• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Välja kylarvätska

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.

Ska byta kylare och byta kylarvätska också. Gällande kylarvätskan, I instruktionsboken står det att man ska använda ''Paraflu UP'' och kanske även av märket ''Selenia'' men det är lite svårt att tyda eftersom instruktionsboken är på tyska.

När jag fyllt på tidigare så har jag helt enkelt kört på biltemas röda longlife etylenglykol.

Nu erbjöd sig mekanikern att fylla på med glykol som dom har när dem byter. Jag skrev att det ska vara etylenglykol.

Är det bara o köra på den sort dom har eller ska man hålla stenhård på Paraflu Up tycker ni? Problemet är ju att den knappt går att få tag i? Det är ju dock en OAT-glykol vilket verkar vara extra bra för motorn och möjliggör längre mellan byte.

Mvh
Jonathan Johansson
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns en poäng med detta som gäller frågan i tråden.
Dom tyngst belastade motorerna med högst krav på kylvätskan, är gjutjärnsmotorer.
Kraven på kylvätskan som ställs av dessa marin, lantbruk, lastbil och bussmotorer, är bland annat skydd mot kavitationsskador på cylinderfodren/kylkanalerna vid fodren. Jag jobbar med tunga motorer och har sett exempel på kavitationsskador som gröpt sig in till kolven!!

Det jag vill säga är att det ÄR skillnad på olika kylarvätskor/glykolsorter.
Varför ta en helt onödig risk med att använda en icke rekommenderad glykol?

Mer att läsa för den som vill veta.
Länk.
1631378436701.png
 
Toppen