• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning, lite då och då

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
I detta fallet underhållsladdning av en robotgräsklippare men det kanske kan gälla även för bodelens batterier om man tar in dem för vinterförvaring.
Batteriet skall laddas fullt inför vinterförvaring och sedan laddas ett antal gånger under vinterperioden.
Hur lätt är det inte att glömma sätta på laddningen?
Kan detta fungera:
Två dygnstimers, den ena ger ström till den andra 30min/dygn.
Den andra ger ström till batteriladdaren i 30min var 48:de dag.

Tänker jag fel?
Räcker det med 30min laddning?
IMG_1591.JPG
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Men fyra år är väl vad man får räkna med att ett batteri ska leva. Om det nu är dåligt med konstant laddning med smartladdare borde ju laddning via solpanelen inte heller vara bra.

4 år? Jag har haft batterier som suttit i personbilar som varit 10-12 år och fortfarande varit fullt fungerande men annars så brukar jag räkna med att minst 5-6 år ska man få ut av ett batteri och det ska definitivt inte sluta med en kortsluten cell utan med att det gradvis tappar i kapacitet och därför behöver bytas ut.

Om man känner till lite om batterier så vet man att det längst ned i varje cell finns en ficka för s k anodslam - det är utfällningar (sulfater) som över tid bildas i alla batterier. Är fickan grund eller om det sköts på ett sånt sätt att det bildas mycket slam så kommer man slut till ett läge när slammet når till plattornas undersida och då blir det kortslutning och batteriet blir oanvändbart. Exakt det som hände mig.
Jag misstänker alltså att konstant laddning med CTEK-laddaren producerar mer utfällningar än annars så det är därför mina batterier har dött.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag laddar med bilens original laddare vid behov bytte batteriet efter 9 år för säkerhetskull de fungera bra ännu. Det var Exide AGM bilen står ute under tak. Bytte båda batterierna på engång.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
För oss som har bodelsbatteriet under en halv ton tung stol och ett antal jobbiga skruvar senare (Ducato-plåtis), hur löser man bra underhåll? Vill helst slippa knölet att lyfta ur det. Kommer förmodligen vinterförvara bilen kallt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För oss som har bodelsbatteriet under en halv ton tung stol och ett antal jobbiga skruvar senare (Ducato-plåtis), hur löser man bra underhåll? Vill helst slippa knölet att lyfta ur det. Kommer förmodligen vinterförvara bilen kallt.
Ladda fullt ,koppla från batteriet,har funkat på mina båtar i många.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
För oss som har bodelsbatteriet under en halv ton tung stol och ett antal jobbiga skruvar senare (Ducato-plåtis), hur löser man bra underhåll? Vill helst slippa knölet att lyfta ur det. Kommer förmodligen vinterförvara bilen kallt.
Kall förvaring är bra, då är självurladdningen låg.
Jag laddar upp batterierna fullt, kopplar bort dem mha brytaren på EBL:en, sedan klarar de sig i regel till våren.
Jag brukar kontrollera vilospänningen i januari/febrari så att den är minst 12.5 volt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kall förvaring är bra, då är självurladdningen låg.
Jag laddar upp batterierna fullt, kopplar bort dem mha brytaren på EBL:en, sedan klarar de sig i regel till våren.
Jag brukar kontrollera vilospänningen i januari/febrari så att den är minst 12.5 volt
Säkrast är koppla bort en batteripol.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men fyra år är väl vad man får räkna med att ett batteri ska leva.
-----------------------------------
Kan nog inte helt hålla med. I min husbil har jag haft fyra batterier sedan jag köpte den för bortåt 12 år sedan. Två av batterierna var förbrukningsbatterier i tidigare fordon, och två inköptes i samband med husbilen, 300A/h sammanlagt
Jag har faktiskt i år skrotat de två äldsta ca. 18 år gamla. I båda två så var det en cell som inte hängde med riktigt full ut. De två andra, (ca. 12 år) håller sig skapligt pigga fortfarande och har fått två nya kompisar trots alla skrifter om gamla och nya batterier blandade i en batteribank.
(När batterier har några år på nacken så har de naturligtvis inte full A/h kapacitet kvar, men bara de håller skaplig spänning efter några dygns vila efter laddning så klarar de rätt mycket ändå.)
Batterierna har sedan begynnelsen fått laddning av moderna intelligenta laddare (mest Ctek). De är öppna så en gång om året har de rekontats, fått vila i några dygn, och sedan kollats med en rejäl cellprovare, och varje cell var för sig (en sådan där som man håller upp och som bryter ljuset för exakt värde på cellen.)
De har aldrig plågats med inverter som ger mer ut än vad mindre laddare kräver. Ajabaja för hårtorkar och kaffebryggare på bortåt 2000W.
De har sällan eller aldrig varit under 50% av kapaciteten trots åtskilliga dagar utan förflyttning och ibland dåligt väder för solcellernas laddning.

Jag har skrivit tidigare om en "batterigubbe" som hade problem med leverantörerna. Det är många batterier som är plågade till döds och byts ut på garanti trots att de är misshandlade till döds och då inte borde innefattas av garantier, och det gillar inte batteritillverkarna.
Obs. inte mina ord utan en som jobbar med batterier.

Det enda som jag kan tillföra är att det är en väldig skillnad mellan en hel drös batterier i batteribanken och "bara" två små hål i väggen. Vid den enkla jämförelsen har en drös batterier inte mycket att komma med.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med min lilla erfarenhet, 2 batteribyten.
Får jag känslan att kvaliteten skiljer rejält på batteritillverkare.

Originalbatterierna höll 9-11år
Deta gel 3x 90ah

Bytte sedan (tips i trådar här) till Biltema agm 3x 90ah, de höll 2,5 säsong.

Nu har jag Exide agm
2x90ah sedan i våras, får se hur länge de vill leverera.
Bilen har alltid varit kopplad mot 230V när den inte används.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
I vår Adria Coral XL 670 SL Plus är laddaren inbyggd i EBL och sitter under den extra platsen bakom passagerarstolen tillsammans med batterierna. Allt är av märket Nordelettronica NE-237.DSC_0243.JPG
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Samma här på vår Adria Coral SLT 670,2019. Ibland när vi står på el, så "löser" laddaren ut och inte laddar, all annan el fungrrar dock. Då får man ta ut elsladden och sen återansluta för att återställa laddaren. Händer titt som tätt...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ska kolla om jag kan koppla ifrån bodelsbatteriet via ebl:en. Men då är solpanelsregulatorn fortfarande inkopplad (ansluten direkt på polerna). Drar en sådan ström under förvaring?
 
S

Sören-6830

Guest
På min frus Audi A2 bytte vi batteri i våras, det gamla originalbatteriet från 2001 var det inga fel på, men min fru var lite orolig för att något skulle kunna hända med ett 18-19 år gammalt batteri.
Bilen har aldrig stått på laddning och har de senaste åren körts 100 - 200 mil/år, har gått totalt 5 600 mil. Så ett batteris livslängd kan tydligen vara ganska lång om det vill sig väl.
I vår husbil har de tre bodelsbatterierna från 2012 aldrig hittills visat några svaghetstecken, har stått med laddning året runt (solceller + 220 v) utom när vi kör med den, då står vi i princip aldrig med el inkopplat. Få se hur länge de håller.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ska kolla om jag kan koppla ifrån bodelsbatteriet via ebl:en. Men då är solpanelsregulatorn fortfarande inkopplad (ansluten direkt på polerna). Drar en sådan ström under förvaring?
Ja, solregulatorn drar ur batteriet! Har testat 4-5 olika och alla drar viloström. Försökte driva ett elstaket med 20w solpanel med batteri och testade olika scenarion.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder levetid på lukkede blybatterier så er det et par ting som er skadelig: Varme og langvarig vedlikeholdsladning med litt for høy spenning. Begge fordamper elektrolytt, egentlig vatnet i elektrolytten. Avhengig av kjemimiksen så kan vedlikehold på 13,8V være for høyt. Vedlikeholdsfrie batterier er kun umulig å vedlikeholde :D Har en gang brutt opp forseglingen på et vedlikeholdsfritt startbatteri og etterfyllt over 1 liter batterivatn - batteriet holdt etter dette ladning, men jeg byttet det ut etter kort tid.
 
Toppen