• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underkänd besiktning, bilbälte

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Helt rätt..... Men för mig låter det helt osannolikt att bilbesiktningen kan ha missat samma sak minst 5 ggr.... Och inte nog med det, för vid importen och registreringen av fordonet så skulle även den inspektören missat bältet.... Tycker du verkligen att det låter vettigt?

Eller kan det ha varit så här.... att bältet har tidigare funnits där... Men av ännu okänd anledning så blev bältet(en) bortmonterad..... Och av en annan okänd anledning kom de aldrig på plats igen...

Hoppas denna spännande storry kommer att fortsätta under flera helger framöver, så vi får reda på vart har de "försvunna bilbälten tagit vägen" :rolleyes::swoon::twitcy:
O.T
Jag köpte en Ford Lightning pickup för några år sedan, den var ombyggd till helluftfjädring, samt besiktad i detta skick 5år i rad i Dalarna utan anmärkning, jag var naiv nog att tro den var ok, blev tvärstopp på min lokala bilbesiktning.
Det krävdes mycket ombyggnad samt godkännande av SFRO samt registreringsbesiktning innan jag till slut fick den bilen godkänd.
Så ett "blankt papper" är inte värt mycket i mina ögon.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
O.T
Jag köpte en Ford Lightning pickup för några år sedan, den var ombyggd till helluftfjädring, samt besiktad i detta skick 5år i rad i Dalarna utan anmärkning, jag var naiv nog att tro den var ok, blev tvärstopp på min lokala bilbesiktning.
Det krävdes mycket ombyggnad samt godkännande av SFRO samt registreringsbesiktning innan jag till slut fick den bilen godkänd.
Så ett "blankt papper" är inte värt mycket i mina ögon.
Trådskaparens bil är importerat 2016, kanske godkänd i utlandet. Om den hade registreringsbesiktigats i Sverige 2016 hade kanske utslaget blivit ett annat, underkänd.
Det kan vara fler som har likadana bälten i sin bil utan att ha vetskap om att de inte är godkända. Jag tycker även att besiktningen av fordon idag tar kort tid. Förr tog det längre tid.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kan inte tänka mig att bältet är tänkt för två personer; för en person duger det inte heller - lär nog knäcka nacken vid en frontkrock.
Tycker det saknas en bältesrulle uppe i mitten och två fästen i mitten där nere så att det blir två trepunktsbälten.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det ser ju inte ut som om 2pers får plats att sitta normalt på den lilla soffan heller.
Skumt är det hur detta är konstruerat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kolla i denna gamla tråd.
Inlägg #5är intressant-
När vi 2014 reggade om vår svensksålda hb från tung lastbil till pb2,
så passade vi på att ändra antal pass. från 1 till 3.

Köpte ett intyg från Hymercenter i Örebro, om att bilen är godkänd för 3pass +förare.

Har längsgående soffor med 1 pass.plats som sidåkande i varje soffa bakom framstolarna.
Fick rådet av Hymer att skruva ur midjebältena, de trodde att de kanske inte skulle godkänna dessa vid reg.bes. inget krav på bälten.

I trådskaparens fall, kan det vara så att den tredje passageraren skall sitta i tvärsoffan utan bälte?

Bältesregler - Transportstyrelsen
Alla som åker i personbil, lastbil, på tre- eller fyrhjulig motorcykel eller moped med karosseri ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet.
OBS, skrivningen "om det finns en sådan plats".
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det ser ju jätteskumt ut, precis som om det är konstruerat så att det kan användas som ett midjebälte och 1 st 2 punktbälte som användes över bröstet. Väldigt mysko, vet du vilken bilfirma som har importerat eller om det är privatimport och hur ser svensksålda bilar ut i samma årsmodell?
 
Toppen