• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utökning av Windowsskrivbordet

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min gamla dator har varit med sedan 2005 och har arbetat ganska väl hela tiden men tröttnat rejält på sistone så jag plockade fram min gamla "reservdator" som fungerar mycket bättre i alla avseenden utom ett, nämligen utökning av Windowsskrivbordet. Jag har haft en sekundär bildskärm under många år och vant mig vid den och fördelarna med ett sådant arrangemang!

Primärskärmen är på 1280 x 800 dpi och sekundärskärmen på 1440 x 900 dpi. Jag hade även problem med den gamla datorn när det gällde dessa inställningar men till slut lyckades jag. Med den "nya" datorn verkar det fullständigt omöjligt att få till det!

Kontrollpanelen, bildskärm och inställningar! Där kan man flytta runt bildskärmsikoner och det är just detta inställningsförfarande som jag inte klarar!

Vad gör jag för fel? Någon här som kan hjälpa mig med detta, månne?

Hjälp! Utan sekundärskärm är det mycket svårare att leva!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Utökning av Windowsskrivbordet

Vad är det för Windows version??

I XP går det, men kan vara svårt (särskilt om man vill koppla in den sekundära ibland).
På Vista blev det bättre och i Windows 7 fungerar det riktigt bra.

//Stefan

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Kanske att drivrutinen för skärmkortet behöver uppdateras för att få till funktionaliteten?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Versionen är XP och sekundärskärmen ska alltid vara inkopplad.

Drivrutinen för skärmkortet låter intressant! Kan man hämta en sådan på nätet? Datorn är en gammal Acer 3003WLC och sekundärskärmen Acer AL1916W.

Jappe

F

F.d. 4220

Guest

Jadå, du kan hämta ny drivrutin till grafikkortet.
Då du har en laptop, är det dock inte säkert att det hjälper...
Jag kollade lite på Acers sida och det närmaste din dator jag hittade var Aspire 3000 och Grafikdrivarna har du här.
De är från 2008, så det kanske inte hjälper jättemycket. Vill du kolla efter andra drivare kan du söka själv här.

Men i första inlägget skriver du att du inte kan flytta runt bildskärmsikoner.
Jag tolkar det som att du hittat formuläret, men inte kan flytta runt dem.
Vet du om grafikkortet i klarar att driva två skärmar? Det är inte alls säkert...
Kan du flytta bilden mellan skärmarna (brukar vara fn + F4)? Något av dessa lägen brukar innebära att bild visas på båda. Då kanske det fungerar att ange sekundär skärm.

När du kopplat in skärm två, har jag för mig att man måste "enabla" den - göra den tillgänglig i det display-formulär du nämnt. Nu har jag ingen XP kvar, men jag tror att du antingen markerar skärmen (gråad) och anger att du vill ha den nedanför. Eller så är det högerklick på den för att få det alternativet.

//Stefan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Visst kan jag flytta runt bildskärmsikonerna Stact, men när jag försöker få till det så ändrar sig upplösningen även på primärskärmen! 1440 x 900 dpi tycks vara ett väldigt ovanligt format!

Giv mig styrka!

Jappe

F

F.d. 4220

Guest

Visst kan jag flytta runt bildskärmsikonerna Stact, men när jag försöker få till det så ändrar sig upplösningen även på primärskärmen! 1440 x 900 dpi tycks vara ett väldigt ovanligt format!

Giv mig styrka!

Jappe
Tyvärr, jag kan inte ge dig styrka i detta fallet. ;)

1440x900 är inte ett ovanligt format, men har varit det. Det kan beror på vad grafikkortet vilken upplösning du kan få. Får du till dubbla skärmar om du nöjer dig med en annan upplösning? Dvs att du kan se olika fönster på de två skärmarna, eller är det samma bild på båda?

Jag misstänker helt enkelt att grafikkortet i datorn inte stödjer två skärmar. Detta baserar jag på att du får samma upplösning på båda skärmarna och på att du faktiskt får 1440x900 överhuvudtaget.

Men om du får det att fungera med annan upplösning, så ligger du helt enkelt utanför vad det kortet klarar. Då får du nöja dig med de upplösningar som fungerar...

Själv kör jag också två olika upplösningar här hemma, 1920x1080 samt 1440x900... (jag håller med om att det är bra med dubbla skärmar)

//Stefan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag hittade en annan skärm i källaren, 1280 x 1024 och den fungerar bra. Enda nackdelen är att texten blir en aning "tjockare" på primärskärmen men för övrigt stämmer storleken på bredden så det här kan jag kanske vänja mig vid.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Under över alla under! Jag gick in på en sorts verktygshanterare och joxade lite med drivrutinerna och då plötsligt blev allt som det ska vara! Be mig inte förklara vad jag gjorde men nu fungerar det glimrande. Den stora skärmen som jag hade tidigare vågar jag mig inte på att joxa med! Det får duga med den här som är något mindre. Huvudsaken är att jag har två fungerande skärmar! :)

Tack för hjälpen! :)

Jappe

Toppen