• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägverket skyltar om

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Vad händer med våra navigatorer nu när vägverket skyltar om........? En uppdatering förstår jag är möjlig men, hur lång tid tar det för karttillverkarna att få in all, och korrekt, information om vilka hastigheter som gäller för viss sträcka.
Min Tomtom varnar om jag skulle köra för fort. Resultatet av omskyltningen torde väl innebära att fartvarningsinställningen numera inte går att lita på??? Risk för böter om jag till ex kör 90 och efter omskyltning gäller 80.
Någon som kan tänkas ha ett svar på hur lång tid det kan ta innan karttillverkarna har rätt information igen?

MVH
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vägverket skyltar om

Hej, jag har haft samma funderingar en längre tid och förra veckan frågade jag en försäljare på en stor firma om de nya hastighetsbegränsningarna kontra alla GPS'er och olika fabrikat eftersom de forfarande säljer med samma entusiasm utan att upplysa om detta problem. Det intelligenta svaret jag fick på den frågan var.... "Det var en bra fråga det borde man nog ta reda på." Vidare samtal med honom verkade som bortkastad tid men det gjorde mig bara ännu mer nyfiken. Visste han att det kommer att bli problem, eller kan man vara så ovetande och dum trots sitt yrke ?

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägverket skyltar om

Myndighetsförtryck?

Vad är detta, hur ska vi nu kunna navigera
när vi oss ut i fosterlandet vill transportera
vad menar Vägverket att vi ska göra
det här blir nog en väldig röra

Nog ska man väl kunna lita på att GPS:en
varnar oss i god tid så att inte stressen
blir för stor i våra arma kroppar
och snuten oss kanske stoppar

Menar man att vi skyltarna ska observera
nä, nu måste vi oss verkligen reservera
det är ju ett påhopp från våran överhet
som kan ställa till med mycken förtret

Vad vore husbilslivet utan elektroniken
platt intet, för många är ju den tekniken
det som skiljer oss från djuren
nu riskerar vi att hamna uti buren

Ack, ett sånt elände
förtryck utan ände
GPS:en kommen till korta
friheten är borta
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägverket skyltar om

Navigare necesse est

Ack, min kära elektroniska navigator
hur skulle vi klara oss bland alla gator
om inte du oss troget ville leda
i trafiken fixar du ordning och reda

Jag minns den tiden, jag minns den som igår
friheten och friden, på sätt och vis evig vår
nu är det andra bullar när vi framåt genom livet bullrar
GPS:en, dvd:n, mobilen och MP3:n i våra öron ständigt mullrar
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Hmm jag har fattat det som att det handlar om att det på vissa 70 vägar ska upp till 80 vissa 50 till 60 etc. inte att det skulle sänkas men jag har förmodligen missat något vesentligt som vanligt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägverket skyltar om

Navigare necesse est 2

Hoppsan, där var visst något som försvann
under våran köl minsann
trots att jag skötte min navigation
per GPS och radar i total perfektion

Vad var det för människa, ett urtidsdjur i liten båt
som hade lagt sig i vägen på våran stråt
han borde haft någon sorts reflektor
som gav utslag i våran sektor
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vägverket skyltar om

Enligt nyhets media, (ej verifierat) skall hastigheten sänkas på ~40 av de totalt ~700Km väg som skyltas om... Alltså höjas på ~640Km.

I övrigt samtycker jag med Pär i hans inlägg...

Tjohopp!
//MS
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: Vägverket skyltar om

Någon som kan tänkas ha ett svar på hur lång tid det kan ta innan karttillverkarna har rätt information igen?

Detta var min fråga.
#3
Ansvaret för hastigheten har jag givetvis själv, men.... är inte GPS:n ett hjälpmedel?

MVH
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vägverket skyltar om

NIESMANNEN, ett tips... Mail tillverkaren av den GPS som du använder.
Vem vet, du kanske blir pionjär med ett av de kommande svaren här... *S*

Misstänker att det skiljer sig lika mycket i tid av uppdatera kart info för våra GPS'er som det finns tillverkare...
TomTom brukar uppdatera kart nätet typ 2gr/år, tror inte att Sveriges omläggning utav hastigeterna gör någon skillnad...
Fast tro skall man tydligen göra i kyrkan??? *blink*

//MS
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Svar på NLundbergs fråga om hastigheter sänks. Svaret är ja, jag åkte förbi Arninge idag och den tidigare 110 vägen är numera 100 skyltad.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Svar på NLundbergs fråga om hastigheter sänks. Svaret är ja, jag åkte förbi Arninge idag och den tidigare 110 vägen är numera 100 skyltad.

Skojar du? snacka om att missa det jag åkte förbi där i morse på väg till jobbet och på vägen hem från jobbet men såg inte någon 100 skylt förutom vid arningen avfarten där det tidigare var 90. Men den höjningen gjordes för länge sedan. menar du verkligen att hela e18 nu är 100 från arningen mot norrtälje?

Måste kolla i morgon bitti!
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Vägverket skyltar om

Jag missade att kolla på morgonen på väg mot stan, men kollade på väg hem och 100 skylten sitter precis efter första arningeavfarten. Tyvärr inget skämt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vägverket skyltar om

Jag håller med er till viss del , men man skall väl se GPS:en som ett hjälpmedel inte som en sanning.
Vi har ju ändå det yttersta ansvaret för hur vi framför våra fordon;)

// Pär

Det är väl helt klart att föraren har ansvaret för fordonet och hastigheten. Eftersom husbilar knappast inbjuder till några högre hastigheter så handlar det naturligtvis inte om att klara sig undan böter utan att få rätt information från prylen som man nyligen kanske har betalat runt 4000:- för, den skall ju vara ett hjälpmedel. Man skulle väl knappast tycka att det vore ok. om man köper en ny klocka och när man tittar på den så vet man inte om den visar rätt tid vid just det tillfället. Dessutom använder ju GPS'en hastigheterna för att välja väg och att räkna fram tider m.m.
Jag tycker i alla fall att det är lite skamligt att de säljer GPS'er och inte kan upplysa om de "duger" fullt ut om ett par månader.

Det tycker jag. M.v.h. JANKRO.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vägverket skyltar om

Men Jankro...
Mig veterligen visar GPS'en en mer korrekt hastighet en biltillverkarens hastighetsmätare, även i en husbil för 2.600.000! ;)
Att sedan karttillverkarna (av förståeliga själ) "endast" uppdaterar kartorna ~2gånger /år med resp. gällande hastighet är väl en annan sak???

Tjohopp!
//MS
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vägverket skyltar om

Javisst, det är klart att hastigheten man kör visas ju rätt. men det jag menar är att jag tycker det är bra när gällande hastighet för vägsträckan som också kan visas som en skylt på skärmen stämmer med verkligheten. Kanske är det bara jag som är ouppmärksam, men ibland, mest på mindre vägar kan jag fundera på ibland om det var en 70 eller 90 skylt som jag såg senast :confused: och då är det ju bra om man törs rådfråga GPS'en.
Allt löser sig säkert, men jag gillar inte när man får undvikande svar från försäljare som bara verkar att vilja sälja och tycker det är besvärligt om man frågar om sådana uppdateringar.

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vägverket skyltar om

Vad skall man tro på
våran lott är klar
dimmornas ridå
vi alla har
framför oss alltid
finns ett spektrum
av all sorts id
giv oss andrum
vad vi behöva
är frist från knog
måsta man pröva
kemistens drog
för att få frid i själen
tina kan vi tjälen
med medikamenter
kan dock ge predikamenter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vägverket skyltar om

Navigare necesse est
..................

Ja du Jappe, trots att jag surnar till när Gps'en inte ger all information som den har utlovat vid köpet så håller jag med dig. Jag har en jättegammal nött kartbok som snart ramlar sönder fullständigt. I den finns anteckningar om vägar, fikaställen och ställplatser, långt innan namnet ställplats var ett svenskt ord och bara kallades övernattningsställe. Om den försvann eller blev stulen (vilket är föga troligt) så skulle jag bli både upprörd och sorgsen. Om däremot GPS'en skulle ge upp och lämna ifrån sig den berömda rökpuffen som finns inbyggd i all elektronik (som du säkert vet gäller det bara att locka fram den med en rejäl kortslutning eller liknande.....puffen alltså) så skulle jag nog bara svära till och leta fram en ny på marknaden.
Var det bättre förr :confused: ???????????
Skall försöka drömma om det för att se om jag har svaret när jag vaknar.

God natt önskar JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen