• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Värme cellpaket Fiat Ducato

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Har svårt att få kupevärmen att fungera i min Fiat Ducato 1990. Misstänker att det kan vara värmecellpaketet som lagt av. Finns det en enkel lösning på hur man kan kolla om det fungerar eller ej, utan att plocka loss det?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Känn på inkommande rör/slangar och på utgående.

Ha värmen på högsta läge och kupefläkten på

Om värmepaketet inte är tätt så borde utgående anslutning vara betydligt kallare än inkommande.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kolla så att du har rätt mängd med kylvätska i expansionskärlet.
Kolla så att du har rätt drift temperatur på motorn.
Det finns en luftningsnippel i motorrummet vid luftintaget till kupén.
Den går att öppna.
När motorn är har drift temperatur så kan det spruta hett vatten ur denna
så var försiktigt. Kommer det luft så har du luft i systemet och då kan du få dålig med
värme i kupén.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns ju även en kran till värmen i den här varianten, du ser den nog om du tittar snett upp under instrumentpanelen på passagerarsidan, och ev. drar i värmereglaget samtidigt. Kolla så den öppnar helt, och så öppna luftningsnippeln som tony o nette föreslår, och ja den skall finnas även om den gömt sig :p. Om du står framför bilen så stoppa in handen på vänster/passagerarsidan "bakom" värmeburken så skall du få tag i en slangstump som går att vika fram med en luftningsnippel i toppen. Det måste finnas lite tryck i systemet för att vattnet skall kunna trycka upp/ut ev luft i elementet för den punkten är högsta punkten i systemet.

M.v.h. JANKRO.

Och Herbet hann före mig :p.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag har tyvärr inte hittat någon luftnippel, vare sig i motorrummet eller i kupen trots att jag letat överallt. Får väl fortsätta att leta, men vet inte riktigt var.... :oops:
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Aha, så det ÄR luftskruven... ok. Tack för det :) Det hände inget när jag öppnade den. Kom lite rostvatten. Inget mer och värmen har inte återvänt. Så får väl försöka hitta den på insidan och se om den hjälper.
 

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2024
Starta motorn o varmkör en stund, sätt på full värme o öppna luftskruven med slangen pekade uppåt så luften kommer ut, håll på tills det kommer ordentligt med vatten ur slangen. Det kan behövas lite högre motorvarv för att få cirkulation på vattnet. Om inget kommer ut så är det nog värmereglagekranen som strular.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det kan ju vara så att du inte får något tryck i systemet p.g.av felaktigt kylarlock eller något annat. Har för mig att det skall vara ca. det klassiska uppåt ett kilo/bars tryck på vattnet, både för att höja kokpunkten på vattnet och underlätta cirkulationen. Om du av någon anledning inte får tryck i systemet så får du inte ut ev. luftficka genom slangen för luften måste tryckas ut eftersom slangen ligger högre upp än andra delar av vattnet.
Termostaten funkar väl ok. så du får upp tempen på motorn och därmed trycket ?

Du bör se till att värmekranen till elementet verkligen är helt öppen, och spola rent systemet rejält genom att lossa någon eller några slangar från motorn och spola där... Lämpligen bl.a. en av dem som går upp till elementet, samt de stora slangarna så du kan spola rejält även genom kylaren, fylla i ny 50/50% blandning med vatten/glykol, köra motorn varm..... Ända tills övre stora kylarslangen blir så varm att det inte går att hålla i den, kolla så du har tryck i systemet, ha lilla luftningsslangen uppåt och öppna luftningen och då skall det komma ut luft innan vattnet, när du sedan kört en sväng kan du åter öppna luftningsnippeln minst en gång till för att kolla så all luft är borta.

Ursäkta för upprepningen av förslagen :msn_embarrassed:, men nu blev det steg för steg.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Tusen tack Jankro. Bättre med upprepning för en som aldrig gjort detta förut, så att jag inte missar något. Fördelen är att jag lär mig och förhoppningsvis kanska kan hjälpa någon annan i framtiden. Husbilsklubben är en fantastisk hjälp och kunskapskälla. Utan den, så hade man stått sig ganska slätt. :) Återkommer med resultat.
 
Toppen