• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmepump i husbil?

F

F.d. 14326

Guest
Hej,

jag är ny här på forumet och har precis börjat gå i husbilsköpartankar. Fricamping verkar mest lockande, och jag vill gärna slippa använda gasol som energikälla. Så jag tänkte att solceller och vindkraftverk kan vara en bra idé. För att få ner elförbrukningen borde värmepump vara en perfekt värmekälla. Men efter att ha läst och sökt lite här på forumet verkar värmepumpar inte existera i husbilar. Hur kommer det sig?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmepump i husbil?

Små vindkraftverk för camping som ger 12 volt har jag sett nånstans - kommer dock inte ihåg var...
ds
för att slippa gasolen så kan väl dieselvärmare vara ett alternativ.
Undrar förresten varför husbilstillverkarna fortfarande envisas med gasolvärme?

ds
12 volts Vindkraftverk har tillbehörsfirmor till båtar , jag har sett sådana "in action" och dom snurrar men hur mycket amp dom ger vet jag inte .
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Värmepump i husbil?

Små vindkraftverk för camping som ger 12 volt har jag sett nånstans - kommer dock inte ihåg var...
ds
för att slippa gasolen så kan väl dieselvärmare vara ett alternativ.
Undrar förresten varför husbilstillverkarna fortfarande envisas med gasolvärme?

ds
Hej
Små vindkraftverk har långseglare använt länge.
Kolla hos någon båttillbehörs t.ex: Viking Yachting AB, specialitet:*segelbåtsutrustning & båttillbehör
Men det är ju inte säkert att den erforderliga vinden alltid finns där vi brukar stå.
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Hej,

jag är ny här på forumet och har precis börjat gå i husbilsköpartankar. Fricamping verkar mest lockande, och jag vill gärna slippa använda gasol som energikälla. Så jag tänkte att solceller och vindkraftverk kan vara en bra idé. För att få ner elförbrukningen borde värmepump vara en perfekt värmekälla. Men efter att ha läst och sökt lite här på forumet verkar värmepumpar inte existera i husbilar. Hur kommer det sig?
I stort sett alla Amerikanska husbilar har 2 värmepumpar/Aircondition aggregat.
Mvh
PG
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Ett kompressorkylskåp är en form av värmepump, exvis det drar 100 Watt från bilbatteriet, och en sådan skulle kunna leverera 400 W värme.
Gasolpannan är på 6000 W, för att vi skall få varmt fort.
Vill vi ha en värmepump som går på batteri dvs när vi står utan nätanslutning, så kunde 100 Amp dvs 1200 watt till en värmepump ge oss 4000 W värme.
Efter tio minuter är batteriet slut.

Att driva ett bensinaggregat slösar bort 80 procent av bensinens energiinnehåll, genom motorns dåliga verkningsgrad. Generator i elverket ger kanse 50 - 80 procent verkningsgrad. Så att göra 12 Volt den vägen är slöseri på hög nivå med fossilt bränsle.

"Direktverkande elvärme" tolkar jag som en kupevärmare på 2000 Watt anlutet till elnätet. Eller gasolpanna med elpatron.

Vid "friparkering" och med bara bilbatteriet får vi nog värma oss med gasol eller dieslevärmare, det ger högsta verkningsgraden ännu.

En solpanel på 50 W är en halv kvadratmeter, 50 Watt är väldigt lite när det gäller värme. Och inget alls på natten när det är kallt.
Ett vindkraftverk med propeller emd 1 meters diamter ger ofta 300 W plus. Inte mycket för världen heller när det gäller värme.

de
Roy
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Ett kompressorkylskåp är en form av värmepump, exvis det drar 100 Watt från bilbatteriet, och en sådan skulle kunna leverera 400 W värme.
Gasolpannan är på 6000 W, för att vi skall få varmt fort.
Vill vi ha en värmepump som går på batteri dvs när vi står utan nätanslutning, så kunde 100 Amp dvs 1200 watt till en värmepump ge oss 4000 W värme.
Efter tio minuter är batteriet slut.

Att driva ett bensinaggregat slösar bort 80 procent av bensinens energiinnehåll, genom motorns dåliga verkningsgrad. Generator i elverket ger kanse 50 - 80 procent verkningsgrad. Så att göra 12 Volt den vägen är slöseri på hög nivå med fossilt bränsle.

"Direktverkande elvärme" tolkar jag som en kupevärmare på 2000 Watt anlutet till elnätet. Eller gasolpanna med elpatron.

Vid "friparkering" och med bara bilbatteriet får vi nog värma oss med gasol eller dieslevärmare, det ger högsta verkningsgraden ännu.

En solpanel på 50 W är en halv kvadratmeter, 50 Watt är väldigt lite när det gäller värme. Och inget alls på natten när det är kallt.
Ett vindkraftverk med propeller emd 1 meters diamter ger ofta 300 W plus. Inte mycket för världen heller när det gäller värme.

de
Roy

Själv förordar jag Bil och Marintrim - GPS, Intercom och värmare som är det bästa system jag idag känner till.
Hälsningar

PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Den har jag egentligen bara sett i båtar, men den tar ganska mycket plats och är nog ganska tung? :confused:
Hej,

Dom bygger till husbilar med. tex Husbilen test rosar detta system.
Inget är perfekt i alla avseenden, man får alltid offra något. Detta system anser jag vara en bra lösning även om det väger några kilon
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Det känns som att Alde är ett bättre alternativ om man vill ha vattenburen värme, och inte har alldeles obegränsat utrymme och lastvikt. :confused:
Kan så vara, jag känner inte till Alde i någon större utsträckning. Då jag jobbar med Amerikanska husbilar sökte jag reda på ett system som klarar stora Husbussar. I USA har de Aquahot vattenburen Diesel. Jag ville finna ett Svenskt system, bla pga av närhet till reservdelar etc etc., Jag fann allt detta i MPC systemet.
Systemet väger ca 25 Kg vilket jag anser vara försumbart. USA bussarna har oftast en lastkapacitet på 1500-2500 kg så i relation till detta är 25Kg inte mycket.
Men säger därmed inte att Alde är ett sämre alternativ-jag vet helt enkelt inte.

Hälsningar-må så gott
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Kan så vara, jag känner inte till Alde i någon större utsträckning. Då jag jobbar med Amerikanska husbilar sökte jag reda på ett system som klarar stora Husbussar. I USA har de Aquahot vattenburen Diesel. Jag ville finna ett Svenskt system, bla pga av närhet till reservdelar etc etc., Jag fann allt detta i MPC systemet.
Systemet väger ca 25 Kg vilket jag anser vara försumbart. USA bussarna har oftast en lastkapacitet på 1500-2500 kg så i relation till detta är 25Kg inte mycket.
Men säger därmed inte att Alde är ett sämre alternativ-jag vet helt enkelt inte.

Hälsningar-må så gott
PG

Får se om detta fungerar med bild. Den föreställer våran Vove Marshall, från Miami. Han är ofta med på resorna och bidrar till att hålla värmen uppe han med.
PG
Marshall.jpg
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Ekonomiskt - tekniskt en döfödd ide.
Visst man kan skräddarsy en anläggning för både 12 och 230v men ekonomiskt återhämtar man sig knappast. Alltså en grej för fanatiker.
Det finns flera kompressor tillverkare som gör både 12 och 230/400v kompressorer som en ordinärie kyltekniker från orten kan koppla till förångare och värmeväxlare.
Ex för hemmabruk kan det löna sig att göra så, om intresset finns.
Men för husbil är el och diesel plus gasol fortfarande prisvärt...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Värmepump i husbil?

Nu har jag läst alla svar i ämnet... många bra ideer.... men om man nu får spåna :wideeyed: hade det inte varit bättre att bjuda in 4-6 kvinnor och sen haft lite :swoon: då kan vi prata om "värme gumpar"... detta är verkligen miljövänligt värme men kan få oanade konsekvenser.... om man har otur ....


kalla hälsningar från Riga

Peter N
 
Senast ändrad:
Toppen