• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USB 3G-modem - extern antenn

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Var kan man köpa ett ej operatörsbundet USB 3G-modem med möjlighet till anslutning av en extern antenn. Sökt men intet hittat något.
Någon som vet???

Roadglider
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: USB 3G-modem - extern antenn

Hej! Prova med dustinhome.se Dom har bl.a Huawei E367 med uttag för extern antenn.
Mvh Bengt
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: USB 3G-modem - extern antenn

Använd en så kort antennkabel som möjligt annars kan du förlora mycket av signalstyrkan i kabeln ner till modemet. Alternativet är att lyfta upp modemet en bit över taket på en pinne och ansluta det till datorn med en USB-kabel, så har jag gjort. Då slipper du antennkabelförlusterna. Det är billigare och ger troligen samma resultat.
Willy
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: USB 3G-modem - extern antenn

Använd en så kort antennkabel som möjligt annars kan du förlora mycket av signalstyrkan i kabeln ner till modemet. Alternativet är att lyfta upp modemet en bit över taket på en pinne och ansluta det till datorn med en USB-kabel, så har jag gjort. Då slipper du antennkabelförlusterna. Det är billigare och ger troligen samma resultat.
Willy
Hej!
Rätt och riktigt. Om man behöver förlänga så skall man göra det med USB-kabeln. Den kan göras mycke lång.
//Conny
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: USB 3G-modem - extern antenn

Har för första gången börjat leka med 3G modem till min eeePC, som har ett inbyggt 3G modem.
Har köpt en Dovado 4GR- router och för en billig peng fått tag i ett upplåst Huawei E 220- modem för att lära mig lite samt köpt ett kontantkort på Telenor för en
vecka utan modem.
Blir dock lite frågande när jag provar olika konfigurationer.
Vid köksbordet får jag följande resultat genom bredbandskollen efter flera mätningar. Modemet anslutet via två USB-portar på dator resp router.
Med E 220 direkt i datorn blir resultatet mitt i dåligt.
Med E 220 till Dovadon och trådlöst till datorn blir resultatet i nedre delen av bra.
Med det inbyggda modemet blir resultatet övre delen av godkänt.
Varför blir det sämst vid datoranslutningen???

Någon kunnig som har tips?

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: USB 3G-modem - extern antenn

Hej roadglider. Kan nog bara komma med ett par förslag som kan vara värt att kolla med.
Det kom flera uppgraderingar till E-220 se till att du har den sista i dosan.
Gå in på Settings---Choose connection type och lås den på 3G only, annars har dosan en tendens att hoppa mellan uppkopplingsmöjligheterna för den funkar även på långsam GPRS uppkoppling.
Den ena av de dubbla USB kontakterna är bara till för att säkra strömförsörjningen så man kan ta en vanlig enkel lång USB sladd om man vill hänga upp dosan lite högre för bättre signal.

Lycka till JANKRO.
 
Toppen