• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underhåll glasfiber

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Underhåll glasfiber

Bra jobbat, Roger67!

Jag förstår att du själv har hög ambitionsnivå att hitta rätt i denna rikliga flora av produkter och metoder, men inte är det lätt för den genomsnittlige konsumenten!

Jag vet ärligt talat inte hur denna tråd bör och skall behandlas vidare. Själv har jag inga problem att hålla min husbil i strålande kondition och önskar alla andra samma resultat!

Härmed lägger jag ner min röst, i denna tråd, och ägnar mig mer åt andra, mindre kontroversiella ämnen.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Underhåll glasfiber

Det var tusan vad ni munhuggs! Nu handlar tråden om Underhåll glasfiber.
Det som kan hända utan förebyggande underhåll med allmän regöring och vaxning är att det uppstår en krackelering, dvs sprickbildning i gelcoaten (för jag antar att det är sådant "lack"), sprickorna fortplantar sig så småningom ned i glasfibern/polyestern och denna blir fördärvad. Ett annat problem som uppstår är böldpest, men det finns att läsa i annan tråd.

Vad gäller bra eller dåliga vaxer, så kan ni enkelt testa med att vaxa ena halvan av motorhuven med beprövat vax och andra halvan av motorhuven med annat obeprövat vax, så märker ni snart om den nya obeprövade vaxen är bättre. Detta är ett bra sätt för att utvärdera bra produkter på just, glasfiber. Så har jag gjort genom åren och t.ex. upptäckt att Autosols flytande hårdvax var alldeles utmärkt för - borttagning av tejprester!!

Toppen