• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmepump i husbil?

F

F.d. 14326

Guest
Hej,

jag är ny här på forumet och har precis börjat gå i husbilsköpartankar. Fricamping verkar mest lockande, och jag vill gärna slippa använda gasol som energikälla. Så jag tänkte att solceller och vindkraftverk kan vara en bra idé. För att få ner elförbrukningen borde värmepump vara en perfekt värmekälla. Men efter att ha läst och sökt lite här på forumet verkar värmepumpar inte existera i husbilar. Hur kommer det sig?
 
F

F.d. 14326

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Jag inser givetvis att jag får ha extra batterier. Men jag tänkte eftersom folk verkar använda direkt elvärme som drar runt 3 ggr mer el så måste det väl gå ännu bättre med värmepump. Men nu när jag tänker på det är nog anledningen att det inte är så vanligt att campingarna ändå har fasta elpriser.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Små vindkraftverk för camping som ger 12 volt har jag sett nånstans - kommer dock inte ihåg var...
ds
för att slippa gasolen så kan väl dieselvärmare vara ett alternativ.
Undrar förresten varför husbilstillverkarna fortfarande envisas med gasolvärme?

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Det var en jänkare som hade gjort en sån. Sökte på Google men hittade inte.
Vet inte varför dieselvärmare är vanligare i husbil/vagn. Kan möjligtvis bero på att det varit ganska billigt att använda gasol samt att utrustningen tillverkats i mycket stora serier och därför är billiga att installera. Vidare kan det ju ha känts enklare att lagra och hantera gas istället för vätska. Diesel har ju inte direkt varit förknippat med rena och fina husbilar/vagnar.
Vi har nu provat dieselvärme eftersom det skulle ha kostat oss ca 10000 kr att besikta med gasol. Det fungerar bra men det krävs en massa batterieffekt eftersom vår luftvärmare (4,5kW) vill ha 25 ampere i starten. Efter ca 3 minuter går den dock ner till ca 6 amp.förbrukning. Den höga strömförbrukningen kan också ha varit ett skäl varför det inte är vanligare.
Vidare har jag hört (kan inte bevisa) att äldre modeller av luftvärmare ska helst gå i minst 20 minuter i sträck annars koxar dom igen.
Men, detta var lite "off topic", sorry.
Åter till värmepump.
Det måste väl gå att fråga någon tillverkare om det inte skulle gå att lösa. Någon skrev ju tidigare att det redan fanns, detta bör ju gå att kolla upp. Idén är ju intressant eftersom ett luft/luft aggregat kan användas både som värme och kylagg.
Detta bli något att fundera över.......:D
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Efter vad jag kan förstå så fungerar Dometic HB2500 luftkonditionering även som en värmepump. Den ger 3kW värme på 1,1kW inmatad ström.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Värmepump i husbil?

.................................Den ger 3kW värme på 1,1kW inmatad ström.

Kan man driva kompressorn i värmepumpen direkt med en liten Ottomotor slipper man gå omvägen över generator och elmotor och tjänar då 10-20%.
Tar man sedan rätt på motorns kylvatten (=vattenkyld motor) och värmen i avgaserna via en värmeväxlare får man totalt sett ett system med hyfsat små förluster.
Om kompressorn behöver 1,1 kW bör man nog ha en 2,5 kW motor, man får då 3 kW ut från värmepumpen men kan till detta addera värmen från motorn (någon kW) och får bortåt 4 kW att värma husbilen med.

Skulle man köra värmepumpen från bodelsbatterierna så räcker 12V 250Ah inte mer än ett par timmar.

Däremot så skulle en pelletsanläggning i miniformat kunna användas, pellets kan köpas på många mackar.
Men en dieselpanna är nog ändå rätt så bra...
 
F

F.d. 14326

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Alltså jag har ingen tvekan om att det går att ha en värmepump i en husbil. Bara undrade varför det inte var vanligare... Problemet lär bara vara att hitta en tillräckligt liten, de minsta som finns på marknaden brukar väl vara avsedda för åtminstone 100 m^2. Hittade en för husbilar här: Tysta effektiva billiga värmepumpar Sanyo Panasonic Sharp Mitsubishi Toshiba - grossist installation av värmepump luftvärmepump vacuumpump aircondition. Var rätt dyr dock. Dometic som nämndes ovan är ännu dyrare. Jula har ju t.ex. värmepumpar för 5000 kr, men de verkar alldeles för stora och klumpiga för att ha i en husbil. En tanke är att använda ett par värmepumpar från gamla kylskåp/frysar...?
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Värmepump i husbil?

Hej om värmepumpar. vår nuvarande husbil Allegro från 1991. har en sådan på taket den är oxo en AC. funkar kanon men väsnas litegrand. fär övrigt ingen nyhet den första vi hade var en -79 jag har glömt fabrikat. men oxo USA made.
Sven
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Värmepump i husbil?

Jag monterade in en Dometc HB2500 i min husvagn (ja, jag har även en sådan) HB2500 är en klimatanläggning som fungerar utmärkt speciellt för stora husbilar/husvagnar.
Förutom att man får en effektiv klimatanlääggning får man även en värmepump och en luftavfuktare. Som värmepump förbrukar den ca 1 kW och ger värme motsvarande 3 kW.
Så här går monteringen till. Här i en Hobby 560 WLU.

1e-aluram.jpg
Först svetsade jag aluminiumramar för inramning och försegling av hålen.

2e-mall.jpg
Sedan placerade jag mallen på golvet så att inga chasssidelar eller balkar kom i väg för håltagningen.

3e-hal.jpg
Hålen är utsågade. Aluminiumramarna festskruvade underifrån och hålen förseglade med tätningsmassa. (ej silikon)

4e-mottagare.jpg
Mottagaren för fjärrkontrollen samt termostatet är placerat i närheten av Trumas termostat.

5e-fjarr.jpg

Fjärrkontrollen hänger i hållaren på väggen utanför området för barnbarnens händer.

8e-fardig.jpg
Färdig! Så ser aggregatet ut. Jag funderar på att även montera in en sådan i husbilen.
 
Senast ändrad:
Toppen