• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Välja kylarvätska

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.

Ska byta kylare och byta kylarvätska också. Gällande kylarvätskan, I instruktionsboken står det att man ska använda ''Paraflu UP'' och kanske även av märket ''Selenia'' men det är lite svårt att tyda eftersom instruktionsboken är på tyska.

När jag fyllt på tidigare så har jag helt enkelt kört på biltemas röda longlife etylenglykol.

Nu erbjöd sig mekanikern att fylla på med glykol som dom har när dem byter. Jag skrev att det ska vara etylenglykol.

Är det bara o köra på den sort dom har eller ska man hålla stenhård på Paraflu Up tycker ni? Problemet är ju att den knappt går att få tag i? Det är ju dock en OAT-glykol vilket verkar vara extra bra för motorn och möjliggör längre mellan byte.

Mvh
Jonathan Johansson
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.092
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, årsmodell 2008.

Ska byta kylare och byta kylarvätska också. Gällande kylarvätskan, I instruktionsboken står det att man ska använda ''Paraflu UP'' och kanske även av märket ''Selenia'' men det är lite svårt att tyda eftersom instruktionsboken är på tyska.

När jag fyllt på tidigare så har jag helt enkelt kört på biltemas röda longlife etylenglykol.

Nu erbjöd sig mekanikern att fylla på med glykol som dom har när dem byter. Jag skrev att det ska vara etylenglykol.

Är det bara o köra på den sort dom har eller ska man hålla stenhård på Paraflu Up tycker ni? Problemet är ju att den knappt går att få tag i? Det är ju dock en OAT-glykol vilket verkar vara extra bra för motorn och möjliggör längre mellan byte.

Mvh
Jonathan Johansson
Paraflu Selenia är FIATs standardmärke,går bra att använda andra.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Paraflu Selenia är FIATs standardmärke,går bra att använda andra.
Jorå, använde annan motorolja också så länge specifikationerna stämmer där.

Men hur är det med glykol. Jag hittar inga specifika specifikationskrav i den (tyska) instruktionsboken jag skummat igenom... Är det bara etylenglykol som behövs då eller bör man följa särskilda specifikationer som man måste med olja, t.ex ACEA B4.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.092
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jorå, använde annan motorolja också så länge specifikationerna stämmer där.

Men hur är det med glykol. Jag hittar inga specifika specifikationskrav i den (tyska) instruktionsboken jag skummat igenom... Är det bara etylenglykol som behövs då eller bör man följa särskilda specifikationer som man måste med olja, t.ex ACEA B4.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Du ska ha en röd glykol typ G12++ eller G13 båda är av typen longlife. Köp konsentrat och blanda 50/50 med destelerat vatten.
G13 är den som Alde använder i sitt värmesystem.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Du ska ha en röd glykol typ G12++ eller G13 båda är av typen longlife. Köp konsentrat och blanda 50/50 med destelerat vatten.
G13 är den som Alde använder i sitt värmesystem.
Här hittar jag en färdigblandad på mekonomen. MPM Glykol Longlife G12+

Den är röd, men färgen spelar ju ingen roll bara myt har man konstaterat. Den är färdigblandad.

Det som är positivt med detta är att det är en longlife-vätska och OAT kylarvätska så jag inte behöver byta lika ofta... Jag läste även på detta forum Anti-freeze for Ducato 2.2 Multijet | Motorhome Matters | Motorhomes Forum att han läste i instruktionsmanualen att specifikationen ASTM D3306 och CUNA NC 956-16 ska uppfyllas. Hos kylarvätskan som säljs av mekonomen så uppfylls ialafall ASTM D3306... Men det står inte att det är en etylenglykol? Märkligt...Men det bör det väl vara?

Men, jag fick så pass bra offert på byte av kylare + glykol (1300kr) av denna mekanikern, jämförelsevis med andra, så även ifall jag köper egen glykol tänkte jag betala 1300kr. Frågan är då om det verkligen spelar någon roll/är någon vidare idé ifall jag köper denna själv från mekonomen eller kör på den mekanikern har?

Är det någon som vet hur många liter kylarvätska en Fiat Ducato generellt brukar rymma? 213kr för 5L är ju inte så mycket att lägga extra om det skulle räcka & vara bättre.

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Du ska ha en röd glykol typ G12++ eller G13 båda är av typen longlife. Köp konsentrat och blanda 50/50 med destelerat vatten.
G13 är den som Alde använder i sitt värmesystem.
11 liter enligt instruktionsbok.
Tack,

Men jag såg att den jag länkade till var Gq12+ och ite G12++. G12++ är denna Glykol Longlife G12++ 5L

Den kostar 4 kr mindre.

Men den uppfyller å andra sidan inte specifikationen ASTM D3306, som G12+ gör.

Jag tycker det börjar låta allt för struligt detta. Etylenglykol räcker väl, oavsett färg, men jag vill givetvis hellre kosta på 400kr mer nu för en långvarig kylarvätska och byta om 5000 mil istället för om 2000 mil med en annan kylarvätska.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Åk till en Fiatverkstad och betala vad det kostar att slippa bekymra sig om glykolsorter.

Mitt råd.
Tack,

Men jag har fått en bra offert på byte av kylare någon annanstans. Givetvis byter dom då kylarvätskan också.

Jag begriper inte att det ska vara så svårt att få tag i den kylarvätska som finns skriven i instruktionsboken ''Paraflu UP''... Ska man verkligen behöva beställa den från Amazon.

Och vad är skillnaden på den, och t.ex den röda longlife glykolen på biltema? När det är så svårt att navigera sig för att hitta den rätta kylarvätskan så verkar det nästan som det inte spelar någon roll vilken glykol man kör på.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Du ska ha en röd glykol typ G12++ eller G13 båda är av typen longlife. Köp konsentrat och blanda 50/50 med destelerat vatten.
G13 är den som Alde använder i sitt värmesystem.
Varför är det viktigt att det är G12++? Räcker G12+? Jag får läsa om skillnaden.

För att, denna MPM Glykol Longlife G12+, verkar vara den som är mest lik Paraflu UP. Här står det om Paraflu UP https://gzhls.at/blob/ldb/5/e/f/f/e03d18a26e6e0b800e5ecd022f071c31910e.pdf

Båda är etylenglykol/monoetylenglykol (samma sak) och båda står det ''ASTM D3306'' och Fiat 9.55523 på. Men, på Paraflu UP står det även specifikationen CUNA NC 956-16... Mekonomen har ej denna. En annan onlinebutik har dock båda två men i gul färg. Färg ska ju ej spela någon roll för att identifiera en kylarvätska, men ändå så använder sig hemsidorna av den kategoriseringen. Mycket strul och otydlighet gällande kylarvätska tycker jag.


Jag kanske kör på denna trots allt: MPM Glykol Longlife G12+

Det är en OAT-glykol, Etylenglykol, uppfyller ASTM D3306 samt Fiat 9.55523. Det enda den inte uppfyller är CUNA NC 956-16. Jag har hittat en som uppfyller det sistnämda också, men då inte Fiat 9.55523. Så det kanske är så nära man kommer.

Men, Biltema har ju inte ens några specifikationer utan antingen propylenglykol eller etylenglykol. Däremot skriver dom att färg inte spelar någon roll, har dom olika färger bara för att sälja mer kanske.

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det enda du egentligen behöver hålla reda på är vad du har i systemet den dag du behöver kompletteringsfylla.
Byter du glykol (och spolar systemet regelbundet) är det ingen större skillnad på de olika sorterna.
Det som skiljer är hur ofta du behöver byta och hur mycket kyla glykolen tål innan den fryser vid ett givet blandningsförhållande. Detta skiljer bara ett par grader så det är inte livsviktigt att känna till i en motoraplikation.
Skulle du däremot blanda två olika sorters glykol kan det sluta med motorhaveri då vissa sorter ger en kladdig gegga i kylsystemet....
Utöver detta är den ena extremt giftig att förtära och den andra betydligt mindre giftig.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Det enda du egentligen behöver hålla reda på är vad du har i systemet den dag du behöver kompletteringsfylla.
Byter du glykol (och spolar systemet regelbundet) är det ingen större skillnad på de olika sorterna.
Det som skiljer är hur ofta du behöver byta och hur mycket kyla glykolen tål innan den fryser vid ett givet blandningsförhållande. Detta skiljer bara ett par grader så det är inte livsviktigt att känna till i en motoraplikation.
Skulle du däremot blanda två olika sorters glykol kan det sluta med motorhaveri då vissa sorter ger en kladdig gegga i kylsystemet....
Utöver detta är den ena extremt giftig att förtära och den andra betydligt mindre giftig.
Äh,

Ja. Ifall mekanikern säger att dom kan fylla på med kylarvätska dem har så bör nog detta duga bra. Så länge den är mixad så det tål -40 om man vill köra norrut, att det är en OAT kylarvätska & skonsam mot aluminium. Det tycks vara så oklart gällande kylarvätska och mycket spekulationer och aldrig läst att någon fått problem bara för att dom inte kollat upp exakt specifikation enligt instruktionsmanual.

Jag har själv fyllt på med kylarvätska utan att vara så noggrann tidigare och ej fått problem med det. Det var mer att jag tänkte eftersom alltihop byts ut nu. Men när man suttit timtals och läst i instruktionsmanual och försökt pricka helt rätt i produktval och märker att det blir märkligt mycket komplicerat så kanske det inte spelar så stor roll trots allt. Inte ens när jag skrev till Fiat så visste dem var jag kan få tag på Paraflu's kylarvätska.

Mvh
Jonathan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Äh,

Ja. Ifall mekanikern säger att dom kan fylla på med kylarvätska dem har så bör nog detta duga bra. Så länge den är mixad så det tål -40 om man vill köra norrut, att det är en OAT kylarvätska & skonsam mot aluminium. Det tycks vara så oklart gällande kylarvätska och mycket spekulationer och aldrig läst att någon fått problem bara för att dom inte kollat upp exakt specifikation enligt instruktionsmanual.

Jag har själv fyllt på med kylarvätska utan att vara så noggrann tidigare och ej fått problem med det. Det var mer att jag tänkte eftersom alltihop byts ut nu. Men när man suttit timtals och läst i instruktionsmanual och försökt pricka helt rätt i produktval och märker att det blir märkligt mycket komplicerat så kanske det inte spelar så stor roll trots allt. Inte ens när jag skrev till Fiat så visste dem var jag kan få tag på Paraflu's kylarvätska.

Mvh
Jonathan
Skonsam mot aluminium är nog alla kylarvätstkor idag.
När såg du en motor helt i gjutjärn sist??
 
Toppen