Hej! Där har du fel när vi blev vägda för ett antal år sedan vägdes hela husbilen på en gång med fyra vågar.
Hälsningar Sanddammaren
Fel ? Diskuterades det inte fasta vågstationer eller? En undran bara . . . hur många gånger har du blivit vägd? Där jag körde mest där fanns inga fasta vågstationer utan där kom "bussen" och vinkade in en på någon parkeringsficka sedan plockades vågarna fram ingen liten procedur isynnerhet dom gamla trävågarna (som det gick att bromsa sönder med ett visst trick. då var man inte speciellt populär) sedan kom alu-vågarna som var mycket säkrare och exaktare, sedan mätte dom lutningen där man blev vägd så fick man lite avdrag om p-fickan inte var rätt i våg sedan blev det lite avdrag för felmarginal på varje våg, körde upp på 6 vågar samtidigt ibland 8 beroende på hur många axlar det var på släpet.
Körde en hel del på Norge där fanns det fasta vågstationer på strategiska platser där blev man aldrig vägd med "lösvågar" , blev man stoppad utanför vågområde och dom misstänkte att man var överlastad då blev man "lotsad" till närmsta fasta våg.
Priset var 1krona kilot dom första 2 tonnen om jag inte minns fel sedan dubblades pengen efter det, detta var före 20-talet.
En reflektion . . . Ni som tycker att ni kör väldigt tunga H-bilar kanske 5 ton eller tom 7-8 tonsbilar. Bara framaxeln lastad väger ca 8 ton på en lastbil
sedan kommer det en massa axelkombinationer som väger allt mellan 16 till 24 ton som på en svenskt normalfordon tillsammans väger ca 60 ton eller mer så djävlas inte med dom bilarna ni har inte en chans att vinna den matchen tänk på det ni som blir irriterad på den tunga trafiken.
Reglerna är väl ungefär som på sjön , den som seglar för brödfödan har alltid rätt till väg, sedan finns det ju alltid "rötägg" överallt.
Nu kom jag ju ifrån ämnet men som ofta besökare av lite olika vågar så är det svårt att inte få kommentera lite.
Skrivit av en fd notorisk överlaståkare
