JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550
Nja, det där svarta kletet borde komma från drivknutens damask i storänden.
Det sitter visserligen en slags packbox till lagren som tätar mot drivaxeln, men att så svart klet skulle komma ut därifrån verkar underligt.
Om du skall plocka sönder det där så sitter alltså centrummuttern av bara h.... eller kanske ändå hårdare som sagt.
I värsta fall så får man ta bort hjulet, leta sig in till muttern och knacka ut låsningarna, den brukar vara låst på två ställen.
Därefter montera hjulet igen om man inte kan låsa på något annat bra sätt, ställa ner bilen på backen och någon trycker på bromsen, kanske t.o.m. med motorn igång så du har servoverkan på bromsen.
En hylsa med 3/4" fäste på handtaget och en rörbit som förlängare kan behövas för att lossa muttern.
Lossa bromslangarnas fästen på McPherson benet- Lossa oket och häng upp det- Lossa styrstagets P-ände- Bråka inte med styrspindelns kona utan lossa de fyra mindre bultarna som håller plattan i stället- Tryck ner bärarmen och dra navet/McPhersonbenet utåt tills splinesaxel till drivaxeln är ute ur hålet.
Vet inte riktigt hur drivknuten är när du har en lång drivaxel, men den inre knuten kan nog ramla itur om man sträcker den damasken för mycket.

När drivaxeln är borta så kan du vrida på hjulnavet och kanske få en känsla av hur lagren känns och hörs.
När du bandar fast den stora änden på damasken (om du inte köper en helt ny komplett drivaxel) så se till att du plattar till bandets låsning hur den än ser ut -grön pil-, för den går ju runt en bit inne i navet och det finns inte mycket utrymme där om låsningen är för hög.
(Förresten kolla även en köpt drivaxel så inte låset på bandet är för högt.)

Klart
JANKRO.
----------------------------------------Okej, så då tror du på drivknuten alltså också, den är inte lika j-g eller?
Nja, det där svarta kletet borde komma från drivknutens damask i storänden.
Det sitter visserligen en slags packbox till lagren som tätar mot drivaxeln, men att så svart klet skulle komma ut därifrån verkar underligt.
Om du skall plocka sönder det där så sitter alltså centrummuttern av bara h.... eller kanske ändå hårdare som sagt.
I värsta fall så får man ta bort hjulet, leta sig in till muttern och knacka ut låsningarna, den brukar vara låst på två ställen.
Därefter montera hjulet igen om man inte kan låsa på något annat bra sätt, ställa ner bilen på backen och någon trycker på bromsen, kanske t.o.m. med motorn igång så du har servoverkan på bromsen.
En hylsa med 3/4" fäste på handtaget och en rörbit som förlängare kan behövas för att lossa muttern.
Lossa bromslangarnas fästen på McPherson benet- Lossa oket och häng upp det- Lossa styrstagets P-ände- Bråka inte med styrspindelns kona utan lossa de fyra mindre bultarna som håller plattan i stället- Tryck ner bärarmen och dra navet/McPhersonbenet utåt tills splinesaxel till drivaxeln är ute ur hålet.
Vet inte riktigt hur drivknuten är när du har en lång drivaxel, men den inre knuten kan nog ramla itur om man sträcker den damasken för mycket.

När drivaxeln är borta så kan du vrida på hjulnavet och kanske få en känsla av hur lagren känns och hörs.
När du bandar fast den stora änden på damasken (om du inte köper en helt ny komplett drivaxel) så se till att du plattar till bandets låsning hur den än ser ut -grön pil-, för den går ju runt en bit inne i navet och det finns inte mycket utrymme där om låsningen är för hög.
(Förresten kolla även en köpt drivaxel så inte låset på bandet är för högt.)

Klart