• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i bodelen!

F

F.d. 2606

Guest
Hej alla husbilsfantaster! Vi är nya i husbilssvängen, så det är jättebra att en denna forumsida existerar när man funderar på vissa saker:confused:. Vi har skaffat vår första husbil för 6 veckor sedan, vi har den som ända bil i familjen så vi kommer att köra åretrunt med den. Nu till min fråga, hur får jag snabbt upp värmen i bodelen när det blir kallt på vintern och man skall t.ex. å handla med barnen med? Har Trumatic 3002s gasvärmare men finns det någon annan värmekälla man kan ha? Tack på förhand! Hälsn. Novis familj från Finland.:cool:
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Jo det är sant att man kan räkna på olika sätt...

Det jag räknade på var att man vill hålla motorn på rätt drifts temperatur. o då kan man bara plocka ca 8 grader innan motorn kyls av.

Men solklart så kan man ta värmen innan termostaten, då ger det ganska mycket mer. dock så är det inte så nyttigt för motorn att arbeta i lägre temperatur områden.(kondens, dålig smörj olje film, bränsleutspädning i vevhus, lågtemperatur korrosion osv...) men å andra sidan så e de ju inte skönt att frysa heller.. :)

själv har jag ju också en Webasto, en termotop c med fjärrkontroll vilket e helt suveränt..! ligger på 5,5Kw o den ger värme så man svettas i vintertid..

men en avgaspanna som jag skrev om i en annan tråd komer det bli på mitt nästa hus på hjul...

MvH

Fredrik
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Heja Fraxe !! det är bra att Du har snurr på hjärnkontoret om nya ideer ang, värme.
På det glada 50titaler med min första bil en WV bubbla med hopprep som extravärme exprementerade vi med ett liknande system som Du har i tankarna.Ett kamflänsrör tvärs igenom ljuddämparen med slanganslutningar i var ände med så mycket lutning som möjligt för självcirkulationens skull vidare ett fläktelement i bagageutrymmet bakom baksätet med ett expansionskärl.Det funkade någorlunda ,väldigt ojämn värme blev det ju men vad visste man då?? värme var knappast standard på alla bilar då.
Huvudsaken är att Du har höjdskillnad för cirkulationens skull.
Kör faktiskt mad samma system på 710 an,nu fast med kylarvatten till en värmeväxlare under Trumapannan,efter 15-20 min, körning håller varmvattnet i pannan motortemperatur,har en avstängningskran på systemet (fjärrstyrd från instumentbrädan )vill inte ha onödig värme i källarvåningen om det är varmt ute.detta fungerar väldigt bra.
Det är 2 extraelement på samma slinga ett i källaren och ett orginal under bordet.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Jag fick en liten ide,hur skulle det vara att ha en liten fotogenvärmare i husbilen som extra värmare?? Den tar bara motsvarande endast 1:- tim.värmer upp till 30 km2 bra mycket billigare än gasol.En liten husbil är ju uppvärmd på 0tid
Är brandrisken större? Någon som vet mer?

Kolla denna värmare om du ändå har gasol.

PAN2000

// Pär
 
Toppen