• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underhåll glasfiber

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2025
Hej!
Påbyggnaden över förarhytten är som de flesta delintegrerade husbilar,byggda i glasfiber.
Frågan är: bör man och skall man behandla och underhålla denna del ,som ständigt är utsatt för UV stålning med något medel, vax eller dyl..

Nu börjar vi mötas ute på vägarna igen, vink, vink

Från Bernt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.805
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Underhåll glasfiber

Vaxa 2 ggr per år och håll rent. Solljuset äter plasten och färgen "avdunstar" så att glasfibern framträder med åren. Lite olika beroende på kvalitén.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

När det gäller ytmaterialet, dvs gelcoatlagret utanpå sandwichmaterialet ("glasfibern" som många kallar det något slarvigt) respektive lacken utanpå aluminium- eller stålplåten, så är det inga nämnvärda skillnader i hur dessa ytskikt förhåller sig över tid respektive hur de bör behandlas för att bibehålla glansen och därmed möjligheterna att enkelt rengöras.

Gelcoaten innehåller inga glasfibrer och är liksom lackskiktet inte tjockare än tiondelar av en mm. Båda ytmaterialen innehåller polymera bindningsmedel, relativt mycket titandioxid samt pigment. Det som en gång gjorde gelcoaten flytande var antingen vatten eller lösningsmedel som försvann när filmbildningen skedde.

UV-ljuset bryter ner allt organiskt material, mer eller mindre snabbt beroende på tjockleken och temperaturförhållanden. Olika pigment har olika motståndskraft mot UV-ljuset. (Själv skulle jag aldrig köpa en röd bil!)

När ytskiktens bindemedel bryts ner (oxiderar) får andra, för lacken skadliga och nerbrytande ämnen i miljön fäste och försämrar glansen samt försvårar möjligheten att tvättas. Vanliga i handeln förekommande bilvårdsmedel som shampoo, polish och vax kan avlägsna sådana föroreningar och vaxet bildar en ny skyddande film.

M a o och som i inläggen tidigare: tvätta på vanligt sätt (på rätt plats), polera litet lätt och lägg på vanligt bilvax minst en gång om året och beroende på hur mycket och hur länge exponeras mot väder, vind och trafikmiljön i övrigt.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Måste bara flika in här , om ytan redan har oxiderat ( matt i olika grader ) så är det inte säkert att det blir bra med bara vax,

Då behövs en grundlig rengörning ( avfettning +tvätt ) sedan en maskinpolering

Min erfarenhet är att det är svårt att få bra resultat med dessa "hobby" polermaskiner
som oftast är osillerande och någon form av ullhätta.

Bästa resultatet blir med en polermaskin med ställbara varv och skumgummitrissa.

// Pär
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Nej, det är klart att det inte räcker med "bara vax". Läs tråden igen - tvätta polera och lägg på vax! Allt och alltid beroende på hur lacken ser ut i utgångsläget.

Det där med "maskinpolera" är enligt min erfarenhet onödigt om man har två vanliga händer och lite tålamod och kraft. Använd vanligt trassel för påläggningen / poleringen och polerduk på rulle att torka bort överblivet vax. Enkelt och säkert.

Den som vill göra av med pengar kan vända sig till diverse specialister med allehanda maskiner och utlovade fantastiska egenskaper och livstidsgarantier mm. Varför krångla till saker och ting i onödan?!?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Gammal gelcoat kan faktiskt behöva en omgång med "autosol" innan man lägger på vax.
En metod som nog alla båtfirmor använder för att få en atraktiv ytfinnish på sina säljobjekt.:wink:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.805
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Underhåll glasfiber

Och vill man har riktigt bra yta, så går det utmärkt med tandkräm, t.ex. Colgate Total:D
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Som sagt -varför krångla till saker och ting?! De i handeln vanligen förekommande polish-/ vaxprodukterna innehåller samma typ av mikroskopiska polermedel som både tandkräm och Autosol. Men, om man har större tilltro till de medel, som kostar mera, ja då väljer man dessa, tror på sin sak och predikar vidare till kompisar och andra, att man funnit det allra bästa.

Måtte f-n ta den, som undergräver ens övertygelse med faktauppgifter! Då rasar allt! Har man öppnat plånboken rejält, så vill man ju tro och känna att man ligger i topp!
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Jösses !!!! Det var inte meningen att förolämpa dig på något sätt.

Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter:wideeyed:

// Pär
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Underhåll glasfiber

Som sagt -varför krångla till saker och ting?! De i handeln vanligen förekommande polish-/ vaxprodukterna innehåller samma typ av mikroskopiska polermedel som både tandkräm och Autosol. Men, om man har större tilltro till de medel, som kostar mera, ja då väljer man dessa, tror på sin sak och predikar vidare till kompisar och andra, att man funnit det allra bästa.

Måtte f-n ta den, som undergräver ens övertygelse med faktauppgifter! Då rasar allt! Har man öppnat plånboken rejält, så vill man ju tro och känna att man ligger i topp!

Flat Mates,

Man kan ju inte undgå att lägga märke till att du sågar sk ”proffsprodukter” vid fotknölarna och tycker att det är lurendrejeri.
Jag kan hålla med om att det verkar utlovas lite väl mycket ibland och att det kanske skapas en överdriven hype runt en del produkter.
Givetvis görs ju detta för att skapa en känsla av exklusivitet och för att vi skall blir vi mer villiga att öppna plånboken.

Men vad är det för faktauppgifter du menar som visar att dessa produkter inte är ett dugg bättre än de vanliga produkterna nere på lokala macken?

Mina egna enkla erfarenheter är att det är stor skillnad på olika vaxer. Både på resultat och hur lättjobbade de är. Jag tror också att de som lever på att ta hand om bilar väljer att använda bra och lättjobbade produkter före kanske billigare och "sämre" produkter.

Finns det något jämförande test du kan hänvisa till ? ;);)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Underhåll glasfiber

Autosmarts (Smartab) produkter används professionellt av bilvårdsfirmor men finns även att köpa på vissa mackar.

De vaxpåläggnings/poler maskiner med skumgummitrissor som finns på Jula, Biltema etc fungerar alldeles utmärkt för privat bruk (om du inte vaxar bilen flera gånger om dagen ;)) För bästa resultat byt trissor ofta, på en bil med lätt oxiderad lack gör jag av med 5-6 par trissor (som kan tvättas). Hör med en bilvårsfirma om du kan få uttjänta trissor, dom brukar bara använda dom någon gång.

En gyllene medelväg :yes:

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Roger 67 -

ditt första stycke - helt OK

din avslutande fråga -

Nej, det kan jag inte, och det är just det som är något av kärnpunkten i det här. Det finns ingen oberoende, allmänt accepterad testmetod, för de här diskuterade produkterna, deras användning och egenskaper som någon kan åberopa och ta som bas för sina påståenden i marknadsföring.

Tillverkarna av de här aktuella produkterna resp av de ingående komponenterna är ju knappast att betrakta som oberoende även om de har allmängiltiga tester för diverse ytbehandlingsprodukter, där man arbetar enligt grundläggande kemiska och fysikaliska metoder.

Intresserade kan ju ta kontakt med någon av de större tillverkarna av färg- och lacktekniska produkter eller t ex Sveriges Färg- och Lackinstitut och därvid dra de slutsatser vederbörande själv kan och föredrar.

Var och en, liksom du själv och jag, har naturligtvis sina egna och högst subjektiva uppfattningar om vad och vilka produkter, som är "bäst" att använda. Men det kan man ju knappast beteckna som "objektiva, oberoende påvisbara fakta".

Så väljer självklart också "de som lever på att ta hand om bilar" , men man får ju inte glömma bort att de också väljer produkter, som de bundit upp sig vid i en eller annan form och som ger dem en önskad förtjänst.

Till intresserad wolw66 vill jag avslutningsvis bara säga, att om du trivs att jobba med diverse maskiner, så fortsätt gärna med det! Jag själv anser inte, att det vare sig förenklar, förbättrar eller gör jobbet på en husbil billigare, utan precis tvärtom - i alla dessa avseenden. Man väljer ju själv.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Underhåll glasfiber

t.

Till intresserad wolw66 vill jag avslutningsvis bara säga, att om du trivs att jobba med diverse maskiner, så fortsätt gärna med det! Jag själv anser inte, att det vare sig förenklar, förbättrar eller gör jobbet på en husbil billigare, utan precis tvärtom - i alla dessa avseenden. Man väljer ju själv.

Visst, här kommer "objektiva, oberoende påvisbara fakta":
Manuellt arbete "full effekt" orkar du kanske snurra din trasa med vax ca 3ggr/sek > 180rpm (90rpm), då maskinerna har två trissor får du dividera med 2 så 90rpm kommer man då upp i. En maskin ligger på ca 3000rpm obelastad så ca 1500-2000rpm under last. Dessutom oscillerar maskinen vilket är svårt att efterlikna för hand. Så ungefär 10 gånger längre tid "manuellt" och det förutsätter att du orkar köra ca 20 timmar med 180rpm. Dessutom så är man inte konsekvent när man lägger på manuellt, du har alltid mer tryck i rotationen där du har handen närmast kroppen. Några timmars arbete med manuell påläggning ger kanske lite kortvarig glans och skydd och duger till påläggning av ett avslutande lager hårdvax, men inte för att ta bort föroreningar på/i lacken.

Nu tycker jag inte att vaxa är speciellt kul, jag kör Autosmarts Polish & vax, milt polerande och lämnar skyddande vax och det viktigaste av all - lättarbetat!. En flaska räcker för en hel säsong ca tre vaxningar på en personbil, två till husbil, kostar ca 110:-.

Peter ;)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Underhåll glasfiber

Flat Mates

Tack för att den första delen av mitt inlägg klarade testet och fick en efterlängtad kvalitetsstämpel ;)

Jag hyllar inte mirakelmedlen till skyarna och har inga vetenskapliga bevis för att de är X mycket bättre eller sämre än vissa andra men jag tycker det är lite väl enkelt att säga att vilken produkt som helst duger och att det inte är någon skillnad. Det också utan fakta...

Vi kan ju vara överens om att i brist på vetenskapliga tester så vet vi helt enkelt inte om de dyrare produkterna ger något mervärde.
Vi får helt enkelt överlåta till dem som själva har testat att avgöra :D

När det gäller vanliga vaxer så finns det ju ett flertal tester. Där har man ju uppmätt relativt stora skillnader mellan produkterna. Dels på hur lättjobbade de är och dels på hur bra finishen och hållbarheten blir.
Så nog finns det skillnader...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Jag inser också, att man får bättre rengörings- / slipningseffekt med en oscillerande maskin på starkt nedsmutsade / oxiderade, plana ytor. Särskilt om man kostar på sig att byta de arbetande "kuddarna" tillräckligt ofta så, att man inte slipar omkring med all den smuts och skit man har slipat bort.

Här talar vi väl ändå mest om husbilar, och jag klarar inte av att utföra jobbet med maskin uppe på taket av en alkovbil med luckor, ventiler, antenner, rails och en hel del svåråtkomliga hörn mm. Inte heller fronten eller baksidan av husbilen ärså enkel att behandla med maskin. Där är och förbliver handarbetet det enda tillräckligt ppraktiska.

Därför vidhåller jag min fråga och råd - varför krångla till det som kan göras enkelt, tillräckligt bra och billigt med de vanliga produkterna?

Till slut - jag har tidigare ifrågasatt att man gör reklam för namngivna produkter på detta öppna forum, och jag gör det härmed ännu en gång!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Roger67 - nu är det du som får frågan om vilka dessa tester är, som uppmätt relativt stora skillnader i handhavande och egenskaper.

Om de är fristående från all kommersialism och reklam, borde de vara intressanta för de flesta.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Underhåll glasfiber

J
Till slut - jag har tidigare ifrågasatt att man gör reklam för namngivna produkter på detta öppna forum, och jag gör det härmed ännu en gång!

Skulle inte kalla det reklam, bara en vänlig upplysning. Man måste väl få upplysa varandra om man prövat en produkt och tycker den är bra ?
Körde Sonax Polish i första momentet och hårdvax som avslutning tidigare, om jag nu kan få nästan samma resultat på halva tiden så kanske någon tycker den upplysningen är bra ?

Peter :)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll glasfiber

Eller at det beste middel jeg har brukt var den gamle Rensande Båtpolish fra Biltema (på 1 liters hvit flaske til ca. 100 kr.) Dagens produkt med samme namn (blå flaske på 750 ml) var bortkastede penger for meg. Dette er i alle fall ikke reklame for dagens produkt :D:D.

Har et par bekjente som driver et proff firma innen bilpleie, de kjøper Biltema sine maskiner med 2 rotorer og bruker proff puter på disse. Putene vaskes etter kort tids bruk, på en bil med mye skitt i lakken kan det gå mange sett puter. Som de sier rengjøringen av lakken er jobben, voks er avslutningen. Harde enkeltflekker tas for hånd når de oppdages.

Selv foretrekker jeg å ta et mindre felt om gangen for hånd, men maskinene får jobbe på større flater som trenger mye arbeid. For oss fritidsforvaltere spiller det ingen rolle om vi bruker noen dager på en full behandling av bilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Underhåll glasfiber

Roger67 - nu är det du som får frågan om vilka dessa tester är, som uppmätt relativt stora skillnader i handhavande och egenskaper.

Om de är fristående från all kommersialism och reklam, borde de vara intressanta för de flesta.

Här finns lite att läsa för den som vill:

http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0910/091003.pdf
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=6425
Samma som den ovan men en enklare summering:
http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillbehor/tillbehor/article10287605.ab

Lite annat intressant: http://www.stackenbilvard.se/Showartikel.asp?id=175&sprakkod=SV
 
Toppen