, samt ger mer effekt över hela registret.
OK jag kanske är helt fel ute men dessa tankar har kommit och gått när man träffat på andra husbilsåkare.
Hoppas det blir en fin helg. Den första snön kom idag men försvann lika snabbt.
 
Toppen