• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värt att veta om husbilars uppvärmningssystem

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kW = 12,29kW/kg = 2,43kr/kW
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kW
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kW/lit = 2,38kr/kW
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kW.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med HBK rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kW.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kW.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kW här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.

Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.

Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bra beskrivning av systemen och uträkningar för jämförelse av vad uppvärmningen kostar för resp. energislag.

En kommentar: för att kunna förvärma motorn med bilens värmesystem krävs inte bara värmeväxlare utan även en cirkulationspump på motorsidan av vvx:en.

Jag har vvx men har inte hittat denna pump på motorsidan (Hymer -16) :-(
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Hade en nackdel till som jag glömde medan jag skrev :-(

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kW = 12,29kW/kg = 2,43kr/kW
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kW
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kW/lit = 2,38kr/kW
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kW.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med HBK rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kW.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kW.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kW här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.

Ett par tillägg:

Du kan mycket väl värma en bil som har luftvärme med motorvärme under körning om bilen är utrustad med en sådan värmeväxlare.
Naturligtvis hör den inte direkt ihop med luftvärmen (Truma) men hör till värmesystemet i så utrustade bilar.
En nackdel för vattenburen värme är de relativt frekventa och ganska dyra vätskebytena som skall göras vart 3-5år beroende på glykoltyp.
En annan är den betydligt högre vikten, 30-40Kg mera än luftvärmen.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett par tillägg:

Du kan mycket väl värma en bil som har luftvärme med motorvärme under körning om bilen är utrustad med en sådan värmeväxlare.
Naturligtvis hör den inte direkt ihop med luftvärmen (Truma) men hör till värmesystemet i så utrustade bilar.
en nackdel för vattenburen värme är de relativt frekventa och ganska dyra vätskebytena som skall göras vart 3-5år beroende på glykoltyp.
en annan är den betydligt högre vikten, 30-40Kg.
Nu kom jag på den sista nackdelen, som jag glömt, vikten!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En annan metod att värma bilen är eldriven värmepump.
Många tak AC har en sådan.

En nackdel med luftburen värme är ljudnivån från fläktar/strömmande luft vid stark kyla.
Motsvarande fördel för Alde är att den är ljudlös.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bra beskrivning av systemen och uträkningar för jämförelse av vad uppvärmningen kostar för resp. energislag.

En kommentar: för att kunna förvärma motorn med bilens värmesystem krävs inte bara värmeväxlare utan även en cirkulationspump på motorsidan av vvx:en.

Jag har vvx men har inte hittat denna pump på motorsidan (Hymer -16) :-(
Ja. Jag tog inte med den pumpen, lika lite som att jag heller inte tog med pumpen för 230v systemet för värmen.
Beskrivningen är övergripande. Saknas växlaren saknas funktionen....
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Tack för ditt utförliga och intressanta inlägg!
I vår Westfalia Columbus har vi ett vattenburet uppvärmningssystem med konvektorer som också har fläktar. Detta innebär att när vi sätter på fläktarna så är värmesystemet inte längre trögt utan vi kan få snabb uppvärmning som i ett luftburet system. Under våren och hösten använder vi BARA den vattenburna golvvärmen. Så under vintern ger den värmen mycket komfort men under större delen av året är golvvärmen vår primära värmekälla. Det stämmer att man måste byta glykolen i värmesystemet. Om man använder Aldes rosa glykol behöver den bara bytas var 5e år. Bytet av glykol i vår bil tar ca 30-40 minuter om man vet hur det skall göras. Så det behöver inte bli så dyrt, några hundringar per år, om man slår ut priset på 5 år.
’Anders
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för ditt utförliga och intressanta inlägg!
I vår Westfalia Columbus har vi ett vattenburet uppvärmningssystem med konvektorer som också har fläktar. Detta innebär att när vi sätter på fläktarna så är värmesystemet inte längre trögt utan vi kan få snabb uppvärmning som i ett luftburet system. Under våren och hösten använder vi BARA den vattenburna golvvärmen. Så under vintern ger den värmen mycket komfort men under större delen av året är golvvärmen vår primära värmekälla. Det stämmer att man måste byta glykolen i värmesystemet. Om man använder Aldes rosa glykol behöver den bara bytas var 5e år. Bytet av glykol i vår bil tar ca 30-40 minuter om man vet hur det skall göras. Så det behöver inte bli så dyrt, några hundringar per år, om man slår ut priset på 5 år.
’Anders
Har man ett vattenburet golvvärmesystem är det bara ett distributionssystem av värmen (precis som konvektorerna) värmekällan är fortfarande din panna.

Har man däremot elburen golvvärme så är det en värmekälla.
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Jag är medveten om att golvvärmen bara är ett distributionssystem och att bilens Ebesprächer är värmekällan. Det jag försökte beskriva var att golvvärmen inte bara är komfort för oss utan det primära distributionssystemet under större delen av året.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej
Uppvärmningskostnaden med gasol/LPG eller el beror till stor del på när på året uppvärmningen sker och även på till vilket pris man kan köpa gasol/LPG, sen beror det också på om det är hemma eller när man är ute på resa.
Om vi antar att vi är på resa och har tankat LPG och det är sommar så går värmaren oftast mycket lite eller inte alls, väljer man då en övernattning med elanslutning så betalar man ofta ca 50kr för elanslutningen och då blir priset mycket högt för den lilla uppvärmning som behövs. Det är nog bara vintertid som en eluppkoppling kan löna sig gentemot gasuppvärmning (vid resa).
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Nu har jag aldrig haft luftburen värme men varför framhålls snabbheten som en viktig plusfaktor? Jag brukar planera mina resor i hyfsat god tid och slå på värmen, kylen, tanka vatten och liknande innan jag åker. Men även om det skulle ske en ren kallstart så värms bilen upp under resan tänker jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag aldrig haft luftburen värme men varför framhålls snabbheten som en viktig plusfaktor? Jag brukar planera mina resor i hyfsat god tid och slå på värmen, kylen, tanka vatten och liknande innan jag åker. Men även om det skulle ske en ren kallstart så värms bilen upp under resan tänker jag.

Om du tänker dej att ni en fredagkväll på Höst/vinter/vår kommer på att ni trots allt skall ta en husbilstur över helgen, så är bilen varm på en halvtimme, det är rätt skönt. Vi har alla olika sätt att använda husbilen, man får inte bara utgå från sitt eget! ;)
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu har jag aldrig haft luftburen värme men varför framhålls snabbheten som en viktig plusfaktor? Jag brukar planera mina resor i hyfsat god tid och slå på värmen, kylen, tanka vatten och liknande innan jag åker. Men även om det skulle ske en ren kallstart så värms bilen upp under resan tänker jag.
Alla har inte egen tomt att ställa upp bilen på. Alla hyrda platser har inte el.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för ditt utförliga och intressanta inlägg!
I vår Westfalia Columbus har vi ett vattenburet uppvärmningssystem med konvektorer som också har fläktar. Detta innebär att när vi sätter på fläktarna så är värmesystemet inte längre trögt utan vi kan få snabb uppvärmning som i ett luftburet system. Under våren och hösten använder vi BARA den vattenburna golvvärmen. Så under vintern ger den värmen mycket komfort men under större delen av året är golvvärmen vår primära värmekälla. Det stämmer att man måste byta glykolen i värmesystemet. Om man använder Aldes rosa glykol behöver den bara bytas var 5e år. Bytet av glykol i vår bil tar ca 30-40 minuter om man vet hur det skall göras. Så det behöver inte bli så dyrt, några hundringar per år, om man slår ut priset på 5 år.
’Anders

Så enkelt och billigt är det inte på lite större bilar , vissa kanske gör det själv men då är det ganska mycket jobb och mycket vätska, kostnaden på verkstad ligger på några tusen per gång, naturligtvis olika beroende på verkstad eller om man vill åka till Alde och få det gjort där, men då får man ju i de flesta fall också skapliga resekostnader.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kW = 12,29kW/kg = 2,43kr/kW
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kW
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kW/lit = 2,38kr/kW
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kW.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med HBK rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kW.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kW.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kW här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.

Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.

Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
Din SEK/kWh prisräkning på campingplats haltar lite. Du betalar i ditt exempel 40 SEK/24h oberoende av om du förbrukar 0 eller 2,3 kW. Det är nog väldigt ovanligt att du kann ligga och dra exakt 10A under 24 h.
 
Toppen