Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Nu har M:s tyska systerorganisation, ADAC, låtit genomföra ett krocktest mellan en "plåtis" och en personbil. (Ett test som jag på många punkter tycker är mer relevant än det test som Trafikverket lät genomföra.)
www.adac.de
Resultatet blev dock lika skrämmande, vilket torde betyda att en stor del av svagheterna ligger i basfordonet, precis som i den halvintegrerade Hobby-bilen från 2011 som Trafikverket testade.
Varför inriktar man sig så hårt mot husbilar? Ca 20 % av Ducato-produktionen går till husbilsbranschen, och resterande 80 % blir nyttofordon – hantverkarbilar, budbilar flakbilar etc. Förarna av dessa fordon löper ju lika stor risk att skadas när fronten kollapsar vid en kollision.
Pålle
Wohnmobil im Crashtest: Schlechte Knautschzone
Wie sicher sind die ausgebauten Kastenwagen bei einem Unfall? Der erste Crashtest zeigt: Hohes Verletzungsrisiko für die Insassen.
Resultatet blev dock lika skrämmande, vilket torde betyda att en stor del av svagheterna ligger i basfordonet, precis som i den halvintegrerade Hobby-bilen från 2011 som Trafikverket testade.
Varför inriktar man sig så hårt mot husbilar? Ca 20 % av Ducato-produktionen går till husbilsbranschen, och resterande 80 % blir nyttofordon – hantverkarbilar, budbilar flakbilar etc. Förarna av dessa fordon löper ju lika stor risk att skadas när fronten kollapsar vid en kollision.
Pålle
Senast ändrad: