• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Utöka med 100 amp Lifepo4

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag har en Liaka Kreos 7012, årsmod 2013.
Nuvarande batterisetup: 120 Amp lifepo4 batteri med Victron blåtands schunt, smart sense blåtand för övervakning av batteritemp och spänning, solcell 120 Watt, Victron regularor med blåtand, DC/DC 30 amp victron blåtand samt standard 15 amp laddare.

Planerad setup: Utökning av bodelsbatteri med ett st 100 amp lifepo4, summa 220 amp totalt.

Fråga: Kommer det att funka eller behöver jag göra någon extra kompletering?:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kopplar man som översta bilden visar, och batterierna har olika kapacitet då kommer väl Bms'en att stänga hela systemet så fort ett batteri har tömts...

Har man typ 200 + 100 A så stängd ju först 100A batteriet.... Sen får man ju inte ut resterande 100 A från 200A batteriet...

Eller tänker jag helt fel :rolleyes:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kopplar man som översta bilden visar, och batterierna har olika kapacitet då kommer väl Bms'en att stänga hela systemet så fort ett batteri har tömts...

Har man typ 200 + 100 A så stängd ju först 100A batteriet.... Sen får man ju inte ut resterande 100 A från 200A batteriet...

Eller tänker jag helt fel :rolleyes:
Varje batteri har en egen BMS. Däremot så kommer ju effektuttaget minska om den ena har 100A och den andra 200 A så när 100 stänger av sä kan du "bara" belasta med 200A
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kopplar man som översta bilden visar, och batterierna har olika kapacitet då kommer väl Bms'en att stänga hela systemet så fort ett batteri har tömts...

Har man typ 200 + 100 A så stängd ju först 100A batteriet.... Sen får man ju inte ut resterande 100 A från 200A batteriet...

Eller tänker jag helt fel :rolleyes:

Jag förstår hur du tänker Peter, och du har rätt teoretiskt.
Jag tänker att när SoC sjunker ner lågt (typ 10%) på ett LFP, så med den låga spänningen det då har så kommer det att laddas rejält från det med högre SoC, och det bms'et kommer inte att bryta, men till slut kommer ett att stänga ner och bryta kretsen när spänningen är låg i alla batterier, men då har man nog fått ur den mesta energin i packet.

Själv har jag bara ett LFP i husbilen, men jag har ändå rejäla busbars för alla anslutningar på +/-.
Så busbars/kopplingsplintar är självklart den bästa lösningen, har dock aldrig sett det från fabrik i någon husbil utrustad med flera batterier.

Här har du en seglare som försöker förklara LFP parallellkopplade

 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Varje batteri har en egen BMS. Däremot så kommer ju effektuttaget minska om den ena har 100A och den andra 200 A så när 100 stänger av sä kan du "bara" belasta med 200A
Jo... Men minus går ju igenom Bms'en, så när ett batteri är tomt, då stänger ju Bms'en av batteriet... Och samtidigt bryter cirkeln...
Om man inte har kopplat systemet utanför Bms'en... Vilket inte är så smart ju...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag förstår hur du tänker Peter, och du har rätt teoretiskt.
Jag tänker att när SoC sjunker ner lågt (typ 10%) på ett LFP, så med den låga spänningen det då har så kommer det att laddas rejält från det med högre SoC, och det bms'et kommer inte att bryta, men till slut kommer ett att stänga ner och bryta kretsen när spänningen är låg i alla batterier, men då har man nog fått ur den mesta energin i packet.

Själv har jag bara ett LFP i husbilen, men jag har ändå rejäla busbars för alla anslutningar på +/-.
Så busbars/kopplingsplintar är självklart den bästa lösningen, har dock aldrig sett det från fabrik i någon husbil utrustad med flera batterier.
Jo.. Peter.... men om man fortsätter att tomma "systemet" då får inte det toma batteriet någon el från de övriga.. Och då stänger ju Bms'en av

Jag har suttit och funderat på att korskoppla mina 200+150 A...
Men är rädd för att det som första batteriet som kommer under en parametrar inställning, då stänger dennas bms ju av minusen.... Och då är jag rädd för att jag plötsligt blir strömlös :eek:

Får nog göra en ritning för att se vad som händer...

Korskoppling fungerar perfekt om alla batterier har samma kapacitet.. Men mistänter att med olika kapacitet så blir det kanske inte så bra.... Måste testa och se vad som händer :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo.. Peter.... men om man fortsätter att tomma "systemet" då får inte det toma batteriet någon el från de övriga.. Och då stänger ju Bms'en av

Jag har suttit och funderat på att korskoppla mina 200+150 A...
Men är rädd för att det som första batteriet som kommer under en parametrar inställning, då stänger dennas bms ju av minusen.... Och då är jag rädd för att jag plötsligt blir strömlös :eek:

Får nog göra en ritning för att se vad som händer...

Korskoppling fungerar perfekt om alla batterier har samma kapacitet.. Men mistänter att med olika kapacitet så blir det kanske inte så bra.... Måste testa och se vad som händer :twitcy:
Så länge det finns en skillnad i spänning (V) mellan batterierna kommer elektroner att flyta mellan dem, ifall bms'en är öppna för det.
Men dina batterier är väl kopplade mot busbars/gemensam plint(?) och då spelar det ingen roll.
Kolla på filmklippet jag la in i mitt förra inlägg.
 
Toppen