Underhållsladdning, lite då och då

Robert-110

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
7,537
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
I detta fallet underhållsladdning av en robotgräsklippare men det kanske kan gälla även för bodelens batterier om man tar in dem för vinterförvaring.
Batteriet skall laddas fullt inför vinterförvaring och sedan laddas ett antal gånger under vinterperioden.
Hur lätt är det inte att glömma sätta på laddningen?
Kan detta fungera:
Två dygnstimers, den ena ger ström till den andra 30min/dygn.
Den andra ger ström till batteriladdaren i 30min var 48:de dag.

Tänker jag fel?
Räcker det med 30min laddning?
IMG_1591.JPG
 

Bosse

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Varför kan man inte låta laddningen stå på hela tiden? När man övervintrar i Spanien så står bilen på laddning hela tiden.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
263
Kommun
Piteå
Eller så inte ladda alls. Funkar fint för mig iaf :) Ett fulladdat batteri som står kallt tappar knappt nåt alls i spänning. Vårt bodelsbatteri kopplade jag endast från på off knappen på EBL - och det var snudd på fulladdat när jag tog ut husbilen på våren igen.
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
3,579
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Hejsan, om man har dåligt med tid eller dålig tillgång till bilen och något elektroniskt elände går sönder när det står på hela tiden så kan man mötas av massor med överraskningar vid nästa bilbesök. Trasiga batterier, torrkokta m.m.
Jag är väl troligen yrkesskadad efter ett arbetsliv bland elektronik och komplicerade maskiner och vet att allt kan och går sönder och gör det ibland även om det är toppengrejer, och särskilt om man inte har koll. (Lagen om all dj.......).
Så laddning några timmar en gång i månaden är det som gäller även för mig och räcker till för att hålla batterierna på topp när man inte vistas i bilen.
Eller koppla bort allt och låta batterierna vila hela vintern, och göra en laddning innan inkoppling och användning.
Är batterierna kass efter långvila utan att ha varit inkopplade så är det ändå då något galet och inte mycket att ha.

M.v.h. JANKRO.
 

Annar

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Bor i Skåne, tänker ha bilen hemma på tomten i vinter. Räcker det att lada något dygn varje månad? Kan man ha strömmen inkopplad hela tden, jag har en liten värmare som går på när det blir under sex grader.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4,174
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Man rekommenderar inte att sätta två timrar efter varann läste jag någonstans. Vad händer om de går i "otakt"?
Robotklipparen laddar jag fullt när jag ställer in den, sedan klarar den sig till våren utan laddning.
På personbilen har jag en CETEC inkopplad hela vintern. Anledningen är att jag vill att larmet skall fungera annars hade elektronik od tömt batteriet.
I annat fall hade jag bara kopplat bort batteriet, det klarar utan vidare 6 månader om det är fulladdat. Jag gjorde så på båten utan problem, och även på åkgräsklipparen.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5,102
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Mitt inlägg (nr. 2 i tråden) gällde det trådskaparen frågade, ett batteri i robotgräsklipparen. Husbilen däremot är nätansluten & uppvärmd till 18°C under hela vintern. Även laddare Ctek MXS 25000 är således ansluten & underhållsladdar samtliga batterier.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4,382
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Robert, det ska bli intressant att se om det funkar? Jag gissar på att det skiter sig nån stans på vägen:)
Min klippare tar jag ut ur garaget ett par gånger på vintern och laddar, sen tillbaks in igen. Inköpt 2011 och bytte till nytt batteri i våras (Automove)
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Husbilen får strøm en dag ved hvert månedskifte om den står lenge. Samtidig som volten sjekkes.
Greit med en sjekk om tilstand, møss, kanskje reparere noe...…...
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
427
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Fulladdade blybatterier står bäst kallt. Kan inte fatta att någon släpar hem batterier. Verkar extremt dumt. Ska du inte åka så ladda fullt. Koppla ur och glöm ett halvår. Kan garantera att det inte blir problem, under förutsättning att de var friska då de lämnades, och var de inte friska så vet du till våren att det är dags att byta. Så gör jag i båten.

Alternativt låt de vara inkopplade med strömmen ansluten. Så gör jag i husbilen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4,382
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Dom jag använder är NiMh på 3,0 A och då är det lättast att ha kvar batterierna och rulla in i garaget. Behöver man ladda nån gång på vintern, så kan man alltid rulla ut och ansluta på det vanliga laddstället.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2,288
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Förut kopplade jag bort batterierna på hösten,laddade inte förrän på våren det fungerade utmärkt.
Jag har nu larm på hela vintern och behöver då ladda ibland, vissa säger att det inte är bra att ladda då och då eftersom laddaren börjar om på full laddcykel, har valt att ha laddaren inkopplad hela tiden, däremot anser jag det meningslöst att ha värme på.
 
Senast ändrad:

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5,102
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Jag har en Robomow 312 Pro som har ett 26V Lithium (LiFePO4) 3Ah batteri. Jag förvarar klipparen & nätaggregatet i garaget under vintern. Nätaggregatet pluggar jag in direkt i klipparen & laddar via timer.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,944
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Bly batterier lagres best full ladet og kaldt - frakoblet. LFP 50 til 80% ladning og frakoblet, men da må de ikke ha parasittisk BMS. De eneste batterier som krever periodisk ladning under lagring er batterier med parasittisk BMS - meget vanlig på sykkel batterier av LiIon type. Her tappes batteriet av BMS hele tiden og en trenger etterfylling hver 3 mnd. Batteri som ikke liker klattladning et NiCa og NiHm - disse skaper minneteskler.

Noe annet en må passe på ved periodisk ladning er at det for alle Lithium batterier bør skje ved + grader.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4,174
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Jag skulle aldrig våga att ladda Lithiumbatterier utan tillsyn. Det har hänt alldeles för många bränder vid överladdning.
Skall man lagra sådana så skall det helst ske vid 50-60% laddning. Att alltid och ofta ladda till 100% minskar batteriets livslängd drastiskt.
Att använda endast 60% av batteriets kapacitet ökar livslängden ca 7 ggr.
Allt enl. www. celltech.se Batteriskolan.
Min robotklippare laddar aldrig helt fullt enl. mätaren. (Bosch Indego).
Jag stänger bara av huvudströmbrytaren innan jag ställer in den.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,944
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
LFP har en fordel fremfor andre ladbare Lithium batterier: de brenner ikke og ved ekstrem overladning blir de varme og elektrolytten fordamper. Ved direkte kortslutning blir de knapt varme. Vanlige LiIon brenner eller ekspoderer i disse tilfeller. En helt ubeskyttet celle LICo kan detonere ved direkte kortsluttnig.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
212
Kommun
Umeå
Jag tar in båda batterier i mitt varmgarage på vintern och jag har en s k CTEK-laddare som ska kunna vara inkopplad konstant men efter 4 år har nu två batterier (Biltema och OKQ8) gett upp totalt och nästan samtidigt, kortslutning i en cell så denna vinter tänker jag bara ladda batterierna typ varannan månad och inte som tidigare: ha dem konstant på laddning.
Det här med att alltid ha dem på laddning sänker bevisligen livslängden på batteriet även fast laddaren "ska" klara det.
 

RobbeS

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Kalix
HBK-Nr
25202
Men fyra år är väl vad man får räkna med att ett batteri ska leva. Om det nu är dåligt med konstant laddning med smartladdare borde ju laddning via solpanelen inte heller vara bra.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Varför kan man inte låta laddningen stå på hela tiden? När man övervintrar i Spanien så står bilen på laddning hela tiden.
Det här med långtidsladdning är lite speciellt.
EBL:en i min bil går inte ner lägre än ca 13.5 volt och det anses vara i högsta laget om laddningen ska stå på t.ex. hela vintern. Då är periodisk laddning bättre.

CTEK har några laddare (t.ex. MSX 5.0) som har ett speciellt läge för denna typ av laddning.
Efter 10 dagar med "vanlig laddning" går den ner i ett läge med ca 12.8 volt just för underhållsladdning under lång tid.

Ett 12 V blybatteri ska ju ha en vilospänning på minst 12.7 volt för att anses vara fulladdat
 
Senast ändrad:
Toppen