• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhåll Peugeot/Adriatik 550

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Okej, så då tror du på drivknuten alltså också, den är inte lika j-g eller?
----------------------------------------
Nja, det där svarta kletet borde komma från drivknutens damask i storänden.
Det sitter visserligen en slags packbox till lagren som tätar mot drivaxeln, men att så svart klet skulle komma ut därifrån verkar underligt.

Om du skall plocka sönder det där så sitter alltså centrummuttern av bara h.... eller kanske ändå hårdare som sagt.
I värsta fall så får man ta bort hjulet, leta sig in till muttern och knacka ut låsningarna, den brukar vara låst på två ställen.
Därefter montera hjulet igen om man inte kan låsa på något annat bra sätt, ställa ner bilen på backen och någon trycker på bromsen, kanske t.o.m. med motorn igång så du har servoverkan på bromsen.
En hylsa med 3/4" fäste på handtaget och en rörbit som förlängare kan behövas för att lossa muttern.
Lossa bromslangarnas fästen på McPherson benet- Lossa oket och häng upp det- Lossa styrstagets P-ände- Bråka inte med styrspindelns kona utan lossa de fyra mindre bultarna som håller plattan i stället- Tryck ner bärarmen och dra navet/McPhersonbenet utåt tills splinesaxel till drivaxeln är ute ur hålet.
Vet inte riktigt hur drivknuten är när du har en lång drivaxel, men den inre knuten kan nog ramla itur om man sträcker den damasken för mycket.
PICT0207-400.jpg
När drivaxeln är borta så kan du vrida på hjulnavet och kanske få en känsla av hur lagren känns och hörs.

När du bandar fast den stora änden på damasken (om du inte köper en helt ny komplett drivaxel) så se till att du plattar till bandets låsning hur den än ser ut -grön pil-, för den går ju runt en bit inne i navet och det finns inte mycket utrymme där om låsningen är för hög.
(Förresten kolla även en köpt drivaxel så inte låset på bandet är för högt.)
PICT0184-400.jpg

Klart :D JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Det borde nog vara en spricka i damasken vid stora spännbandet.

JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Konvalecent numera.
Det råd man hade när man skulle köpa beg. bil förr var ju att köra ihöger och vänstervarv och sedan backa likadant med fulla rattutslag, hörde man ett klonkljud för varje varv så var ju knuten glapp.
Har man en medhjälpare som lyssnar utanför bilen går det lättare att lokalisera felet.
Hade en simca 1500 som det lät om vid körning men med axeln på bänken var det svårt att avgöra ev. fel.
Vet att en del vände dem så att rotationsriktningen gick åt andra hållet och då kunde de gå ett tag till. Det var för lura besiktningen.

En sak jag tänkt på är svängradien är ju ganska liten och med fulla hjulutslag på asfalt med en vridstark diesel så är det lätt att skada dem misstänker jag. Förr skulle man ju fylla i nytt fett regelbundet i knutarna.

En gång gjorde jag sånt som man normalt inte gör utan att det är panik, saab tvåtakt där det var lögn att få bort centrumbulten trots att man knackat ut låsningarna.
Jag pallade upp hylsan med förlängare och lämpligt stöd och la i växeln och körde.
Misstänker att det finns folk här som verkligen kan skruva och hela biten ner till kontruktion.:D
Men det kommer väl rinna ut olja om man inte vippar upp bilen ordentligt på sidan?
Sen skulle nog jag knacka upp låsningarna för de låser otroligt mycket, ibland fick man försöka dra lite fram och tillbaka och knacka upp dem lite vartefter en omslipad dorn elller skruvmejsel använde jag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Simca 1500 hadde ikke den bakhjulsdrift? Jobbet selv på et Simca verkstad på den tiden og mener det var først med 1100 og 1307 at det ble tverrstilt motor og forhjulsdrift.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Simca 1300 och 1500, och sedermera de uppdaterade 1301 och 1501 hade bakhjulsdrift.

Hade en 1301 kombi som vinterbil. Var som en liten miniamerikanare med hel soffa fram, rattväxel och baklucka där man vevade ner rutan i luckan först o sen fällde ner luckan.

1300 kubikarens vridmoment var väl allt annat än USA inspirerat. :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Tog en paus i badrummets renovering för att prova muttern till drivaxeln, ingen match alls för en svensk:) Inte ofta man har sånt men gud vad skönt istället för allt no-name rebranded skit.
 

Bilagor

  • DSC_0089.jpg
    DSC_0089.jpg
    967,9 KB · Visningar: 26
  • DSC_0090.jpg
    DSC_0090.jpg
    997,1 KB · Visningar: 26

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Så blev tillslut nytt höger hjullager, drivaxel monterat då dessa började bråka på väg hem från norrland i vintras.

Ursprungsproblemet det som startade kedjan av problem var nog lagret som sitter på drivaxeln vid motorn, detta lager hade gått sönder utan att jag observerat det och det gjorde nog att drivaxel började kasta vilket fick till följd att dels den yttre knuten tog stryk men också hjullagret.

Hade ett mindre elände att få ut en låsning till mellanlagret och det slutade med att jag fick borra ur den efter att ha få svetsat på ett plattjärn på lagerbanan och glidhammaren, sedan fick jag tillverka en ny skruv.

Passade också på att byta skivor och belägg, bromsslangar och bromsledningar fram.

Jo, stöddämpare samt fjäderbenslagren byttes också, även där hade höger lager börjat kärva, lite konstigt att det hela tiden var höger sida annars är man van vid vänster och rost :D

Nästa grej som måste kirras är den svarta yttertätlisten som sitter mellan tag och väggar, där läcker det så det blir lite pyssel.

Ni som pillat med dessa lister hur gör ni och kan man återanvända den gamla eller köper man nytt, täck/deckorationslisten samma fråga där?
 

Bilagor

  • DSC_0016.jpg
    DSC_0016.jpg
    1.010,7 KB · Visningar: 35
  • DSC_0021.jpg
    DSC_0021.jpg
    2,3 MB · Visningar: 33
  • DSC_0022.jpg
    DSC_0022.jpg
    1 MB · Visningar: 34
  • DSC_0023.jpg
    DSC_0023.jpg
    1,6 MB · Visningar: 33
  • DSC_0024.jpg
    DSC_0024.jpg
    1,5 MB · Visningar: 32
  • DSC_0026.jpg
    DSC_0026.jpg
    958,5 KB · Visningar: 32
  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    1 MB · Visningar: 35
  • DSC_0029.jpg
    DSC_0029.jpg
    1,7 MB · Visningar: 37
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Denna som sitter i kylsystsmet gick sönder på semestern, innan jag tillverkar en ny så undrar jag om någon vet varför den ser ut som den gör?

Är det meningen att den ska skapa en "luftficka" på övertrycksledningen därav formen eller är det en klassiskt franskt konstruktion månne bara:D?
 

Bilagor

  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    830,9 KB · Visningar: 34

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Korta inte fjädrarna, då blir bilen stötig och otrevlig. Möjligtvis gasstötdämpare på bakaxeln som brukar hjälpa lyfta lite. En krängningshämmare eller om finns en kraftigare är bra för alkovbilar. Men nya däck kan göra underverk!
Med vänlig hälsning, Conny J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Korta inte fjädrarna, då blir bilen stötig och otrevlig. Möjligtvis gasstötdämpare på bakaxeln som brukar hjälpa lyfta lite. En krängningshämmare eller om finns en kraftigare är bra för alkovbilar. Men nya däck kan göra underverk!
Med vänlig hälsning, Conny J
Kanontips, men nu har jag iallafall mig veteligen inte tänkt kapa fjädrarna:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
I år har det inte blivit någon resa med husbilen, det lever ett sakta döende liv känns det som tyvärr, frågan är om den ska dö eller inte.

Upptäckte till min fasa att en av mina CTEK larmade med rött och startbatteriet som var nytt var helt urdraget av någon anledning.

Har nu beställt en ny laddare att ersätta denna en Victron 30A med tre utgångar, den är tänkt att ersätta mina tre CTEK som laddar startbatteriet samt de två bodelsbatterierna(alla laddas separat).

I min husbil drivs bodelen från startbatteriet när jag ligger vid stolpe samt när jag kör drivs denna laddare från en DC/AC inverter dvs jag använder samma laddare oavsett om jag kör eller ligger vi stolpe, ett skitbra system tycker jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
mlaajanen... Vi har ctek på jobbet till dieseldrivna reservvattenpumpar 24V
Har sett samma problem där, laddaren lyser rött och batterierna förstörda, orsak okänd.
Misstänker överladdning med torrkokning.
Upptäcks vid månadskörningen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
mlaajanen... Vi har ctek på jobbet till dieseldrivna reservvattenpumpar 24V
Har sett samma problem där, laddaren lyser rött och batterierna förstörda, orsak okänd.
Misstänker överladdning med torrkokning.
Upptäcks vid månadskörningen.
Aha, jag vet inte men misstänkte först något liknande då jag sätter laddaren på det kalla läget när jag åkt på vintern och kanske glömt återställa den, bilen står alltså konstant på 220 hemma.

Undrar hur mitt "nya" starttudor mår...:(
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu har den nya laddaren kommit, den har tre utgångar med totalt 30A men hur dessa tre är kopplade dvs hur dom hänger ihop inbölrdes hittar jag inte beskrivit någonstans men jag kanske är blind, så jag gissar att det sämsta batteriet är det som "styr" regleringen men det funkar nog bra.

En fin sak är att den har Bluetooth precis som solcellsregulatorerna som jag har både i båt och husbilen, så bara en app behövs om man vill hålla koll på saker och ting.

Jag kommer att ersätta tre st 7A CTEK som idag laddar, startbatteriet samt de två bodelsbatterierna, en laddare per batteri alltså.

Laddarna matas från 220V vid stolpe samt vid gång matas de två som driver bodelsbatteriet från invertern, på så sätt så har skapat min "egen" DC/DC booster.

Samma koncept kommer att gälla även med den nya.
 

Bilagor

  • IMG_4445.JPG
    IMG_4445.JPG
    1,4 MB · Visningar: 22

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det var ett tag sedan jag skrev något här, förra året stod husbilen då sommarstugan kallade och barnen började leva sitt eget sommarlov.
Men nu med dotterns 18-års fest så blev vi utkastade ut huset trots att det är betalt så husbilen kom igång igen:)

Tyvärr så exploderade ett hjul på första resan norrut så nu har vi beställt nya Goodyear 185/75 R14 Cargo.

Eftersom Corona härjar så planerar vi för en resa upp mot riksgränsen i sommar , Abisko troligen och då ska vi rusta upp lite saker.
- Solcellerna har varit tejpade, skall nu limmas och ev nya batterier
- Skall även ersätta en temporär reparation av kylsystemet hoppas jag(är alltid orolig för befintlig lagning)
- Ny 220 laddare skall monteras(ersätter 2 st CTEK 7A), har en Victron 30A som även skall användas för laddning under färd via invertern
- Kamremmen skall bytas
- Vänster skärmkant skall bytas, bytte höger för ett par år sedan.

Får hoppas man hinner med detta, har en himla massa på jobbet också samt en segelbåt under totalrenovering och en sportbåt under halvrenovering stugan så TV får vänta detta år också:D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Jag skulle behöva justera upp styrningen eftersom det finns en viss dödgång, finns ju bilder på det men har inte klurat ut hur man gör.

Justering av glapp i styrningen framgår av pdf-filen 07 STEERING sida 24 & 25 bild I & II.
En styrväxel av kuggstångstyp har i allmänhet en justering av pinjonghjulets anligg mot kuggstången som är svagt bomberad, kuggarna ligger alltså tätare mot pinjonghjulet i mitten på kuggstången än ute i ändarna. Detta gör att man har ett litet glapp vid fullt rattutslag men inget i mittläge när man kör rakt fram.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Justering av glapp i styrningen framgår av pdf-filen 07 STEERING sida 24 & 25 bild I & II.
En styrväxel av kuggstångstyp har i allmänhet en justering av pinjonghjulets anligg mot kuggstången som är svagt bomberad, kuggarna ligger alltså tätare mot pinjonghjulet i mitten på kuggstången än ute i ändarna. Detta gör att man har ett litet glapp vid fullt rattutslag men inget i mittläge när man kör rakt fram.
Svarade du verkligen i rätt tråd nu, fö så har jag nog aldrig märkt att en kuggstång blir glapp, kulmuttersnäckorna ja men inte en kuggstång. Är den glapp då är det något trasigt dvs helt slut och då ska man nog inte justera utan reparera skulle jag vilja påstå.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Börja med att läsa mitt inlägg noggrant så ser du vad jag svarat på. Om man svarar på en tråd så kan man inte hamna i en annan tråd. Jodå, visst kan en kuggstågsstyrning behöva justeras eftersom den slits mest i mitten där den arbetar mest & likaså pinjongen. Detta lärde jag mig när jag jobbade med Volvo's första kuggstångsservo som ersatte 164'ans snäckväxeiservo. Vi köpte in, dissekerade & testade åtskilliga olika servon.
 
Toppen