• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registrera för fler passagerare?

mhtmht

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
19351
Medlemskap
2024
Kan man registera om en husbil för fler passagerare?

Bilen är en importbil som registerats för 3 passagerare vilket också är det antal som var angivet i COC intyget. Det finns dock bälten för 5 passagere och modellen (Dethleffs 7870) är normalt registerad för 5.

Behövs ett nytt COC intyg eller kan omregistering ske på annat sätt?
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Registera för fler passagerare?

Brukar vara vikten som begränsar antal passagerare. Vad har ni för lastvikt?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Registera för fler passagerare?

Då är det inte där begränsningen finns. Jag o en kompis importerade varsin Dethleffs 5881 för några år sen och som standard blev det 1+3 passagerare. De var 5 i familjen så han fick strida ett bra tag för att få igenom den femte platsen. Han lyckades hitta en likadan bil inregistrerad i Sverige med 1+4 passagerare och då fick han igenom det. Så mitt tips är att försöka hitta en likadan bil med fler passagerare och hänvisa till den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Registera för fler passagerare?

Har för mej att regler skiljer på årsmodeller i detta fall.

När vi 2014 reggade om vår svensksålda hb från tung lastbil till pb2,
så passade vi på att ändra antal pass. från 1 till 3.

Köpte ett intyg från Hymercenter i Örebro, om att bilen är godkänd för 3pass +förare.

Har längsgående soffor med 1 pass.plats som sidåkande i varje soffa bakom framstolarna.
Fick rådet av Hymer att skruva ur midjebältena, de trodde att de kanske inte skulle godkänna dessa vid reg.bes. inget krav på bälten.

Gömde bältena under dynorna, men dom tittade inte ens in i salongen.
De letade enbart efter div. nummer på bilen, sen kontorsarbete i 30min.
Å så va de klart.
Vår bil är en 2005'a.
 

mhtmht

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
19351
Medlemskap
2024
Sv: Registera för fler passagerare?

Tack för svaren.

Jag har nu även ställt frågan till Transportstyrelsen. Återkommer om/när jag fått svar.
 

mhtmht

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
19351
Medlemskap
2024
Sv: Registera för fler passagerare?

Jag har nu fått svar från transportstyrelsen. Är imponerad över att de svarade så snabbt men däremot hade jag önskat att svaret var lite tydligare. Får ställa frågan vidare till något besiktningsföretag...

Svaret från transportstyrelsen:

För att utöka antalet passagerare bilen är godkänd för måste det göras en registreringsbesiktning. Blir bilen godkänd vid registreringsbesiktningen så kan antalet passagerare ökas från 3 till fler.

Säten och bälten ska uppfylla kraven för att vara passagerarplatser vid registreringsbesiktningen.

Kontakta ett besiktningsföretag och hör vad de ställer för krav för att kunna godkänna fordonet med fler passagerare. Det finns gott om tillåten lastvikt att spela på för fler passagerare. Troligen är det säten och bälten som gjort att antalet passagerare reducerats till 3 stycken
 

moro

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Boden
HBK-Nr
29440
Medlemskap
2024
Fick ett litet aha när jag var och besiktade min husbil igår. Jag bytte husbil en Hobby 750 med franska sängar till en Hobby T 750 med lång bäddar och ett stort garage. Nå till problemet, besiktningsmannen säger åt mig. Vet du om att du inte få har några passagerare! Du skojar sa jag. Nä det var inget skämt. Lastvikten är den samma som den förra, bälten mm. Han trodde att man glömt att fylla in antal pass vid regbesiktningen. Tror ni att det är möjligt att få den ändrad till 3 pass? Idag står det på transportstyrelsens sida att uppgift saknas. Vad tror ni?
 
Toppen