• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme husbil

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Hej
Trevlig fortsättning o ett gott nytt husbilsår.
Vi bytte bil till en Mc Louis. i denna bil finns två termostater, en som är likadan för hantering av gasolvärmen.
samt en som skall kunna hanterar värme som drivs av el.
Nu begriper jag inte riktigt hus denna fungerar har provat olika alternativ.
det ända tillfället där jag får någon effekt är när gasolvärmen är på och el termostaten är på, då tycker jag att golvet blir lite ljummet.

Kan någon instruerar mig hur det fungerar.
Mvh Stefan
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Vintercamping funkar inte utan gasol. Att åka till en caping för flera hundra lönar sig inte om det bara är elen man är ute efter. Gasol kostar kanske i snitt 100-300 kr/ dag. Elplats ofta 400... ladda behövs varannan dag eller så. Då äker vi och handlar samt tömmer fyller och får på så sätt laddning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är troligt att du måste stötta med gasol när temperaturen sjunker nedåt noll grader, truman ger ju inte mer värme än en kupevärmare.
Kan du inte ladda via elstolpe då och då ,krävs elverk om du ska vara ute längre tid.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare


Konklusionen blir alltså att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Pålle
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
IMG_20181230_160842.jpg IMG_20181230_160852.jpg Känner att jag kanske har ett tips
Har nu vår tredje husbil halvintrigerad
Konstaterar att den typen av husbil inte har elpstron som räcker till
Kan också konstatera att värmekomforten i förardelen är undermålig
Har köpt en elfläkt ( har mycket låg ljudefekt) hos hsvensson som jag kompliterar elvärme med
Ställer den i framändan
Kör med 800w
Steg 1 på fläkten
Med hjälp av fläkten klarar vi flera minusgrader
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Hej alla intresserade av värme i husbil!!
Mina erfarenheter av värme i vår husbil då det är cirka noll grader och därunder är, med Truma, att man behöver både el och gas samtidigt. För min Rapido, som inte är vinterbonad, räcker det med "en pinne", dvs 900 W, kombinerat med gas. Blir fort jättevarmt.

Jag vill dock skarpt varna för att använda allt för billiga värmefläktar (inte element). De flesta billiga värmefläktar har enbart plastdelar som snurrar runt själva fläktdelarna och ligger och skaver "plast mot plast" hela tiden när värmefläkten är påslagen.

Vi hade tyvärr en sådan billig lösning som stod påslagen dygn efter dygn tills den tog eld. Ren tur att vi upptäckte det i tid. Svart sot precis överallt!!
Därefter köpte jag en fläkt med rejäla kullager av metall för rörliga fläktdelar. Den heter ECOMAT 2000 – Version CLASSIC Plus. Kostar några tusen. Den har gått konstant dygnet runt från ca slutet av oktober till och med april under minst fem år i syfte att hålla värmen i husbilen under avställningsperioden.
Detta är mina erfarenheter.
Med vänliga hälsningar.
Enokalma
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Var på skidresa med husbilen förra vintern. En vecka med -15 på dagen och ner mot -25 på natten.
Körde en kupe´värmare på 500w i förarkabinen och hängde en yllefilt i utrymmet mellan framstolarna. Sedan en kupévärmare på 1500w i bodelen. Gasolen ställde jag på 15grader så den kunde gå in och stötta om det behövdes. Vi höll runt 21 grader inne hela veckan och gasolpannan användes bara på morgonen för att tina vattenröret till köket som frös varje natt. Summa kardemumma: det räckte med 2kw för oss (2v+2b+hund).
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Var på skidresa med husbilen förra vintern. En vecka med -15 på dagen och ner mot -25 på natten.
Körde en kupe´värmare på 500w i förarkabinen och hängde en yllefilt i utrymmet mellan framstolarna. Sedan en kupévärmare på 1500w i bodelen. Gasolen ställde jag på 15grader så den kunde gå in och stötta om det behövdes. Vi höll runt 21 grader inne hela veckan och gasolpannan användes bara på morgonen för att tina vattenröret till köket som frös varje natt. Summa kardemumma: det räckte med 2kw för oss (2v+2b+hund).
Att värma med bara kupévärmare och element är ett misstag som många gör, det är ju under golv och skåp vid frostvakt, rör m.m som värmen gör nytta! Sen kan man ju ha en kupévärmare som tex. är riktad mot förardelen. Men absolut inte så bilens termostat slår ifrån Truman/Aldén värmaren.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kupévärmare + yllefilt låter som en farlig kombination, i varje fall om yllefilten skulle råka ramla ned och hamna över kupévärmaren.

Dessutom: Om det var +21 grader hela tiden, hur kunde då vattenröret frysa nattetid?

Pålle
Kupévärmaren stod på golvet framför förarstolen och filten bakom stolen så det var ingen risk för överläggning.
Vattenröret frös för att det var idiotiskt placerat (under en liten plåt vid kylskåpets nedre ventilationsöppning, där även slangen till ett värmeutblås ligger).
Det byggdes om isamband med byte till kompressorkyl i somras samt försågs då även med en kort värmekabel som extra säkerhet.
Har inte varit tillräckligt kallt än för funktionstest.
Med gratis el under en fjällvecka kör man minimalt med gas...
 
Toppen