Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 190
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 2008. Registreringsnummer: LGB92M
Jag har bytt ut stötdämpare bak, justerat luftbälgar, men bilen guppar fortfarande mycket när jag kör. Bladfjädrarna har inga sprickor men saknar böj, detta bör rimligen vara problemet.
I nuläget (original) sitter enkla (ej dubbla) bladfjädrar på husbilen, när jag söker på exempelvis trodo.se, skruvat.se m.m med hjälp av registreringsnumret dyker både enkla samt dubbelsidiga bladfjädrar upp som alternativ. Vid närmare koll med kundservice på båda hemsidorna får de bara fram 1 alternativ enligt originalkatalogen, och det alternativet är 1 bladfjäder, alltså inte dubbla. De kan ej bekräfta att något annat kommer passa.
Jag har dock läst att det ska vara möjligt att uppgradera till dubbla, vilket jag önskar göra eftersom husbilen har en ständigt högre vikt gentemot när den var original som skåpbil. Så jag vet att jag får bukt på problemet och samma problem inte dyker upp igen.
Har någon vetskap om hur detta fungerar, kan man köra på en liknande dubbelfjädrad historia fastän OEM-numret inte står i originalkatalogen så länge de är lika långa t.ex? Är det så man bör tänka när man ska uppgradera till dubbla om original är med 1 blad?
En till sak, finns det några fler delar som måste bytas ut i samma veva som bladfjädern? t.ex någon packning, ny fjäderkrampa eller dylikt?
Mvh
Jonathan
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 2008. Registreringsnummer: LGB92M
Jag har bytt ut stötdämpare bak, justerat luftbälgar, men bilen guppar fortfarande mycket när jag kör. Bladfjädrarna har inga sprickor men saknar böj, detta bör rimligen vara problemet.
I nuläget (original) sitter enkla (ej dubbla) bladfjädrar på husbilen, när jag söker på exempelvis trodo.se, skruvat.se m.m med hjälp av registreringsnumret dyker både enkla samt dubbelsidiga bladfjädrar upp som alternativ. Vid närmare koll med kundservice på båda hemsidorna får de bara fram 1 alternativ enligt originalkatalogen, och det alternativet är 1 bladfjäder, alltså inte dubbla. De kan ej bekräfta att något annat kommer passa.
Jag har dock läst att det ska vara möjligt att uppgradera till dubbla, vilket jag önskar göra eftersom husbilen har en ständigt högre vikt gentemot när den var original som skåpbil. Så jag vet att jag får bukt på problemet och samma problem inte dyker upp igen.
Har någon vetskap om hur detta fungerar, kan man köra på en liknande dubbelfjädrad historia fastän OEM-numret inte står i originalkatalogen så länge de är lika långa t.ex? Är det så man bör tänka när man ska uppgradera till dubbla om original är med 1 blad?
En till sak, finns det några fler delar som måste bytas ut i samma veva som bladfjädern? t.ex någon packning, ny fjäderkrampa eller dylikt?
Mvh
Jonathan