• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Hej!

Nu har vi gått över till enbart mobilt bredband och vi har även fått e-posterna att fungera via outlook express som tidigare - hoppas det ska fungera bra. Vi tycker det är onödigt att betala för både fast och mobilt abonnemang. Är det fler som har bara mobilt bredband - är ni nöjda med det?

Marie:yes:
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

hej Marie
vi har også bare mobilt bredbånd fra 3 , der kan vi anvende frit i både danmark og Sverige. det fungerer rigtig godt med god dækning.
i sommer var der dækning hele vejen nordpå ad E45 til vildmarksvejen
:) hilsen Marianne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband

Jag har enbart mobilt bredband (tele2) idag och det fungerar glimrande förutom e-posten (Spray) via Thunderbird på Linus. Ta emot mail går bra men skicka är besvärligt. Någon här som vet hur man gör?

Jappe
 
Senast ändrad:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Vi har ice.net fungerar jättebra ute i "bushen" inga problem alls. Kanske inte världens snabbaste men det går att få kontakt där andra mobila anslutningar tidigt har släppt kontakten.
Har endast denna anslutning numera, även hemma.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Information
Nordisk Mobiltelefon Sverige AB, bolaget bakom ice.net, försattes den 23 januari 2009 i konkurs. Driften av nätet fortsätter tillsvidare och genom ett auktionsförfarande förväntas en ny ägare ta över verksamheten inom två veckor från konkursdatumet.

Intresseanmälan
Med anledning av konkursen kan vi i dagsläget inte ta emot beställningar och vi har därför tillfälligt stängt vår webbutik. Om du är intresserad av våra produkter och tjänster får du däremot gärna göra en intresseanmälan, så tar vi kontakt med dig så snart en ny ägare är på plats.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej Marie...

Vi kör också med mobilt bredband funkar jättebra, har Tele2...men tycker att deras börjar bli bättre o bättre..skönt att kunna ta med sig laptopen överallt..

Trevlig helg...önskar Lotta & Iza med familjen
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Mobilt bredband

Vi har sagt upp det fasta (går ut i April) efter det kör vi Telias Mob. Har kört med fasta i en massa år utan problem vi får se hur det mobila fungerar!!?? Bosse
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Vi har haft mobilt bredband i 3 år. Fungerar enligt de krav vi har perfekt. Har ingen erfarenhet från de norra delarna av Sverige - men från mellansverige och söderöver inga problem.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband

Hej Jappe!

Jag har haft samma problem som du,vår mailbox har varit hos Glocalnet, jag har lagt upp en hotmailadress istället och det fungerar perfekt.

Mvh

Bosse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Det brukar ofta vara så, att man måste logga in sig på leverantörens mailbox för att sända, men man kan ta emot från övriga. Prova med denna på SMTP (utgående): smtprelay1.telia.com
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Mobilt bredband

mobilt bredband borde ju gå bra i det land där man har abbonemanget!
MEN, hur är det i andra länder: extrakostnad, tji kontakt eller perfekt
förbindelse?

Vad gäller mail-adress har jag haft samma i över 10 år, trots att jag
växlat operatör ett par gånger. Jag har mailadressen på .spray.se för
att kunna nå den oavsett var jag är geografiskt. Når jag bara webben
så når jag min mail!
Men hur blir det med mobilt bredband?
 
B

Båtis

Guest
Sv: Mobilt bredband

Det är inga problem med att använda mobilt utomlands. Vi har tele 2 och när vi är i tyskland så använder vi ett kontantkort och Vodafon då får vi en fråga om hur lång tid jag vill ha sen är det bara att pricka för. Du måste givetvis ha laddat kortet med mins 150:- först. Om du inte har ett tyskt kort så kan det bli dyrt att använda det svenska. Vi anväder bara tele2 även hemma, man sparar många kronor på det. Inga problem med att använda Spray.se det har vi också.
Maggan
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Ett enkelt sätt om man är utomlands är att skaffa ett utländskt kontantkort till mobilen och använda Joikuspot (finns att ladda ned och att använda gratis) som genererar wlan. Sedan kan man surfa trådlöst med laptopen obehindrat. På så sätt slipper man att konfigurera 3G-modemet för utländska kontantkort!
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Jag har också lämnat det trådbundna bredbandet till förmån för ett mobilt från Telia.

Mail sköter jag via Gmail.com vilket gör att jag kan läsa mina mail från vilken internetuppkopplad dator som helst, även från jobbet eller något internetcafé utomlands.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband

Använd den smtpserver som Tele2 har.

Jag har enbart mobilt bredband (tele2) idag och det fungerar glimrande förutom e-posten (Spray) via Thunderbird på Linus. Ta emot mail går bra men skicka är besvärligt. Någon här som vet hur man gör?

Jappe
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej Michael!

Vi har outlook express som standard i datorn. När vi är ute med husbilen så går vi in och kollar vår mail via Telia web mail från vilken dator som helst när vi inte har vår egen dator med oss - fast det brukar vi ha för det mesta - man kan knappast klara sig utan den nu för tiden.
:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Det går bra att lägga in både pop3-, imap- och http-mailadresser direkt under verktyg-konton i Outlook Express. Om man använder imap ligger eposten kvar på operatörens server och du kan hämta en kopia från vilken dator som helst.
 
Senast ändrad:
Toppen