• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyst Värmefläkt till husbil?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Harletat efter en tyst värmefläkt finns ju ett par trådar här med tipps och länkar men allt verkar för gammalt med döda länkar eller utgågna modeller.
Har flera värmefläktar sen tidigare men de låter för mycket den sk steglösa termostaten är bara bimetall till från en del kaminer blåser kalluft en bra stund andra slår av helt länge eftersom eftervärmen från elementet håller det avslaget.
Finns ju en som verkar ha det mesta man behöver fast inte någon fjärkontroll. Ecomat 2000 classic plus. men 3500kr verkar lite dyrt för det får man ju en dyson med alla finnesser men passar inte i en husbil. Men behöver en kamin att värma upp sovrummet också innan man lägger sej.

Finns det någon som vill ge mej lite tips på en tyst värmare?
Har sett att det finns bättre pris i tyskland men jag kan inte tyska så svårt att beställa och man vet ju inte hur det blir med frakten de jag tittat på verkar ha fraktfritt men antar att det bara är i tyskland. Nu under helger och med corona vet man ju inte heller om man får det man beställer.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har en sådan. Den går tyst på det låga varvtalet. Men det är säkrast att prova i affären så det inte är obalans i den.
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Hej! Vi har monterat in en Wilfa fläkt som vi är mycket nöjda med.

Vehere necesse est!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Hej! Vi har monterat in en Wilfa fläkt som vi är mycket nöjda med.

Vehere necesse est!
Har en Wilfa. Den är tyst men termostaten är inte den bästa (rent ut sagt dålig)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ecomat 2000 plus är kanske en relativt dyr investering, men den håller vad den lovar.
Jag har en sådan och den gick hela första vintern för att hålla klimatet i husbilen över fryspunkten.
Skickade efter den från Tyskland och sparade nog en tusenlapp.
Är nog en bra kvalitetsapparat, går tyst, är kullagrad och verkar outslitlig så här långt..
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo det får väl bli en sån, har ju störts av att det varit för kallt eller varmt och ibland har det varit oväsen. Sen får man väl se om man kommer iväg söderut igen. Men en fungerande kamin är ju bra även hemmavid.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har købt varmeblæser samt termostat, den købte termostat er bedre end den indbyggede i varmeblæseren og derved kan jeg bedre styre temperaturen :)

Ja den regulatorn är säkert bra sen sitter den ju en bit från kaminen och reglerar bättre men problemet är att nästan alla kaminer låter en hel del eller så luktar dom.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja den regulatorn är säkert bra sen sitter den ju en bit från kaminen och reglerar bättre men problemet är att nästan alla kaminer låter en hel del eller så luktar dom.

Normalt sitter en extern termostat 1.3 - 1.6 m över golvet.. Den du tittade på hamnar ca 0.3 m över golvet.... Som du säkert redan vet så blir inställt värde lägre än om den sitter högre upp.... Om du inte sätter ett uttag högt upp :rolleyes: :bye:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Har du tittat på Kronings heat?

1608829476984.png

Det är en dansk tillverkare av inbyggda värmare.
Den kan kopplas in i serie med Trumaslangen, eller som jag gjort genom att dra ett par nya slangar och utblås. Anslutningen mellan värmaren och termostaten är en vanlig nätverkskabel därför att det lätt att placera termostaten på lämpligaste ställe. I mitt fall så har jag placerat termostaten vid sängen i sovrummet. Dessutom har den 3 effektlägen 500, 1000 eller 1500 watt.
Den säljs bl a av Heat 1500+ Luftvärme 230V
Montering på Youtube:
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Normalt sitter en extern termostat 1.3 - 1.6 m över golvet.. Den du tittade på hamnar ca 0.3 m över golvet.... Som du säkert redan vet så blir inställt värde lägre än om den sitter högre upp.... Om du inte sätter ett uttag högt upp :rolleyes: :bye:
Bruger en forlængerledning :) netop for at selv bestemme hvilken højde den skal måle i
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja, den vi hade pajade termostaten efter cirka 200 timmars drift. Då hade garantin gått ut. Synd för den går väldigt tyst.
Brukar bli bränt mellan kontakterna men man kan säkert putsa av dom lite så fungerar det igen, det är ju plåt så enkelt att skruva isär, har en Adax modell äldre skulle tagit den med mej till spanien men strax inna så small det och min näst sista säkring gick. Kabel var så gammal och dålig att det blev kontakt med höljet tur att den satt i jordat uttag för de flesta är inte jordade här, kunde blivit jordad själv.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
God Jul Bengtic.
Här ska du få svar på din fråga. Förmodar att du vill ha en värmare till din husbil.
Jag har två Ecomat. En Ecomat 2000 och en Ecomat 2000 Select.
Den sistnämnda köpte jag från Fritz Berger Tyskland för några veckor sedan.
Jag föreslår att du satsar på den enklaste Ecomat billigaste ligger på drygt 200 euro hos Fritz Berger just nu.
Allt funkade bra inte svårt att beställa o frakt tog mindre än en vecka.
Du har inte särskilt mycket mera i de dyrare Ecomat modellerna som är värt att betala för... prisskillnaden är rätt stor.
Ecomate slår inte ifrån utan fläkten går hela tiden. Men det är lätt att hitta ett bra läge på värmeknappen..termostaten.
Varför är Ecomat totalt överlägsen?
Det finns några saker som ofta inte kommer fram... jag nämner några,
Kvalitet...kvalitet.
Effektivitet...på lägsta läget 450 watt väller det ut värme... förstår inte hur de lyckas få ut så mycket värme av 450 watt?
Mycket effektiv fläkt som sprider värme och samtidigt går riktigt tyst.
Jobbar under flampunkten.... det gör sällan billiga värmare.
Liten och lättplacerad.
Bättre finns inte!
Jag kollade lite på Internet var man kan köpa... finns aningen billigare än Fritz Berger
Men det är en stor kedja och förhoppningsvis säkrare att köpa från.
Så God Jul Ecomat..men enklaste modellen ger mest o bäst för pengarna.
Jag kan inte lägga in bilder o länkar men det är inte svårt att beställa om man vet vad man ska ha.
Jag kan lite tyska och dessutom skånska!
Två av de mest användbara språken som finns! Det är dags att lära sig lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen