Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Mycket idag av slit och släng kommer av att delar är billiga jämfört med arbetstid, många många mekaniker kan meka men har sällan tid tyvärr.Ja det är nog risk för att de gamla kunskaperna och metoderna försvinner i den moderna komponentbytar generationen.
Det är ju den stora fördelen med gamla grejor att har man ork och kunskap så kan mycket göras till låg kostnad, idag ska det bara bytas inte rengöras eller smörjas.
Jag tror därför att en del gamla bilar kommer finnas kvar längre än vad många tänkt sej eftersom de går att underhålla inte bara köp slit släng.
Den stora skillnaden tycker jag själv är att när man kommer in i en äldre välskött bil så finns det mer av hemtrevlighet och roliga planlösningar.
Idag har det blivit lite av design 1A, ungeför som småbilarna förr kunde man välja mellan tre olika drivningar och olika placeringar av motorn och utseenden, idag är alla likadana.
Svårt för de som ska testa och skriva om dem det blir lite som att titta på smådetaljer som hur askoppen är placerad osv.
Tycker det är bra att det kommit igång en tråd om service och underhåll av dessa de som ska testa och skriva om dem det blir lite som att titta på smådetaljer som hur askoppen är placerad osv.
Tycker det är bra att det kommit igång en tråd om service och underhåll av dessa gamla bilar och hoppas att många ger sina bidrag, det blir ju lite roligare då -men jag själv kan inte mycket jag är mest en sån som läser mej till saker. miaajanen kan ju det hela på ett mycket bättre sätt genom att skruva själv.
Man blev ju med husbil sent i livet men det är ju först nu man har tid också. När man var ung kunde man gå ut och skruva på kvällen efter jobbet men det var ofta av nödtvång för att ta sej till jobbet alls dagen efter. man hade ju bara skräp som lagades nödtorftigt med gamla delar.
Jag hittade en gammal pdf till om motorn men jag vet inte om det finns intresse för den, en del har jag hittat här och en del kommer från england där bilarna heter talbot finns ett forum där men jag har bara läst och hämtat gratisfilerna, verkar var samma dåliga scanningar av verkstadshandboken.
De ställer ju scanningen på document och då vill den ju scanna i svartvit och då får man små filer hade varit bättre att ha fotoläge då hade bilderna blivit mycket bättre.
Kunde man få tag i ett original skulle man kunna göra en riktig kopia.gamla bilar och hoppas att många ger sina bidrag, det blir ju lite roligare då -men jag själv kan inte mycket jag är mest en sån som läser mej till saker. miaajanen kan ju det hela på ett mycket bättre sätt genom att skruva själv.
Man blev ju med husbil sent i livet men det är ju först nu man har tid också. När man var ung kunde man gå ut och skruva på kvällen efter jobbet men det var ofta av nödtvång för att ta sej till jobbet alls dagen efter. man hade ju bara skräp som lagades nödtorftigt med gamla delar.
Jag hittade en gammal pdf till om motorn men jag vet inte om det finns intresse för den, en del har jag hittat här och en del kommer från england där bilarna heter talbot finns ett forum där men jag har bara läst och hämtat gratisfilerna, verkar var samma dåliga scanningar av verkstadshandboken.
De ställer ju scanningen på document och då vill den ju scanna i svartvit och då får man små filer hade varit bättre att ha fotoläge då hade bilderna blivit mycket bättre.
Kunde man få tag i ett original skulle man kunna göra en riktig kopia.
---------------------------------------------------Du menar att man kan dra åt lagren, vet inte hur dessa är vissa är så men inte alla, sedan om det har blivit glapp så beror det på något![]()
Okej, så då tror du på drivknuten alltså också, den är inte lika j-g eller?---------------------------------------------------
Hejsan, sorry men framhjulsslagren på den första generationen går inte att lägga åt med navmuttern. Den sitter utav bara h.... och håller fast drivaxeln samt håller samman delarna i navet.
Det sitter shims mellan lagren till ett lagom lagerspel.
Helst bör man ha hela navet/fjäderbenet i ett skruvstycke när man drar samman lagren med shims mellan dem till ett angivet axialglapp som bör mätas med en indikatorklocka, och helst inte ens fetta in lagren innan man hamnat och mätt rätt lagerspel med torra lager.
Det skall/kan vara ett litet kännbart glapp på framhjulen och ändå vara ok, för om man lägger nya lager för hårt så är det inte bra alls när de blir varma.
Besiktningen skall veta om att ett litet glapp är ok. för det var mycket tjafs om det förr i tiden.
På nyare bilar är det fasta lager så man inte behöver krångla med att shimsa.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Bengtic, jag skall försöka få in lite bilder på styrningen inom några dagar när jag har min andra dator med tillbehör.
Fick problem på väg hem under sportlovet med ett durrande som lät ungefär som ett hjul som ej sitter fast för de som vet hur det låter
Ljudet lät som vänster fram me vis av misstag så vet jag att det kan vara svårt att bedömma rätt sådant, man måste känna på grejerna.
Började kika på detta för någon vecka sedan och hittade först att det var glapp i höger framhjulslager, helgen som var jobba jag en liten stund till med bilen och såg att det trängt ut fett som som ser ut som konsistensfett liknande det som man har till knutar.
Misstänker nu att yttre knuten är dålig och att när den kastat så har fett pumpats ut.
Denna bil har en mycket lång höger drivaxel utan mellanlagring däremot sitter det en ballanseringsvikt mitt på den, detta kanske är en bit av förklaringen till att just den sidan fått problem, men den har iofs gått nästan 25000 så helt kass är inte konstruktionen![]()