• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värt att veta om husbilars elförsörjning

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ok frågorna hopar sig och vissa svar i vissa trådar medan andra lämnar fler frågetecken...
Jag ska försöka mig på att förklara en del av det elektriska man kan ha nytta av att åtminstone känna till.
Men i vilken ände ska vi börja, hm, börjar på förbrukarsidan, den är det första man ser som husbilsägare.

Hur länge räcker mitt batteri? Jag ska inte ställa motfrågan Hur långt är ett snöre, för det vet ju alla. (Från ena änden till den andra).
Enklaste sättet att kolla hur länge batteriet räcker är att testa. Slå på ett antal lampor och ta tid (kolla av i displayen så du inte går under 50%).
Räckte det över natten är batteriet ganska ok.

Men det bästa är ändå att mäta. Ladda upp batteriet fullt (vilospänning (ingen förbrukning på) ca 12,7-12,8V).
Lägg på en känd belastning, tex alla lampor. Kolla effekten på lamporna och lägg ihop dessa. Tex 4st 10W och 2st 20W - totalt 80W.
Vid 12V (inget att bry sig om att du tex har 12,5V i batteriet) tar dessa ca 6,7A (80W dividerat med 12Volt)
Mät batterispänningen efter 1h och skriv upp, efter 2h, o.s.v.
När spänningen når ca 12,2V har du 50% kapacitet kvar och kan avbryta testet.
Hur lång tid tog det att ladda ur batteriet?
Tog det 1h har batteriet en kapacitet på 6,7Ah (tiden multiplicerat med strömmen) 2h 13,4Ah o.s.v.
Ett vanligt blybatteri bör inte laddas ur till mer än 50%, ett AGM eller gel kan du ta ut lite till ur.

Nedanstående tabell har jag gjort och funnit användbar.
1639000855854.png
Som ni ser så finns det en batterityp som särskiljer sig mycket nämligen litiumbatteriet. Spänningen på detta batteri ligger väldigt nära blybatteriet vilket gör det till en utmärkt ersättare vid batteribyte.

Att byta sina gamla blybatterier till litium behöver inte alls vara så krångligt som det låter. Dels finns det idag många "drop-in" batterier som till både färg och form ser ut som ett blybatteri och dels kan man köpa celler själv och montera ihop (relativt billigt från Kina).
4st celler kopplade i serie (minus till plus på nästa batteri) ger 12V (blir lite mer men jag håller det enkelt).
Bygger man ett eget batteri bör man även investera i en s.k. BMS. Det är en nyttig pryl (ett kretskort med lite pluppar på) som övervakar batteriets celler och ser till att de individuella cellerna inte överladdas eller laddas ur för mycket, de har ofta även funktioner som skyddar i och urladdning vid "farliga" temperaturer (för batteriet).
Oberoende av om man köper ett färdigt batteri eller tillverkar ett själv så kan installationen vara enkel. Skriver KAN eftersom vissa fått problem med sitt byte. Om dessa fel beror på okunskap eller defekta delar låter jag vara osagt.
Det bästa och oftast billigast/enklast är att prova sig fram.
Prova först att bara byta ut batteriet. Koppla sedan in 230V laddningen och se om batteriet tar laddning (tar det laddning funkar det och tar det inte laddning behöver du kanske komplettera med en annan laddare).
Prova sedan att starta bilen och se om generatorn laddar (i appen som de flesta litiumbatterier har går det att se hur mycket ström det flyter in/ut ur batteriet) och hur mycket. Laddar den men bara med någon ampere kanske du behöver komplettera med en dc/dc laddare.
Har du solpaneler så gör du samma test där.
Samtliga tester för laddning förutsätter att du tömt batteriet till ca 50% för att få ett rättvisande resultat.
Har du tur funkar alla laddningstyper och du slipper köpa till kostsamma delar (det funkade så för mig på två ombyggda bilar).

När vi ändå är inne på litiumbatterier så kan vi ta lite om detta med laddning.
Många säger sig inte behöva solceller för de får ändå gratis laddning av batteriet när bilen körs men...
Tar vi och laddar med bilens generator så har vi en hel del förluster innan dieseln (eller än värre bensinen) blir el.
Till att börja med är verkningsgraden på en dieselmotor ganska dålig endast ca 40% av tillförd energi (diesel) omvandlas till rörelseenergi, där den största delen visserligen går åt att driva bilen framåt men ju mer ström batteriet behöver desto tyngre går generatorn och mer bränsle behövs för att driva denna.
Det är även en del förluster i drivningen av generatorn samt generator i sig.
Dvs det är inte gratis att ladda vid körning.
Den enda strömmen som är gratis är den från sol, vind och vatten. Vattenkraft är ju omöjligt att få med, vind är ganska otympligt (även om jag sett husbilar med en liten vindsnurra på) och då återstår solenergi.
Om man bortser från kostnaden för solcellerna så är den är producerade elen verkligen gratis. Tyvärr funkar den ju bara när solen lyser och inget vidare vid lågt stående sol.
Så vet man med sig att man kommer köra mycket och använder bilen mycket på vintern så skulle jag tänka två gånger innan jag kastade ut en massa pengar på solpaneler (vis av egen erfarenhet).

Om jag har ett dåligt bobatteri är det då bäst att köpa ett litiumbatteri eller kan jag göra något annat?
Självklart funkar även ett AGM batteri eller de billigaste våta blybatterierna man kan hitta. Du kanske hellre vill ha det allra billigaste än möjligheten att fricampa utan laddning i fyra dygn.
Allt beror på det egna behovet. Ett vanligt blybatteri räcker till lite värme, några lampor, tv och vattenpump i ett eller flera dygn.
Gör ett test enligt första stycket och se hur mycket du har och vad det räcker till.
I värsta fall kan du komplettera med ett batteri till.
Den största fördelen med litium är ändå vikten. Två 95A blybatterier väger drygt 60kg och motsvarande kapacitet för litium ca 10kg...
Allt som oftast jagar man vikt i husbilen.

Man kan även börja i andra änden och se till att ens befintliga batterikapacitet utnyttjas i möjligaste mån.
Det enklaste, och billigaste, är att se till att alla lampor är Led (finns lampor att konvertera befintliga armaturer med nästan alla socklar).
Skaffa 12V laddare till mobiler, datorer, kameror mm. Att använda en inverter (även en liten) att höja 12V till vägguttagets 230V och sedan transformera ner till tex 5V är helt förkastligt.
Även eventuell tv bör gå på 12V, ska givetvis vara led (har sett folk som fortfarande har tjock-tv i husbilen).
Man kan även se över laddningen och installera en dc/dc laddare. Den höjer spänningen från bilens generator och ser till att ditt gamla blybatteri får en korrekt laddkurva som från en smart batteriladdare.

Behöver jag en inverter (omvandlar batteriets 12V till vägguttagets 230V)?
Man klarar sig givetvis utan en inverter, annars skulle detta vara standard i alla husbilar.
Men det kan ändå vara bra ibland. Jag har själv, sedan ca 15år, en liten sinus-inverter (samma ström som hemma) som flyttats mellan jobbarbil och husbil.
Den klarar att driva småsaker som man kanske inte kan få tag på 12V adaptrar till (i mitt fall laddare till batterimaskiner och min laptop).
I husbilen har jag investerat i en 2 000W sinus-inverter. Den klarar att driva ac:n i bodelen, bakmaskin mm.
Skulle jag klara mig utan? ABSOLUT, men det förhöjer komforten.

Men vart ska man lägga sig och vad ska användas till vad?
Att installera en större batteribank och en stor inverter för att kunna köra sina kokplattor/ugn eller värmen på el är t.ex. ingen vits.
Gasolen har betydligt större verkningsgrad än batterier och inverter, och det blir bara dyrt.
Kylskåp på gasol har ingen vidare verkningsgrad och här funkar el bättre (kompressorskåp) men kräver då lite större batteribank.
Sedan har vi allt annat "onödigt" men som kanske du inte klarar dig utan; kaffebryggare, kapsel bryggare, hårtork, snarkmasin mm mm

Och så är det med allt. Vad jag tycker passar mig och jag vill betala för passar kanske inte dig eller du inte vill betala för.
Det är jäkligt bra. Tänk bara vad tråkigt om alla husbilar vore lika, då är det ingen idé att byta...
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
En annan fråga om hur mycket kylskåp drar, vi var ute en månad i somras o en 11 kg gasol (yngefär 22 liter) räckte, vi använde även gasol ugnen någon stund och spisen för matlagning och te o kaffe kokning, så kylskåpet kanske drar ca 0.75 liter per dygn, ett fåtal ggr stod vi med el anslutning, o när vi kör går det på 12V, så kanske lite till men inte mer än 1 liter per dygn.
Om man skulle ha ett helt batteri drivet kylskåp hur många Ampere timmar på ett dygn drar ett motsvarande sådant?
Mvh
Anders
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mycket bra förklarat!
Jag bara undrar vad har du för diameter och längd på kablarna från batteriet till 2 kW invertern?
Mvh
Anders
Invertern placerades så nära batteriet som möjligt (under en soffa intill) så kabellängden är endast 50cm.
Använde de medföljande kablarna, 50mm2.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En annan fråga om hur mycket kylskåp drar, vi var ute en månad i somras o en 11 kg gasol (yngefär 22 liter) räckte, vi använde även gasol ugnen någon stund och spisen för matlagning och te o kaffe kokning, så kylskåpet kanske drar ca 0.75 liter per dygn, ett fåtal ggr stod vi med el anslutning, o när vi kör går det på 12V, så kanske lite till men inte mer än 1 liter per dygn.
Om man skulle ha ett helt batteri drivet kylskåp hur många Ampere timmar på ett dygn drar ett motsvarande sådant?
Mvh
Anders
Ett 60liters skåp (vanligaste storleken) med frysfack gör av med, i snitt 12gr/h. Det gör att en P11 till endast kylskåpet räcker mer än en månad.
De större skåpen med separat frys drar runt 20gr/h.

I min förra bil tröttnade jag på gasolskåpet och slängde ut det till förmån för ett 12V kompressorskåp (ca 90liter).
Där klarade jag min dygnsförbrukning med ett 90Ah AGM-batteri och 250W solpanel.
Dock ingen inverter.

Ett 60-90liters kompressorskåp drar i snitt ca 40-50Ah på ett dygn.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har du batteriet inne i husbilen?
Mvh
Anders
Ja. Under passagerarstolen fram.
På gamla bilen satt batterierna ute och det finns inget som hindrar att invertern placeras ute.
Det är viktigare med korta kablar mellan batteri och inverter än mellan inverter och förbrukare.
På förbrukarsidan kan du ha 100m lång kabel men på batterisidan bör man inte överstiga 1m (beror iof på effekt och kabeldimension).
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Ja. Under passagerarstolen fram.
På gamla bilen satt batterierna ute och det finns inget som hindrar att invertern placeras ute.
Det är viktigare med korta kablar mellan batteri och inverter än mellan inverter och förbrukare.
På förbrukarsidan kan du ha 100m lång kabel men på batterisidan bör man inte överstiga 1m (beror iof på effekt och kabeldimension).
Så då har du inga problem med laddning vid köldgrader ute!
Mvh
Anders
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Så då har du inga problem med laddning vid köldgrader ute!
Mvh
Anders
Ja och nej.
Är hela bilen utkyld när jag hämtar den (under minus 2 inne) så slår styrningen från laddningen av litiumbatteriet.
När bilen sedan blir lite varm så går laddningen på.

Ligger batteriet ute kan man antingen bygga om lite och flytta in det (gjorde så på förra bilen) eller köpa färdiga (eller bygga själv) ett batteri med inbyggd värme.
Har själv köpt 12V värmeplattor som ska monteras mellan cellerna på mitt hemmabyggda batteri.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
När spänningen når ca 12,2V har du 50% kapacitet kvar och kan avbryta testet.
Bäckis,
Det var en ambitiös och omfattande beskrivning i första inlägget, applåderas!

En fråga: hur mycket ström kan man tillåta sig att dra under testet innan det inte längre stämmer att 12,2 V motsvarar 50% ? För det värdet gäller väl egentligen med batteriet i vila och inte under pågående strömuttag. Är strömmen låg stämmer det säkert hyfsat bra, men vad är tillräckligt låg ström?
 

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
TACK för info
Fråga;Jag har 2 st Vatra LED 90 Ah / bodelsbatterier. Dessa är från 2015. bilen Burnstner Aviano sparsamt använd (1300 mil ) och skall montera in inverter och den stora frågan vilka batterier skall jag köpa för att få optimal strömförsörjning?
Mvh Leif B
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En enkel metod idag är att använda en smart analysator som snabbt o enkelt talar om skicket på ett bly/syra-batteri.
Har man flera batterier i en bobatteribank, så måste de analyseras var för sig.

Batteritestare, Li-ion, Pro

Ett annat sätt är att kolla spänningen under belastning, desto mer sulfaterat ett batteri är, desto lägre spänning under belastning.
Ett dåligt/sulfaterat batteri visar oftast hög/bra spänning obelastat.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
En annan fråga om hur mycket kylskåp drar, vi var ute en månad i somras o en 11 kg gasol (yngefär 22 liter) räckte, vi använde även gasol ugnen någon stund och spisen för matlagning och te o kaffe kokning, så kylskåpet kanske drar ca 0.75 liter per dygn, ett fåtal ggr stod vi med el anslutning, o när vi kör går det på 12V, så kanske lite till men inte mer än 1 liter per dygn.
Om man skulle ha ett helt batteri drivet kylskåp hur många Ampere timmar på ett dygn drar ett motsvarande sådant?
Mvh
Anders
Vi har ett 90-liters kompressorkylskåp och det drar ca 30Ah per dygn.
På natten kör det i nattläge som drar mindre än på dagen.
Fricampar oftast.
6CA4EA7E-FDC7-4952-9B8A-6D640C268D31.jpeg
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
..... Jag har själv, sedan ca 15år, en liten sinus-inverter (samma ström som hemma) som flyttats mellan jobbarbil och husbil.
Den klarar att driva småsaker som man kanske inte kan få tag på 12V adaptrar till (i mitt fall laddare till batterimaskiner och min laptop).....
Mycket bra sammanfattning i inlägg 1.

Om jag fattar ditt inlägg rätt enligt ovan citat, har du en liten 12/230 volt inverter för småförbrukare, typ laptop. Själv löste jag detta problem med en eliminator enligt bilden nedan. Den klarar laptops ypperligt. Adaptrar finns för de flesta laptopfabrikat.
5CD2CA5F-E7EE-44F8-B22F-A0BF253719AB.jpeg
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Hade besök av en granne där bodelsbatteriet hela tiden var slut.
Och rejält slut, nere på några Volt bara denna gången.
Det var väldigt trögt att ladda upp, med Ctek laddaren belv det bara kass batteri indikering så den gav upp.
Med en gammal laddare gick det till slut att få upp batteriet.
När man anslöt laddare var det något som piper....
Det visade sig att vid bodelsbtteriet under förarstolen fanns en inverter, en mindre typ, 200 W.
Den stod på, och den drog tydligen ström ända till batteriet var nere på någon volt.
Vid underspänning, kanske id 10 V piper den.
Vad jag ville komma fram till är att en inverter kan bli avglömd och den drar ström även om man inte använder den.
Pipet verkar ingen reagera för.....
Så har ni inverter gäller att komma ihåg att stänga av den, eller ha någon form av varningssystem om den är på.
Det kan nog finns moderna invertrar som stänger av sig själv, men ändå drar en viss stby ström.

Roysan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här finns bra instruktionsfilmer på svenska för dom som funderar på ett Litiumbatteri, företaget säljer batterier, samma som du kan köpa från Kina om det är värt priset är en annan fråga.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Mycket bra sammanfattning i inlägg 1.

Om jag fattar ditt inlägg rätt enligt ovan citat, har du en liten 12/230 volt inverter för småförbrukare, typ laptop. Själv löste jag detta problem med en eliminator enligt bilden nedan. Den klarar laptops ypperligt. Adaptrar finns för de flesta laptopfabrikat.
Visa bilaga 219011
En exakt likadan hade jag. Den brände moderkortet i min laptop. Det var glappkontakt i spänningsväljaren.
 
Toppen