Hejsan, det kan ju vara så att du inte får något tryck i systemet p.g.av felaktigt kylarlock eller något annat. Har för mig att det skall vara ca. det klassiska uppåt ett kilo/bars tryck på vattnet, både för att höja kokpunkten på vattnet och underlätta cirkulationen. Om du av någon anledning inte får tryck i systemet så får du inte ut ev. luftficka genom slangen för luften måste tryckas ut eftersom slangen ligger högre upp än andra delar av vattnet.
Termostaten funkar väl ok. så du får upp tempen på motorn och därmed trycket ?
Du bör se till att värmekranen till elementet verkligen är helt öppen, och spola rent systemet rejält genom att lossa någon eller några slangar från motorn och spola där... Lämpligen bl.a. en av dem som går upp till elementet, samt de stora slangarna så du kan spola rejält även genom kylaren, fylla i ny 50/50% blandning med vatten/glykol, köra motorn varm..... Ända tills övre stora kylarslangen blir så varm att det inte går att hålla i den, kolla så du har tryck i systemet, ha lilla luftningsslangen
uppåt och öppna luftningen och då skall det komma ut luft innan vattnet, när du sedan kört en sväng kan du åter öppna luftningsnippeln minst en gång till för att kolla så all luft är borta.
Ursäkta för upprepningen av förslagen

, men nu blev det steg för steg.
M. mycket v. h. JANKRO.