Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94
Hej igen. Det har ju skrivits lite frågor och annat angående växellådor och problem under sommar och höst i den här tråden, vilket är roligt för då har ju renoveringen varit till viss hjälp även för andra.
Jag lovade ju att återkomma med något i stil med en slutrapport när jag fick använda den ett tag och "några" mil.
Det blev runt 850 mil i sommar och i höst så nu får man nog räkna med att slutresultatet av renoveringen har visat sig och kan rapporteras
:.
Som jag skrev efter de första milen (inlägg 87) så blir säkert inte de här lådorna helt tysta, och delvis beror det säkert delvis på sämre ljudisolering än i en framjulsdriven personbil som är fullproppad med ljudisolering mellan motor/växellåda och kupén.
Men ändå är det inga problem alls numera. Jag startade bilen nu vid nyår för en rejäl varmkörning och kontroll så allt funkar m.m.
Till att börja med så gick det utmärkt vid 10 minusgrader att växla sig genom alla växlar innan start. Knappt inget motstånd eller trixande som det tidigare behövdes vid så kall väderlek och oanvänd låda.
Efter start med nedtryckt koppling och var det åter rätt intressant att släppa upp kopplingen så lådans innehåll började snurra runt efter över två månaders stillestånd i kyla.
Det enda som hördes var ett svagt jämnt vinande som inte alls har något obehagligt ljud inbyggt i ljudet. Inget extraljud, fladder, malande eller extrahögt ljud som tidigare förekom vid vinterstarter (och sommarstarter).
Några nedtryckningar av kopplingen med uppsläpp, fortfarande helt ok. och t.o.m. förvånande tyst och distinkt
.
Under de 850 milen under sommaren så har man väl varit lite spänd och lyssnat extra noga för det mesta.
Men allt har funkat bra hela tiden faktiskt. lätt att växla som sagt, inget strul och absolut inget (O)ljud från slutväxeln. Det lätt vinande lite tjutande ljudet som började komma mer och mer de sista åren är helt borta, och berodde med säkerhet på lagret som hade ätit sig in i godset på krondrevet, så krondrevet var aningen glappt och därmed gick inte kuggen rent mot pinjongdrevets kuggar.
Det hörs ju naturligtvis att det sitter en växellåda och snurrar under fötterna men om man skall prata om ljud utöver de vanliga så kan man fortfarande höra ett lätt vinande både på 3'an och 4'ans växel. Det lite underliga är att ljudet hörs bara mellan 40 och 60 km/tim. oberoende om man kör på trean eller fyran, vid 60 så försvinner ljudet helt. Det låter inte mycket när det hörs, och jag har sorterat bort som normalt och inget att bry sig om, för just 3'an 4'an har en tendens att alltid låta en del och låta väldigt mycket i de lådor som inte mår bra alls.
Till sist 5'ans växel med de nya delarna och den eftermonterade stoppskruven för att gaffeln skall hålla exakt läge när 5'an är ilagd.
Det funkar helt enkelt skitbra
, Växelspaken hade ju börjat att vibrera och det berodde säker på att de slitna bommarna i ingreppsringen gjorde så att den fladdrade när den snurrade och växelgaffeln fortplantade fladdret ända upp till spaken som dessutom hade den glappa O-ringen uppe vid styrningen där spaken sitter fast.
Nu är spaken helt tyst och fast, och när man tar i den så känner man att den inte har någon metallisk kontakt med dreven nere i lådan.
En lång inledning
men bra funktion och fortfarande helt ok. efter 850 mil borde tyda på att jag kan sluta bekymmra mig för lådan de nästkommande 20.000 milen eller mer, om jag kommer att köra den så långt själv.
Ha ett bra kommande husbilsår/sommar, som om några månader snart är här för oss som ställer av och går i ide.
M.v.h. JANKRO.