• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda igen

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mycket enkelt, "specialoljan" har en del unika tillsatser som ger den bättre bärighet än vanliga mineraloljor + att den är lättflytande & penetrerande. En originalolja är den billigast möjliga olja som uppfyller motorproducentens ställda krav, men den behöver inte vara den bästa för det. Använder man växellådan med förstånd så kan den leva länge. 5'an däremot är ju så klen & dåligt smord & då tycker i alla fall jag att en "specialolja" är ett bättre alternativ som gjort underverk med mina växellådor.

Men problemet med 5:an är ju inte oljekvaliteten, utan att den får för lite smörjning när man kör för sakta på den växeln. Lösningen på det är ju att höja oljenivån eller att använda växellådan till det den är avsedd för. Problemet är ju vad som verkar vara typisk husbilskörning, mycket låga hastigheter på högsta växel och sedan accelerera därifrån. Som tekniker ryser jag vid tanken på sådan misshandel av mekaniska komponenter! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej :p, det är ju lite skillnad på lådorna mellan -82 till -95 och -95 till -02
I de äldsta så blaskar ju oljan runt i femmans drev efter bästa förmåga och nivå, och i generation 2 så är det mest varvtalet på de första fyra växlarna som blaskar upp olja i plastrännan som går in till utrymmet och femmans drev, och där får oljan att rinna över dreven eller egentligen över hela femmans växelsats med drev synkningar och sist men inte minst över ingreppsringen och ingreppskuggen.

Trots alla problem med femmans växel (mest i -95 till -02) så är det ju inte själva kuggdreven till drivningen som blir slitna utan det är ju dom små ingreppskuggen som låser fast växeldrevet till utgående axeln som blir slitna, får bakfas och brister samt faller bort vartefter.
När ingreppskuggen/bommarna i den stora ingreppsringen blir slitna, får bakfas och glappar så kan femman hoppa ur vid belastning och ringen får dålig styrning som gör att den börjar fladdra. Det överförs till växelgaffeln och vandrar vidare ända upp till växelspaken som vib. på de bilar som har rattväxel. På generation 2 så är det ju annan konstruktion fram till växelspaken på instrumentbrädan så vib. kommer inte fram till spaken.
Så huvudsaken är ju inte att smörja själva kuggdreven utan att försöka hålla en bärande/dränkande oljefilm mellan ingreppskuggen så att metall inte slår mot metall.

Det som kärvar mest och håller mot vid växling främst ibland när man skall bända i ettan på generation 1 lådorna är troligen i många fall de axlar och smådelar som skall göra att alla andra växlar än den man vill ha i ingrepp skall spärras så att två växlar inkopplade samtidigt blir helt omöjligt. De delarna ligger instängda i lådans väggar och är inget under av precision från början samt troligen lite svårövertalade att flytta på sig när de har kladdat fast, instängda i tjock kladdig olja.

Det förekommer ju bilder ibland på sprängda drev från femmans växel och ses som felet och svagheten.... Men eftersom ingen har sett vad som händer så tycker nog jag och många andra att en hållbar teori är att de inte sprängs av påfrestningen att driva bilen framåt utan de sprängs av att några, många eller alla ingreppskugg brister far iväg och hamnar i drivkuggen som inte klarar av att mala sönder de härdade små rackarna utan i stället exploderar av påfrestningen.

Så lådorna behöver en mjuk fjädrande oljekudde mellan ingreppskuggen som förhindrar metallkontakt på ingreppskuggen, och smådelarna behöver något som inte hjälper dem att kladda fast och kärvar när de skall flytta på sig.

Olika oljor har olika egenskaper och funktioner. Red Line's illgröna shockproof olja har någon tillsats som beskrivs som massor med små flarn av något ämne som alltid finns mellan metallytorna.

Bara försäljarsnack, men för länge sedan fick jag en förklaring från en överentusiastisk försäljare.
Om man häller ut något kladdigt på golvet och sedan sätter klacken hårt i sörjan så kan man ändå skrapa klacken mot golvet.
Om man blandar in en kortlek i kladdet, häller ut det på golvet och åter klämmer till med klacken så är det omöjligt att klacken kommer ända ner till golvet för det ligger alltid några spelkort i vägen.
Som sagt försäljarsnack men spelkorten verkar att göra nytta i femmans ingreppskugg plus att oljan kan vara lite blaskigare för smådelar som behöver röra på sig men ändå bära ytan som gammal segkladdolja.

Inget av det här hjälper ju som redan påpekat om man alltid vägrar växla ner trots att hela bilen vibrerar i protest mot för hög växel vid acc. på landsväg.

Några bilder igen på svaga länken.

Ett brustet ingreppskugg i mitten på bilden. Drivkuggen är som synes jättefina, men om några lösa ingreppskugg skulle hamna där så.....
P8010125.JPG

Ringen med bommarna som griper in i ingreppskuggen, och som blir sabbad, får bakfas samt börjar fladdra ju mer hela bommarna blir slitna och glappa.
P8010132.JPG

En ring med friska toppar på bommarna.
I generation 1 lådorna måste man skaffa en ny ring. Men i generation 2 lådorna så är ringen samma som sitter mellan två växlar ex. trean och fyran och är lika åt båda hållen. Femman är ju "ensam" så det finns inget åt andra hållet. Så där är
bommarna som nya på andra sidan. Så nya drev/ingreppskugg och vänd ingreppsring så blir det som nytt.
P8010133.JPG

Lådan driver ju på femman tills det inte finns några ingreppskugg kvar. Den kan t.o.m. driva liiite framåt och slira vid belastning utan några kugg alls, för femmans synkkona kan orka med lite drivkraft men blir ju förstörd.
Det är inte ovanligt att det ligger några ingreppskugg i botten på plåtkåpan över femman på generation 2 lådorna.
För länge sedan skulle vi växla om femman på kompis bil gen. 2, som för övrigt funkade bra på femman.
Jag har för mig att det är 42 eller 44 ingreppskugg på drevet och jag tror det var 14 st av dem som låg i botten på plåtkåpan.

Som sagt. Reparation på burk finns ju inte, men betydlig förbättring på burk finns om det inte har gått för långt.

Tror jag. Hoppas det inte blev för seeegt och mycket :msn_sleep:.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Bra skrivet, men en liten rättelse, urhopp kan aldrig ske under belastning :)
Normalt så behöver man inte byta olja i en manuell växellåda, oljan skall klara bilens livslängd, om vi pratar om en hyfsad ny bil.
Men vill man var extra noggrann så blir det ju inte sämre att byta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och tack... Jodå när ingreppskuggen och särskilt bommarna får bakfas som på bilden så "hakar" de inte i varandra längre utan bakfasen gör att växeln trycks ur vid belastning och man blir häpen när växelspaken flyttar på sig, ibland bara lite, samt motorn varvar upp innan man fattat vad som hände.
Klicklägena på kulor och fjädrar som håller ringen på plats är mest till för att hålla ringen i neutralläge i alla fall på de äldre lådorna och inte i drivläge, fast en del eftermarknadsringar till äldsta lådorna har lite kullåsning även i drivläge.
Om bommarna i ringen är mycket skadade så kan växeln t.o.m. hoppa ur även med nya drev som har friska ingreppskugg även på gen.2 lådorna, jag lovar :). Men den ringen går som sagt att vända på om ingen varit där tidigare och pillat.

Håller med om oljebyte kan vara helt onödigt i en hyfsad bil som lådan ok. i. Om man skall byta olja i en ny eller skapligt ny bil så har man nog mest nytta av ett byte efter kanske 2000 mil eller så. Då borde allt vara innött och då kan det kanske vara idé att få ur ev. fint metallspån i lådan även om det finns magnetpluggar eller magneter som skall ta det mesta. Sedan kan man nog vänta hur länge som helst på nästa byte.

Om magnetpluggen ser ut så här kan bör man fundera på mer än byte av olja även om ny olja inte skulle skada .
P8010142.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Haha, ja det stämmer, men inte helt rätt.....
När du har last på kuggen så kan den inte glida ur. Den glider ur när du ligger nära nollmoment. Tänk på ett spline-förband exempel en drivaxel, när du har last på förbandet så är det homogent, lättar du på lasten så kan förbandet glida.
Det vill säga att friktionen i förbandet är högre än kraften på förbandet skall kunna glida.
Antar att din beskrivning gäller när du har växlat (noll moment), där efter lägger du på last. Det är nu som urkopplingsbar sker, vilket då stämmer med din beskrivning :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, jag vidhåller med en dåres envishet :msn_wall: att femman plötsligt kan hoppa ur vid höjd belastning i en backe eller under acceleration om vinkelkraften/trycket från de sneda/förstörda bommarnas toppar är kraftig.
Trycket på hela bommarna/splinesen samt friktionen så de inte borde kunna glida i sidled sabbas kanske av att de även är slitna på så sätt att som jag skrev där uppe någonstans, hela ringen fladdrar av glappet som finns (i slitna bommar) så att fladdret fortplantar sig via gaffeln ända upp till växelspaken som skramlar.
Jag har testat på några bilar som troligen låg på gränsen till elände med femman. Om man drar i lite i spaken just vid lite belastning av femman och man rätt lätt kan få den att då hoppa ur, då så mår den inte bra (inget att rekommendera mer än vid provkörning).
Om spaken sitter fast så funkar ingreppet skapligt eller bra för då är topparna på bommarna och ingreppskuggen på drevet lite "om lott" och hålls fast, samt ringen fladdrar inte heller i.o.f.
Om lådan går på lätten så är det ju inte alls svårt att dra ur växeln ens om ingreppskuggen är nya och kopplingen är paj :p.

Det finns också några här som har blivit utsatta genom åren, även om det inte finns exakt beskrivning av belastningen..... En stog i Finland för rätt länge sedan, och här är en annan tror jag.

Växellåda - Problem 5:ans växel Fiat Ducato

M. mycket v. h. JANKRO
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Nja, jag vidhåller med en dåres envishet :msn_wall: att femman plötsligt kan hoppa ur vid höjd belastning i en backe eller under acceleration om vinkelkraften/trycket från de sneda/förstörda bommarnas toppar är kraftig.
Trycket på hela bommarna/splinesen samt friktionen så de inte borde kunna glida i sidled sabbas kanske av att de även är slitna på så sätt att som jag skrev där uppe någonstans, hela ringen fladdrar av glappet som finns (i slitna bommar) så att fladdret fortplantar sig via gaffeln ända upp till växelspaken som skramlar.
Jag har testat på några bilar som troligen låg på gränsen till elände med femman. Om man drar i lite i spaken just vid lite belastning av femman och man rätt lätt kan få den att då hoppa ur, då så mår den inte bra (inget att rekommendera mer än vid provkörning).
Om spaken sitter fast så funkar ingreppet skapligt eller bra för då är topparna på bommarna och ingreppskuggen på drevet lite "om lott" och hålls fast, samt ringen fladdrar inte heller i.o.f.
Om lådan går på lätten så är det ju inte alls svårt att dra ur växeln ens om ingreppskuggen är nya och kopplingen är paj :p.

Det finns också några här som har blivit utsatta genom åren, även om det inte finns exakt beskrivning av belastningen..... En stog i Finland för rätt länge sedan, och här är en annan tror jag.

Växellåda - Problem 5:ans växel Fiat Ducato

M. mycket v. h. JANKRO
Vi blir nog inte helt överens här ;-)
Det tråkiga är ju att lådan är kass, vilket medför en dyr reparation.
Om det redan finns fel i hårdvaran, så hjälper det ju inte så mycket att byta olja.
Tillbaka till grundfrågan, ”byta olja” på en fungerande växellåda. Så är min rekommendation att följa olje specifikationen, samt Inte överfylla som ger skvalpförluster och hög oljetemperatur.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nivå olja. Där håller jag inte med. Det är många som har råkat ut för haveri.
Det finns en uppgraderad oljesticka. Det är Citroen som har tagit fram den rekommendationen. Lite suddig bild bara.
Jag tycker att man ska lyssna på Jankros erfarenheter. Där finns det kunskap och erfarenhet.BCE6413D-DE60-4353-96A7-CE8059D13B87.png
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Bra skrivet, men en liten rättelse, urhopp kan aldrig ske under belastning :)
Normalt så behöver man inte byta olja i en manuell växellåda, oljan skall klara bilens livslängd, om vi pratar om en hyfsad ny bil.
Men vill man var extra noggrann så blir det ju inte sämre att byta.
Finns det oljebytes intervall på nyare växellådor?
Inte byta olja ? Där är jag lite tveksam . I alla övriga maskiner som går på gården är det bytes intervall på alla oljor.
Göran i Björnarbo
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Finns det oljebytes intervall på nyare växellådor?
Inte byta olja ? Där är jag lite tveksam . I alla övriga maskiner som går på gården är det bytes intervall på alla oljor.
Göran i Björnarbo
Generellt är det så. Det behövs inget oljebyte på moderna växellådor förutom en typ.
och det är dubbelkopplingslådor, dessa behöver oljebyte som brukar ligga på mellan 6000 & 8000 mil
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag är personligen lite tveksam till det resonemanget. Känns lite som att det är ett experiment som bil tillverkarna kör på kundernas bilar.
Ingen av de entrepenad eller lantbruks maskiner inklusive inomgårds transportörers växellådor hos oss är fyllda för evigt. Allt har ett oljebytes intervall.
Sen kan det vara så att lådorna lever tillräckligt länge utan olje byten.
Göran i Björnarbo
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Nivå olja. Där håller jag inte med. Det är många som har råkat ut för haveri.
Det finns en uppgraderad oljesticka. Det är Citroen som har tagit fram den rekommendationen. Lite suddig bild bara.
Jag tycker att man ska lyssna på Jankros erfarenheter. Där finns det kunskap och erfarenhet.Visa bilaga 206918
Jag är personligen lite tveksam till det resonemanget. Känns lite som att det är ett experiment som bil tillverkarna kör på kundernas bilar.
Ingen av de entrepenad eller lantbruks maskiner inklusive inomgårds transportörers växellådor hos oss är fyllda för evigt. Allt har ett oljebytes intervall.
Sen kan det vara så att lådorna lever tillräckligt länge utan olje byten.
Göran i Björnarbo
Min kommentar gäller endast växellådor till bilar
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det är inte alla bilmärken som är fyllda för livet , tror att e del japanska bilar har förskrivna bytes intervaller.
Göran i Björnarbo
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, var inne o titta på oljelistan angående byte av v-lådsolja, en rekomdera byte efter 3000 mil, mineralolja som var api gl -4 , vet ej om jag såg rätt, det verka som fiat hade den på sin lista .
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Att inte byta olja betraktar jag lite granda som ett riskbeteende.
Visst handlar tråden om lådorna i lite äldre Fiatbilar, dessa verkar vara sköra. Verkar som att en del medlemmar har märkt skillnader när dom bytt olja.
Göran i Björnarbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att man byter olja beror på att den slits & smörjegenskaperna försämras. Rent logiskt så slits väl oljan i både växellåda & motor. Alltså bör man byta på båda.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Oljan i en motor slits betydligt mer än i en växellåda eller bakaxel.
I motorn blandas oljan ut av bensin eller diesel i varierande mängd samt har betydligt högre temperaturer att arbeta under.
Därav att detta bytesintervall är betydligt snävare än övriga.
Sedan beror det ju även på hur gammal bilen är vad som då föreskrivs men oftast beror detta inte på bilens konstruktion i sig utan på utvecklingen av aditiven i oljorna. Det fanns helt enkelt inte lika bra oljor förr och då behövde dessa bytas oftare.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Vad gäller bakaxlar, lärde jag nig för länge sedan att det framför allt är om den är en hypoidväxel som man måste byta oljan ofta. Hypoid är det om pinjongdrevet inte sitter i höjd med utgående axlar och därmed får spiralskurna drev med högt yttryck. Då krävs EP-olja (Extra Pressaure) som har långa molekyler som med tiden mals sönder.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som avrundning från min sida :p så behöver man väl normalt knappt aldrig bekymra sig om manuella växellådor varken i nya eller gamla bilar.
Jag sammanfattar det jag vet eller tror mig ha fått rätt info om genom åren.... Kan ha fel i en del :msn_embarrassed:, men hoppas det kan vara till nytta.

I vanliga gamla bilar kan man kanske höra något irriterande oljud eller någon synkning som skrapar, kanske bara vid nerväxling. Men den lådan funkar troligen skapligt långt efter det, även när bilen till slut går till skrot.
Nyare lådor som funkar ok. och inte alls bråkar kan man väl byta olja i någon gång, kanske efter "inkörning" eller vid köp av bättre beg. bil när man har lite extra inspiration över nyförvärvet, men då skall man naturligtvis hälla i den olja som rekommenderas till lådan.

Problemet som händer med lådorna i Fiat, Citroën, Peugeot och Talbot i första geneationen -82 till -94 som alla var av nästan helt lika konstruktion men bara lite olika utformning på huset beroende på olika motorer, är att femmans konstruktion är för klen för att alltid släpa på maxlast och då också för det mesta mil efter mil på landsväg på femman..... Samt kanske för snålt med nedväxling till fyran vid fartökning efter hastighetsbegränsning eller uppförsbackar.
Sedan blev ändringen från tillverkaren väldigt diffust, och man vet inte riktigt vad som är sanningen även om man läser på. Man kanske skyllde på att oljestickorna var felmärkta och gav nya nivåer på strecken i stället. Men varför fanns det då angivet 1.25L i böcker som stämmer med stickornas låga märkning och inte de ca. 1.7L som stämmer med nya märkningarna.
Lite modernare oljor som medicin verkar göra lite lagom nytta på olika ställen i de här lådorna men lika sjutton så är ju femman för klen för att alltid släpa på maxlast.
Man kunde nog kanske ha hittat en lägre utväxling till femman även till de här lådorna men det var nog i princip aldrig aktuellt. Bästa medicinen hade nog varit eller är att kolla upp femman, och glappar det och är nött i delarna till femman så byt hela enheten till femman innan det går sönder under en semesterresa. Tänk sedan på att inte överbelasta lådan utan växla ner, och lev utan bekymmer i fortsättningen.

Sedan är det generation 2 av lådorna -95 till ca. -02. (Backväxelns läge, till höger och bakåt.)
Lite diffust igen med de olika fabrikaten, men eftersom det står Fiat i nosen på nästan alla husbilar fast de andra släktingarna fortfarande finns, och utan att det är helt utrett vilka fabrikat som är helt lika eller skiljer på sig i drivlinan.
Men åter, Fiathusbil generation 2.
Nykonstruktion på lådan men samma idé på femmans växel i eget utrymme.
Åter så bråkar femman med samma kombination av maxlast och mycket landsvägsåkning samt också kanske för snålt med nedväxlingar vid belastning.
Lite ny medicin finns. Det finns kanske tre olika användbara utväxlingar som man kan stoppa dit i stället, så bilen blir starkare på femman och den då inte heller blir så belastad och går mekaniskt sönder. Man skyller på dålig smörjning av femman delvis genom en ränna som skall förse femman med olja. Lite modernare olja med tillsatser hjälper även något här men i grund och botten så är ju konstruktionen åter för klen för maxlast hela tiden.
Åter efter en kontroll av femman, ev. ny och kanske lite nerväxlad drevsats, och fortsatt körning med lite tanke på belastningen vid fartökning och backar så blir det bekymmerslöst.

(En kompis köpte en reservdelsbil gen.2 för rätt länge sedan. Fiat Ducato -99 har jag för mig. Med den lite kraftigare 2.8L motorn men samma låda och c.a. 26.000mil. Bilen hade ett litet flak i aluminium och hade troligen aldrig släpat på mer än några hundra kilo som last. Troligen dåligt servad och säkert ingen service eller översyn alls på växellådan. Vi plockade bort kåpan och kollade delarna till femmans växel....
Det fanns absolut ingen synlig nötning av något eller problem med ingreppskuggen på delarna. Som nya men bara lite normalt blanknötta trots miltalet på bilen, men körd med bara lite eller helt utan last under hela tiden.)

Så tredje generationens lådor. (Backväxelns läge, till vänster och framåt.)
Den femväxlade från ca. -02 och framåt tills nya generationer och den sexväxlade helt tog över.
Samma konstruktion på femman i eget utrymme men troligen mycket ombyggt och det verkar inte finnas några större problem med hållfastheten till slut. Det finns andra utväxlingar till femman att montera men det är mest för att få lagom kraft till vikten på bilen och inte för att det går sönder. Då räcker det för det mesta också med att bara byta de två dreven till femman för resten av delarna är ok.

Så lite om den sexväxlade lådan i början. Helt ny konstruktion och sexväxlad. För att lådan inte skall bli för lång så sitter det en ingående axel och två utgående i den innan diffen för att den skall bli kort och kompakt. Alla växlar inne i lådan. Lite klagomål på att backväxeln och kanske även ettan är för högt växlade vid smygmanövrar. Kanske åter för att bilen hela tiden har maxvikt att släpa på.
Det gick att även knäcka högsta växeln på de här lådorna om man inte växlade ner bara för att 3L motorn orkade hur mycket som helst.
Klagomål fanns att robotlådorna när de kom växlade ner onödigt tidigt, men enl. hörsägen från säker källa ;) så höll sexans växel bra i robotlådorna, så.... växla ner i tid.

Med reservation för vissa faktafel, som det brukar stå. Men efter bästa förmåga.

Dags att kolla upp lördagsmyset :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen