• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägverket skyltar om

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Hej.

Jag kan inte förstå varför man inte kan skicka kartuppdateringar direkt från satelit till GPS?

Vårt språkrör är försäljarna och genom att påverka dem så kan förhoppningsvis GPS:erna utvecklas till att bli enkla och användarvänliga...

/Knausen
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Navigatorer i all ära, varför kan inte varje vägskylt sända sitt budskap till mottagare i bilen så man (om man vill) på en display vid hastighetsmätaren kan bli upplyst om hastighet, stopplikt, parkeringsregler m m .
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Håll utkik efter såna här bilar. De är från Tele Atlas och far land & rike runt för att uppdatera sina kartor. De flesta GPS tillverkare köper sin kart-data från Tele Atlas. Så har ni nyligen sett en sån i era faggor så kommer det nog snart en uppgradering. Gå gärna in på deras hemsida. Där kan man hämta ner/köpa senaste uppdateringarna för de flesta GPS-märken:

Tele Atlas Shop - Online Shop - Tele Atlas

Anders :):):):):):):)
 

Bilagor

  • atlas.jpg
    atlas.jpg
    3,3 KB · Visningar: 218
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Inte för att det har med det hela att göra men jag undrar hur Väg Verket och regeringen tänker egentligen. Varför röra i det hela över huvud taget? Man strävar efter en noll-vision och lägre emmisioner. Högre hastighet ger bevisligen högre utsläpp och större risk för olyckor. Jag har absolut ingen som helst förståelse för det här då det bara kommer att bidra till att fölk kommer att köra 130-140 på dom vägar som tidigare var 110 på. Vad slutresultatet blir i miljövinning förstår nog alla. Vad som händer vid en situation förstår nog alla också.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vägverket skyltar om

.............om det var en 70 eller 90 skylt som jag såg senast......

Jag har som privatperson varit i kontakt med Vägverket och fått ett "halvt" löfte om att man kommer att förse fartkamrorna med samma hastighetsskyltar som gäller för sträckan.

Som det nu är, så är det många som på 90-väg tvärbromsar vid fartkameran för att man tror sig missat en 50- eller 70 skylt. Vad detta innebär för risk och skapande av incidenter, inser man på Vägverket.
 
Toppen