• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Utöka med 100 amp Lifepo4

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag har en Liaka Kreos 7012, årsmod 2013.
Nuvarande batterisetup: 120 Amp lifepo4 batteri med Victron blåtands schunt, smart sense blåtand för övervakning av batteritemp och spänning, solcell 120 Watt, Victron regularor med blåtand, DC/DC 30 amp victron blåtand samt standard 15 amp laddare.

Planerad setup: Utökning av bodelsbatteri med ett st 100 amp lifepo4, summa 220 amp totalt.

Fråga: Kommer det att funka eller behöver jag göra någon extra kompletering?:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mig känns det fel att sammankoppla 2st batterier med olika Ah
Vad tänker du på då?

Enda kruxet är att det kan vara svårt att få dem i samma SoC samtidigt. Men det har ingen betydelse, de Ah man fått in i dem har man att tillgå, oavsett vilket batteri de hamnat i.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är en hel del av de som monterar ett LFP-batteri på 100Ah som kommer på att det inte klarar att driva en större inverter, de kompletterar oftast då med ett till på 100Ah.
Men även dessa installationer ger "problemet" med att få samma SoC eftersom spänningen är nästan oförändrad mellan 20-80% SoC, så då sker det nästan inga strömmar mellan batterierna.
Olika karaktär/egenskaper på bms'en skulle kunna ställa till det ifall ett batteri blir tomt, det kan ibland krävas en högre spänning för att vakna igen och ta emot laddning än det andra batteriet levererar, men då är de nog inte byggda för att klara att vara parallellkopplat.

Har man däremot ett blybatteri parallellkopplat med ett LFP så kan det bli större strömmar mot blybatterier vid hög belastning, då blybatterier sjunker snabbt i spänning vid lite större belastning, samt att ett LFP kommer alltid att "underhållsladda" ett parallellkopplat blybatteri.
Detta märks tydligt i husbilar med smartgenerator, där man kan se "minusladdning", alltså startbatteriet tar ström från ett bobatteri av LFP-typ istället för att få laddning från generatorn. Detta löses oftast med en dc/dc-laddare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det kommer att funka bra,
tänk bara på att diagonalansluta dem.
Alltså + från det ena batteriet samt - från det andra batteriet, så belastas batterierna jämnare.
Nja.... Så tror jag inte du skall koppla litium batterier....
För att ha två litium batterier sammankopplad (parallell vid 12v) så måste båda batterier ha en egen BMS.
Har de ingen egen BMS... Så avråder jag sammankoppling av litihum batterier....
Jag har själv 2 st ett på 150 och ett på 200A....båda har egen BMS, sen behöver batterierna inte vara ballancerad, utan man kan parallell koppla ett tomt med ett fullt litium batteri bara de har en egen BMS... Lycka till..
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Nja.... Så tror jag inte du skall koppla litium batterier....
För att ha två litium batterier sammankopplad (parallell vid 12v) så måste båda batterier ha en egen BMS.
Har de ingen egen BMS... Så avråder jag sammankoppling av litihum batterier....
Jag har själv 2 st ett på 150 och ett på 200A....båda har egen BMS, sen behöver batterierna inte vara ballancerad, utan man kan parallell koppla ett tomt med ett fullt litium batteri bara de har en egen BMS... Lycka till..
Hej Muskatten.
Mina batterier har separata BMS:ar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För mig känns det fel att sammankoppla 2st batterier med olika Ah
Okey..... Då skall du inte gå emot dina känslor.... Men för oss andra går det bra att parallelkoppla flera litium batterier... Även om de har olika Ah och Soc.....
Off grid garage har en Youtube video där han kopplar ett med 80% ett 60% ett 40% ett 20% SoC parallellt... Och alla har olika Ah och har egen BMS, batterierna är alla av olika märken... Kolla filmen så kanske dina känslor ändrar sig...
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Okey..... Då skall du inte gå emot dina känslor.... Men för oss andra går det bra att parallelkoppla flera litium batterier... Även om de har olika Ah och Soc.....
Off grid garage har en Youtube video där han kopplar ett med 80% ett 60% ett 40% ett 20% SoC parallellt... Och alla har olika Ah och har egen BMS, batterierna är alla av olika märken... Kolla filmen så kanske dina känslor ändrar sig...
Länk finns det?
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det kanske inte är helt jämförbara med våra förhållande. Han använder 51v batterier och batterier med celler och BMS som han har testat och känner väl.

Jag är själv i en liknande situation. Jag har två litiumbatterier. 100 och 120 ah. Från samma leverantör men med olika BMS. Det större batteriet kanske har en dålig cell och den har nu en självurladdning på 1Ah/dygn. Det är inget större problem egentligen då det enkelt kan laddas då och då. Skulle mycket gärna parallellkoppla dem så jag får 200A till invertern på 2kw. Har ändå inte vågat då jag är osäker på om jag kan förstöra det mindre som fungerar perfekt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det kanske inte är helt jämförbara med våra förhållande. Han använder 51v batterier och batterier med celler och BMS som han har testat och känner väl.

Jag är själv i en liknande situation. Jag har två litiumbatterier. 100 och 120 ah. Från samma leverantör men med olika BMS. Det större batteriet kanske har en dålig cell och den har nu en självurladdning på 1Ah/dygn. Det är inget större problem egentligen då det enkelt kan laddas då och då. Skulle mycket gärna parallellkoppla dem så jag får 200A till invertern på 2kw. Har ändå inte vågat då jag är osäker på om jag kan förstöra det mindre som fungerar perfekt.
Jag förstår inte varför det inte skulle gå att jämföra med våra hb förhållande... För om det är 12.,24...... 51 volt så är ju principen detsamma...:rolleyes:
Har man sen köpt en BMS som man inte kan lära att känna.... Då tycker jag att man har köpt fel BMS.:eek:..

Har dina båda litium batterier var sin BMS då kan du parallell koppla dem utan problem.... BMS tar ju hand om både det friska och det dåliga..

Jag har själv ett friskt 200A..... Sen köpte jag ett 420A som visade sig vara helt kass... Ger bara 170-180A /cell... Kopplade det parallellt med 200A och köpte en daly BMS.... Idag har de jobbat tillsammans i över 1½ år och redan gjort nästan 150 cykel.... Och fungerar fortfarande bra tillsammans...

Angående det dåliga batteriet så fick jag alla pengar tillbaks.... Samt fick behålla batteriet.. :spinny:
;)
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag förstår inte varför det inte skulle gå att jämföra med våra hb förhållande... För om det är 12.,24...... 51 volt så
är ju principen detsamma...:rolleyes:
Kanske det men väldigt få har ett sådan batteri-pack i sin husbil. Jag hade uppskattat om han gjort en likadan test med flera olika 12v batterier. Om du har något sådant test så får du gärna dela det. Jag har inte hittat det.
Har man sen köpt en BMS som man inte kan lära att känna.... Då tycker jag att man har köpt fel BMS.:eek:..
Så det tycker du? Jag har inte köpt BMS. Jag har köpt batteriet och vad det har varit för BMS har jag inte haft kännedom om. Har nu två batterier från samma varumärke med, som det visade sig, två olika BMS.
Har dina båda litium batterier var sin BMS då kan du parallell koppla dem utan problem.... BMS tar ju hand om både det friska och det dåliga..
Beror det inte på hur väl dessa BMS fungerar?
Jag har själv ett friskt 200A..... Sen köpte jag ett 420A som visade sig vara helt kass... Ger bara 170-180A /cell... Kopplade det parallellt med 200A och köpte en daly BMS.... Idag har de jobbat tillsammans i över 1½ år och redan gjort nästan 150 cykel.... Och fungerar fortfarande bra tillsammans...
Angående det dåliga batteriet så fick jag alla pengar tillbaks.... Samt fick behålla batteriet.. :spinny:
;)
Bra för dig:msn_thumbup:
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det verkar som att det finns folk som köper lifepo4 batteri utan att ens sätta sig in i vad man köper för flera tusentals kronor..:eek:......
Tyvärr så är det så. Själv insåg jag inte förens efteråt att det skiljer mycket på både celler och på BMS. Det är svårt ändå att få fram bra och korrekt information om vad som är bra och mindre bra. Att det tex förekommer mindre nogräknade företag som säljer batteri med begagnad celler är ju svårt att gardera sig mot för hur kontrollerar man det.
Här en video som testar ett cykelbatteri från en känd leverantör. Svårt att veta vem man kan lita på.

Och så finns det de som när de skall köpa en flaska vin för 100 spänn... Tar reda på så mycket de bara kan om vinet.. :swoon:
Gillar man vin så vet man nog att det i den prisklassen kan vara stor skillnad
 
Toppen