• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB-uttag, någon som har alternativ?

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

En annan fråga. Jag har köpt ett antal utanpåliggande cigguttag med en, två och tre uttag. Mer än hälften av dem klarar inte alla mina kontakter. De bottnar helt enkelt inte = ingen ström. Är det så usel kvalitet eller finns det flera standarder för såna kontakter?? Irriterande att installera en sådan och så går det inte att använda alla kontakter som borde fungerat.

Är det bara jag som har detta problem??

//Stefan
Nej du är inte ensam.
Missade mycket med min dashcam beroende på att det sitter en krage längst ner på kontakten. Den nådde alltså inte ner för att få kontakt.

Har även haft kontakt som man måste slipa ner på sidan för att den ska funka.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Själv har jag monterat denna infällda fram på HB på högra och vänstara sidan för att slippa ha kablar överallt och två där bak vid sängen så man kan mobilen över natten.

De är kopplade så det alltid är stöm på dem vilket gör att alltid fungerar även om tänningen inte är på.

Den var snygg och diskret. Var hittade du den*? Synd bara att det ver en enkel USB, men jag kan nog hitta plats även för den.


Tack för erbjudandet om bild, Bengt-Åke, men det räckte med beskedet om att det är flatstift.

//Stefan

Edit: @Runar. Hittade den hos Awimex.
 
Senast redigerad av en moderator:
V

vanhobby

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Dette var en flott løsning, Sonic! Har du koplat direkte mot bilens batteri?
Hva er på baksidan der du borrade hål?
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Det stämmer, köpte den på Awimex men jag har oxå sett den på Ebay.



Den var snygg och diskret. Var hittade du den*? Synd bara att det ver en enkel USB, men jag kan nog hitta plats även för den.


Tack för erbjudandet om bild, Bengt-Åke, men det räckte med beskedet om att det är flatstift.

//Stefan

Edit: @Runar. Hittade den hos Awimex.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Hej Stefan. Kontakta Awimex International AB dom har det du söker. Ragnar

Helt rätt. Awimex har bra grejjer. De var lite dyra tyckte jag. Och de hade inte dubbla USB som jag helst velat ha. Men å andra sidan är de väldigt trevliga att ha att göra med och den kontakt de har är så diskret som jag vill ha den så jag beställde av dem igår. Har sedan tidigare inbokat tid där för att montera solpanelen. :)

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Biltema har fått in ett alternativ i sortimentet
USB-uttag - Biltema

mvh jocke

Ett steg i rätt riktning och jag kan tänka mig att köpa en. Nackdelen är väl att jag skulle vilja ha 2.1 A på varje kontakt och inte, som jag tolkar det, totalt. Fast jag borde kunna ladda iPad om jag bara har den i. Notera: jag vet att ipad också kan laddas på 1A, men det tar lång tid.

//Stefan
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Jag funderar på att sätta in USB uttag för att ladda saker som vill ha 5V (har omvandlare från 12v)

Vad är det för omvandlare från 12V till 5V du har?

Har planer på att permanent dra fram både 12V och USB till sittplatserna och sängarna i bilen och funderar just på 5V-omvandlingen. Det borde väl vara effektivare att omvandla centralt till 5V på ett ställe? En stor istället för flera små omvandlare, tänker jag rätt?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Det var så jag tänkte när jag köpte två sådana här:
DC-DC Converter

Nackdelen med att ha en sådan här central omvandlare är att man får göra en del extra kabeldragning och montering av externa USB, som kan vara lite svåra att hitta (snygga sådana i alla fall). Men jag har satt en i taket och laddar en dashcam med den. Det finns ju dessutom mer Ampere i omvandlaren så att det räcker om jag behöver utöka antalet saker på den. Skall man ta ut många ampere från den bör den vara monterad så att den har bra luftning och plåtkontakt så värmen leds bort.

Jag köpte till slut ett sådant uttag som Runars inlägg #20 visar, det omvandlar från 12V till 5 direkt. Nackdelen är att det bara klarar 1A (och bara har singeluttag) men just där jag satte den räcker det.

Fram i bilen har jag cigg-pluggar med 2x2.1A så det täcker mina behov.

//Stefan
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Vad är viloförbrukningen för 12V-USB-pluggarna, eller för t ex Biltemas USB-uttag - Biltema ?

Alla typer av omvandlare är väl strömförbrukare även när de inte används om de har spänning på sig?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

En berättigad fråga Johnssma och en sak som jag funderar på att ta reda på, efter att ha gödslat med pluggar i gigg-uttagen har jag märkt en ökning av strömförbrukningen och jag funderar på att rada upp alla prylar och mäta vad de drar i ström.
Men om någon annan redan vet så vore det enklare! ;):)

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Største problemet med en sentral 5V forsyning er at kablene må være minst dobbelt så tykke for 5V i forhold til 12V ut til forbruks-stedet. Dette sammen med sentral i stedet for desentral varmeutvikling gir krav om mer effektiv kjøling av forsyningen. Selv holder jeg på diskrete cigg kontakter og USB-konvertere i disse, disse USB enhetene finnes opp til 3A = 15W som doble usb. Fordelen er at spenningen i USB-kontakten er lokalt regulert og ikke utsatt for spenningsfall i matekabel - spenningsfallet kompenseres i regulatoren som sitter direkt på usb-kontakten.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Jag kunde inte släppa det hela så jag åkte till biltema och köpte en elkretsprovare för att stilla min nyfikenhet (15291)

Denna testare var nog inte direkt lämplig att mäta strömstyrkan hos ett obelastat usb-uttag, det var svårt att få den att ge utslag men jag konstaterar att ett enkelt usb uttag drar mellan 0,00-0,01 A när inget är inkopplat
Biltemas dubbeluttag gav ett konstant värde på 0,01 A utan något inkopplat.
Testaren är således inte på något sätt optimal för en sån här test men man kan ju säga så här också: de drar "next to nothing" när inget är inkopplat i dem! :)

Men jag nöjde mig inte där utan jag gjorde en test trots att testutrustningen inte var optimal.

1-DSCF4126.JPG

De här grejerna hade jag att tillgå, batterispänningen var på 13,11 volt (obelastat)

Biltema dubbelt usb-uttag
0,01 A strömåtgång obelastat
0,41 A strömåtgång belastad med en iphone4 med 52% batterikapacitet

Deltaco enkelt usb-uttag (cigadapter)
0,00-0,01 A förbrukning obelastad (värdet växlar)
0,42 A förbrukning belastad med iphone4 med 53% batterikapacitet.

Grön cigadapter, enkelt usb uttag
0,00 A förbrukning obelastad (diod lyser)
Vägrar ladda min iphone= Elåtervinningen

Logic 3 enkelt usb cigadapter
0,00-0,01 A förbrukning obalastad
0,45 A förbrukning belastad med iphone4 med 55% batterikapacitet


Vivanco datoromformare, 12-20 volt
0,01 A obelastad
Ingen uppgift med inkopplad dator.

Garmin billaddare
0,04 A obelastad
0,22 A belastad med en garmin 3597 (fulladdat batteri)

Navigon billaddare
0,02 A förbrukning obelastad
0,19 A förbrukning med inkopplad Garmin 300 (fullt batteri)

Off topic
Kylbox kompressor 32 liter oinkopplad sedan i går och varm inuti.
ca 4 A direkt vid uppstart
ca 2,5 A efter 20-30 sekunder och den verkade stabilisera sig där.

Inget vetenskapligt men kanske bättre än en gissning.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: USB-uttag, någon som har alternativ?

Inom ramen för husbil forum, jag kallar det ett bra test så kan vara till nytta för många.
Tack Jocke
:)
 
Toppen