• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppkoppling utomlands

F

F.d. 17096

Guest
Hej!

Vi har hyrt en husbil och åker söderöver i början av april. Det blir vår första resa - och vi ser fram emot det med spänd förväntan! Dock så skulle vi vilja ha med datorn för att kunna koppla upp sig för att få diverse information om var ställplatser finns mm.
Hur gör vi smidigast?

Tacksam för hjälp!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Uppkoppling utomlands

Internet i utlandet på sin egen dator verkar vara en djungel. Det är lätt att gå fel eller tro att det som skall fungera inte fungerar. Till exempel trodde jag att mitt mobila bredbandsmodem var upplåst när vi reste men det var fel. Därmed stupade alla kommunikationsmöjligheter denna väg.

Det mesta i ämnet är nog behandlat i tråden som nämns i ovanstående inlägg. Det är en god början.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Uppkoppling utomlands

Hej!
Det kan bli väldigt dyrt beroende vad du har för bredband. Vi åkte runt förra året i Italien,Kroatien,Slovenien och när vi kom hem så damp det ner en trevlig faktura: 12ooo +moms det va inte roligt alls!
Det finns internetcafer överallt,nästan använd dom om ni är osäkra.

Mvh FraMia1014
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppkoppling utomlands

Använd resp. lands kontantkort i mobilen eller wlan-koppling till datorn. Joikuspot i mobilen är gratis och kan generera wlan till datorn. Men akta er för att använda svenska simkort till datatjänster utomlands. Såvida det inte är operatören Hi3G (3) som har samma taxa som den svenska i Danmark. 3 finns även i Italien, Österrike och Australien.
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Uppkoppling utomlands

På många campingplatser har dom trådlösa nät. Antingen gratis eller så får man betala lite grann.
 
F

F.d. 55345

Guest
Sv: Uppkoppling utomlands

Hej!
Om det bara gäller ställplatser vill jag gärna berätta hur vi gjorde sommaren 2008 när vi med husbilen var i Tyskland och Österrike. När dagen började ta slut sökte vi oss in till närmaste samhälle och letade efter en parkeringsplats som tillhörde någon större affär, typ Lidl och liknande varuhus eller supermarkets. Vi ställde oss vid utkanten av parkeringen och hade där ofta sällskap även av andra, oftast tyska, husbilar. Inte i något fall har vi stött på patrull, vilket bl.a. torde bero på att alla som gör så sköter sig, dvs. skräpar inte ner – och helst handlar på morgonen i den aktuella affären.
Men detta är kanske ingen nyhet för de flesta.
Georg & Johanna
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppkoppling utomlands

Georg, du syftar antagligen på tips om möjlig/lämplig ställplats för det är väl inte så väl att t ex Lidl har en öppen trådlös accesspunkt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppkoppling utomlands

Jag förstår inte vad Knarrevik menar med Joikuspot.är det en kod?det går vell inte utan simkort eller?sussi

Joikuspot är ett litet program till mobilen som får den att fungera som ett trådlöst datornätverk (wlan). Ett simkort måste naturligtvis sitta i mobilen tex ett kontantkort tillhörande det land där du befinner dig. På så vis slipper du ett 3G-modem som kan vara svårt att få till med ett utländskt kontantkort.
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: Uppkoppling utomlands

Då tickar det på kontantkortet va? är inte så bra på dessa saker.sussi
 
Toppen