• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i bodelen!

F

F.d. 2606

Guest
Hej alla husbilsfantaster! Vi är nya i husbilssvängen, så det är jättebra att en denna forumsida existerar när man funderar på vissa saker:confused:. Vi har skaffat vår första husbil för 6 veckor sedan, vi har den som ända bil i familjen så vi kommer att köra åretrunt med den. Nu till min fråga, hur får jag snabbt upp värmen i bodelen när det blir kallt på vintern och man skall t.ex. å handla med barnen med? Har Trumatic 3002s gasvärmare men finns det någon annan värmekälla man kan ha? Tack på förhand! Hälsn. Novis familj från Finland.:cool:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Värme i bodelen!

Har en liten grundvärme med 230 v på hela tiden sen truma en stund före jag far.
Även Webasto en stund ca 15 min före start.
Har tillgång till el bilen på gården.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Hej har sett att nån som andvänder bilen på erat sätt monterar in ett extra värmepaket under tex ena soffan som går på motorn kylvatten vet tyvärr inte hur mycket värme man kan plocka ur en dieselmotor när det är riktigt kallt kanske måste till en hjälpvärmare typ webasto också?!
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Jag fick en liten ide,hur skulle det vara att ha en liten fotogenvärmare i husbilen som extra värmare?? Den tar bara motsvarande endast 1:- tim.värmer upp till 30 km2 bra mycket billigare än gasol.En liten husbil är ju uppvärmd på 0tid
Är brandrisken större? Någon som vet mer?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värme i bodelen!

Ville ikke bruke en slik løsning selv, en sak er lukten. Mye alvorligere er faren for CO gass i bilen, giftig som metanol og smak og luktfri. CO oppstår når tilgangen på oksygen blir liten, og med en ovn som slipper ut sin eksos inne i bilen opstår dette forhold raskt. Skal en slik varmer benyttes så må den monteres fast med eksosrør ut av bilen, med alle de problemer dette medfører.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Värme i bodelen!

Jag fick en liten ide,hur skulle det vara att ha en liten fotogenvärmare i husbilen som extra värmare?? Den tar bara motsvarande endast 1:- tim.värmer upp till 30 km2 bra mycket billigare än gasol.En liten husbil är ju uppvärmd på 0tid
Är brandrisken större? Någon som vet mer?

Jag avråder absolut från att använda en fotogenvärmare med veke i husbilen. Det är inte enbart brandrisken utan syreförbrukningen som är det farliga.
När syrgaset i luften minskar under en viss nivå, börjar elementet sota så att ni får slänga hela interiören i husbilen, under förutsättning att ni inte vistades i husbilen och därför fortfarande är vid liv.

†††
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2606

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Har själv funderat på fotogenvärmare men tror mig inte våga på detta. Kan ej annat än beundar denna sida med alla dessa användare som hjälper till att klura ut alla tänkbara alternativ:wub:. Fortsätt i samma stil!
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Hej har sett att nån som andvänder bilen på erat sätt monterar in ett extra värmepaket under tex ena soffan som går på motorn kylvatten vet tyvärr inte hur mycket värme man kan plocka ur en dieselmotor när det är riktigt kallt kanske måste till en hjälpvärmare typ webasto också?!


Om man enligt specifikationer på olika motorer antar följande: (ca värden och ingen exakt beräkning.. men en hint om hur det kan vara... om jag inte räknat fel vill säga:)

En motor håller ca 90 grader och termostaten öppnar vid ca 82 grader så kan man använda 8 grader.. flödet vid 1800rpm är 27 kubik i timmen eller
7,5kg/s och specifik värme kapacitet för vatten e 4,19kj/kg C. så blir det 7,5x4,19x8= 250W

vilket e en del x-tra värme man kan få genom att ta motorvattnet i en växlare inne i bo delen.

Mvh

Fredrik
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen!

Detta med snabb uppvärning tänkte bara höra med alla kunniga .

Det står att man absolut inte får värma husbilen med gasolspisen för att det tar syre MEN vad är skillnad på att koka mat i ex 15 minuter eller att sätta på spisen och värma på det viset i max 5 minuter ?

När man lagar mat så tar det ju också syre samt om man skall göra en snabb uppvärmning före en avfärd så kommer det ju strömma in mängder med luft via kupéfläkten så fort man startar bilen .


Svara gärna och få mej övertygad om denna absoluta faran med den snabba uppvärmningen .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.269
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen!

Det är nog så att man skriver att uppvärmning inte får ske med spisens öppna låga med baktanken att man skulle ha den brinnande under natten medan man sover. Att sedan differentiera detta med att ange en tid skulle bli omöjligt eftersom den kritiska tiden antagligen varierar med olika bilar och andra förutsättningar. Alltså helgarderas det genom att totalförbjuda.
 
B

Båtis

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Vi har en kupévärmare på för underhållsvärme, då är ju inte bilen utkyld om man ska använda den för andra resor.
Maggan :bye:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Det här är nog inte riktigt korrekt i Fraxes inlägg {en motor håller ca 90 grader och termostaten öppnar vid ca 82 grader så kan man använda 8 grader.. flödet vid 1800rpm är 27 kubik i timmen eller
7,5kg/s och specifik värme kapacitet för vatten e 4,19kj/kg C. så blir det 7,5x4,19x8= 250W}
Min erfarenhet är att värmebatteriet i bodelen börjar värma så fort det blir lite värme i systemet. Åtminstone på vår bil är värmen till bilen inkopplad så att värmen kommer utan att termostaten är öppen. Skulle nog tro att alla i bilar värms kupen upp långt innan termostaten är öppen. Sen att det tar längre tid innan motorn når arbetstemperatur är ju givet eftersom avkylning sker i bodelsvärmaren.
Ove.G
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Värme i bodelen!

....250W.....

vilket e en del x-tra värme man kan få genom att ta motorvattnet i en växlare inne i bo delen.

Mvh

Fredrik

Fraxe,

tror inte att du räknat rätt, har man 250 W extra från motorn till någon värmeväxlare, då har man ingen möjlighet att värma husbil, själv klarar jag med webasto i motorn, värmeväxlare till alde system, utetemperatur ner till - 30 C, inne T 22 C.

husbil2
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Hej
Har ni tillgång till el, så tror jag på värmefläkt.
Har själv använt den i tidigare husbil, köpte en på Claes Ohlsson som hette Honeywell HF-203E för ca 500-600:- Den hade vi i vår förra husbil som bara hade luftburen värme som enda värmekälla. När vi åndå låg på elplats och betalade för el så kunde vi ju likagärna använda den. Värmde utan problem hela bilen.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Värme i bodelen!

jag frågade försäljaren där vi köpte våran husbil angående värmeväxlare till bodelen, hans svar va att dom nyare motorerna var så energisnåla att det inte var lönt att montera växlare.
:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen!

Jag använder också Julas 99:- fläkt. Är inte så förtjust i den. Den tycker att den har för högt ljud och lite instabil (men den stängs av automatiskt om den välter). F.ö. är den effektiv och tar ingen plats. Jag vill ha tag på en "ljudlös".
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Til Dotoparn: Vi har en Fiant 04 med 2,8 literns motor og en bild med alde varme. Vi kjøpte den i fjor og brukt den en sesong året rundt. Vi ettermonterte varmeveksler i bilen og jeg ville aldri vært den foruten. Jeg er helt uenig med din selger. Men når kuldegradene kryper på og bilen er kald tar det tid før du får varmet opp alt vannet. Men når du først har vamret opp alt vannet er det helt uproblematisk å holde god innetemperatur ihvertfall ned til 10 minus bare med motoren som varmekilde. Kaldere vær har vi ikke kjørt i.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Värme i bodelen!

Apropå värmefläktar - läs tråden Konvektorelement. Det finns försäkringsmässiga hänsyn vid ev brand. Värmeelment måste vara godkända för bruk i bil - alla element och fläktar är inte det.
 
Toppen